logo

Teleradio-Moldova în campania electorală, mai echidistantă ca în anii trecuţi


https://www.ipn.md/ro/teleradio-moldova-in-campania-electorala-mai-echidistanta-ca-in-anii-7965_986866.html

Radiodifuzorul public Compania Teleradio-Moldova (TRM) a evoluat mult pe calea recuperării caracterului public, arată un raport de monitorizare a reflectării campaniei electorale, elaborat de Asociaţia Presei Electronice (APEL) în cadrul Coaliţiei pentru Alegeri Libere şi Corecte, transmite Info-Prim Neo. În raport se menţionează că în campania electorală recent consumată Teleradio-Moldova a avut un comportament nepărtinitor, echidistant şi imparţial faţă de anul 2009 când au fost înregistrate lacune în activitatea instituţiei şi s-a observat un partizanat politic deschis. Directorul executiv al APEL, Ion Bunduchi, a declarat că în perioada de monitorizare TRM a asigurat pluralismul politic în programele de ştiri şi actualităţi, precum şi pluralismul de opinie în emisiunile electorale, respectând, în marea majoritate a cazurilor, normele legale şi cele deontologice. În cadrul monitorizării a fost urmărită frecvenţa şi durata apariţiei concurenţilor electorali în ştiri, dezbaterile electorale şi plasarea publicităţii electorale. Expertul mass-media, Vlad Ţurcanu, a declarat că la Radio Moldova au fost monitorizate 360 de ştiri, dintre care fiecare a şasea este cu caracter conflictual. Aproximativ una din trei ştiri cu carter conflictual au fost scrise în temeiul unei singure surse de informaţie. Primele trei locuri în top 10 actori politici, după durata apariţiei, sunt deţinute de Vlad Filat, Mihai Ghimpu şi Dorin Chirtoacă. În top 10 cele mai mediatizate formaţiuni politice se regăsesc toate partidele parlamentare, dar şi MAE. După frecvenţa apariţiilor în ştiri PCRM este pe locul I, fiind urmat de PLDM şi PL. Cu referire la publicitatea electorală la Radio Moldova Vlad Ţurcanu a declarat că principalele partide parlamentare au utilizat timpii pentru publicitatea gratuită şi contra plată. Printre candidaţii independenţi cea mai multă publicitate electorală la Radio-Moldova au avut-o Victor Stepaniuc, Valeriu Pleşca, Evghenii Nazarenco etc. „Putem constata că o bună parte a concurenţilor electorali nu au utilizat nici măcar publicitatea gratuită la Radio-Moldova”, a menţionat expertul APEL. Moldova 1 în această perioadă a difuzat 504 ştiri, dintre care 60 cu caracter conflictual. Au fost puse pe post şi ştiri cu caracter conflictual cu o singură sursă. Ca frecvenţă şi durată topul actorilor personalizaţi este condus de către premierul Vlad Filat, urmat de către Mihai Ghimpu, Dorin Chirtoacă. Secretarul Coaliţiei Civice pentru Alegeri Libere şi Corecte, Nicolae Panfil, a declarat că concurenţii electorali democraţi nu au fost favorizaţi. Doar că persoanele cu funcţii înalte de stat nu au degrevat, de aceea au fost mediaţizaţi mai larg. „După părerea noastră, Moldova 1 asigurat un pluralism al opiniei. Există o singură menţiune, Moldova 1 a prezentat în ziua de 27 noiembrie „Gala Premiilor TVR1”, în care doi concurenţi electorali, Mihai Ghimpu şi Vlad Filat au apărut la ecran în pofida recomandărilor CCA de a evita prezentarea concurenţilor electorali în zilele de 27 noiembrie”, a menţionat expertul APEL, Vlad Ţurcanu. Potrivit raportului, Compania Teleradio-Moldova a oferit acces şi şanse egale la emisie tuturor concurenţilor electorali – partide politice şi candidaţi independenţi. În perioada de referinţă, Compania a desfăşurat o campanie largă de educaţie civică electorală, adjudecându-şi calitatea de radiodifuzor public. Raportul de monitorizare a fost elaborat cu sprijinul Fundaţiei Soros-Moldova.