Ţările Parteneriatului Estic vor colabora pentru dezvoltarea autoguvernării studenţeşti la nivel naţional şi regional. Totodată, la nivel naţional trebuie să se depună eforturi pentru dezvoltarea şi consolidarea autoguvernărilor studenţeşti. Despre aceasta s-a discutat la Forumul privind autoguvernarea studenţească în cadrul Parteneriatului Estic, organizat de către Programul Unităţii Regionale de Tineret a Parteneriatului Estic (EPYRU), finanţat de Uniunea Europeană, în colaborare cu Ministerul Tineretului şi Sportului, transmite IPN.
În cadrul forumului reprezentanţii autorităţilor publice centrale şi ale structurilor naţionale de autoguvernare studenţească din Armenia, Azerbaidjan, Belarus, Georgia, Republica Moldova, Ucraina au făcut schimb de experienţă privind statutul şi funcţionarea autoguvernărilor studenţeşti şi au identificat puncte comune şi trăsături specifice naţionale ale statelor reprezentate. Totodată au fost discutate o serie de dificultăţi întâlnite, printre care se numără şi statutul juridic al organizaţiilor studenţeşti din instituţiile superioare de învăţământ. De asemenea, s-a convenit asupra intensificărilor schimburilor de experienţă între structurile studenţeşti naţionale ale ţărilor participante.
Expertul internaţional din cadrul Programului Unităţilor Regionale de Tineret a Parteneriatului Estic (EPYRU), Karina Ufert, a menţionat că autoguvernările studenţeşti sunt create pentru rezolvarea problemelor cu care se confruntă studenţii. Totodată, a prezentat bunele practici şi experienţa statelor UE la acest capitol.
Participanţii forumului au subliniat că sunt foarte importante reformele în acest domeniu, dar trebuie să existe şi schimb de mentalitate. Potrivit acestora, în statele Parteneriatului Estic sunt necesare eforturi suplimentare pentru a atinge nivelul democraţiei şi a atitudinii faţă de participarea studenţească care este înregistrată în UE, unde studentul este ascultat. Este încă o realitate percepţia că doar profesorul este persoana care are cea mai bună soluţie şi opinie. Totodată a fost menţionat că este importantă crearea condiţiilor pentru implicarea studenţilor în rezolvarea problemelor din sistemul de învăţământ. Pentru aceasta trebuie să existe dorinţă reciprocă atât a tinerilor, cât şi a administraţiilor instituţiilor de învăţământ.
În cadrul forumului s-a menţionat că autoguvernarea studenţească este importantă pentru că fiecare generaţie de studenţi vine cu noi abordări şi propuneri pentru schimbarea lucrurilor spre bine.
Viceministrul tineretului şi sportului, Dragoş Hîncu, a menţionat că situaţia autoguvernării studenţeşti în Republica Moldova per general este satisfăcătoare. Sunt unele instituţii de învăţământ superior care au astfel de structuri, altele sunt în proces de formare. Viceministrul a subliniat că existenţa acestor structuri este importantă în Republica Moldova, deoarece aceste organizaţii apăra interesele şi drepturile studenţilor. „Tot ce se face în acest sens este îndreptat spre aceea ca studentul să fie protejat, să fie instruit, să aibă posibilitatea de a-şi proteja interesele. Acest forum este binevenit pentru îmbunătăţirea experienţei noastre. Putem transmite ceva şi din experienţa noastră, totodată suntem interesaţi de bunele practici ale statelor participante”, a spus Dragoş Hîncu.
Şeful Direcţiei Tineret din cadrul MTS, Ion Donea, a subliniat că opinia studenţilor contează foarte mult în orice instituţie, fie că studenţii se expun asupra deciziilor administrative care se iau în universitate, fie că e vorba de curriculum, de condiţiile din cămine etc. Deci, rolul autoguvernării studenţeşti este ca tot mai mulţi studenţi să participe în procesul de luare a deciziilor, alături de administraţia universităţilor în Republica Moldova. Potrivit şefului direcţiei, dacă ar exista o reţea a autoguvernărilor studenţeşti, aceasta ar deveni o voce mai puternică a studenţilor faţă de administraţia universităţilor, autorităţile de profil.
Propunerile făcute în cadrul forumului ţin de stabilirea colaborărilor între structurile de autoguvernare studenţeşti din ţările membre PE pentru schimbul de informaţii privind starea de lucruri în organizaţiile de studenţi; schimb de practici pozitive în activitatea organizaţiilor; şi schimb de metode privind participarea studenţilor la procesul de de studii în instituţiile superioare de învăţământ. La fel, s-a discutat posibilitatea organizării în anul 2015 a unei întruniri internaţionale dintre structurile autoguvernării studenţeşti în scopul realizării schimburilor de informaţii şi stabilirii colaborării între participanţii ţărilor Parteneriatului Estic pe acest domeniu.