logo

Televiziunile mediatizează într-un volum redus grupurile social-devaforizate, studiu


https://www.ipn.md/ro/televiziunile-mediatizeaza-intr-un-volum-redus-grupurile-social-devaforizate-stu-7967_994132.html

Posturile de televiziune din Moldova acordă un volum redus de emisie subiectelor cu referinţă la persoanele social-devaforizate. O arată un studiu sociologic, lansat de către Fundaţia Soros-Moldova. Potrivit autorilor cercetării, prin materialele difuzate, posturile TV promovează o imagine stereotipică, prezentând persoanele social-devaforizate drept persoane bolnave, neputincioase, incapabile de a munci, care au nevoie de susţinerea permanentă a statului, transmite Info-Prim Neo. Studiul a fost axat pe monitorizarea a cinci posturi de televiziune. A fost analizată frecvenţa materialelor despre grupurile social-defavorizate. Este vorba de persoane cu dizabilităţi fizice şi intelectuale, persoane infectate cu HIV, homosexuali, peroane în etate sau sărace, persoane de etnie romă şi altele. Doctorul habilitat în sociologie, autorul studiului, Ludmila Malcoci, a declarat că materiale cu reprezentanţii grupurilor vulnerabile sunt de regulă mediatizate în medii puţin valorizante, precum la spital, în stradă şi mai puţin frecvent la locul de muncă, în sălile de sport sau în studiouri TV. De asemenea, mai puţin sunt difuzate temele privind integrarea comunitară reuşită a acestor grupuri de persoane, implicarea lor în acţiuni din comunitate, incluziunea şcolară a persoanelor cu dizabilităţi. Potrivit studiului, frecvenţa materialelor despre persoanele cu dizabilităţi a fost destul de redusă, constituind doar 0,2% din numărul total de materiale analizate. În majoritatea materialelor se susţine ideea că persoanele cu dizabilităţi se confruntă cu mari probleme de sănătate şi continuă să fie o povară pentru societate. Subiectele cu referire la persoanele homosexuale au fost asociate mai frecvent cu aspectele de discriminare, practicile religioase, comportamente imorale sau violenţă. În cazul materialelor despre persoanele de etnie romă, cele mai frecvente teme difuzate au fost cele legate de educaţie, respectarea drepturilor omului şi cultură. Ludmila Malcoci a declarat că posturile de televiziune continuă să promoveze în mod diferit imaginea femeilor decât cea a bărbaţilor. Astfel, femeile sunt prezentate mai frecvent în materialele despre cultură, mass-media, sănătate şi protecţie socială. Sunt prezentate în calitate de simple angajate, mame, bunici. Pe când bărbaţii sunt arătaţi drept reprezentanţi ai organelor locale şi centrale, ai partidelor, fiind mediatizaţi în calitate de persoane cu studii superioare, cu un statut social înalt. Autorul studiului a mai spus că se recomandă dezvoltarea politicilor privind respectarea principiilor non-discriminatorii în mediatizarea grupurilor defavorizate. „Aceste persoane trebuie portretizate de către jurnalişti drept persoane obişnuite, ce au activităţi comune cu alte persoane, fără a pune în prim-plan dizabilitatea sau neputinţa acestora. De asemenea, este necesară elaborarea unui ghid privind utilizarea terminologiei corecte aplicate în reflectarea diferitor grupuri defavorizate şi instruirea jurnaliştilor care abordează aceste teme”, a declarat Ludmila Malcoci. Directorul executiv al Fundaţiei Soros-Moldova, Victor Ursu, a declarat că studiul arată percepţiile populaţiei asupra fenomenului discriminării din Republica Moldova. Directorul a spus că este foarte important rolul mass-media pentru că anume presa creează imaginea despre un anumit segment. „100% din imaginea pe care o avem este formată de mass-media şi este important cum mass-media prezintă o realitate de fapt”, a spus Victor Ursu. Studiul sociologic „Mediatizarea de către posturile de televiziune din Republica Moldova a grupurilor social-devaforizate” a avut în vizor 17 mii de materiale despre persoanele defavorizate.