Alegătorii din Republica Moldova pot fi mituiţi cu siguranţa că-şi vor menţine locul de muncă. De această părere este decanul Facultăţii de ştiinţe ale educaţiei şi asistenţă socială a Universităţii Libere Internaţionale, Svetlana Rusnac. Solicitată de IPN, ea a spus că, posibil, actualmente să nu mai fie acordate pungi cu orez şi cartofi, în schimb alegătorul poate avea aşteptări că va fi promovat în funcţie. Potrivit ei, mituit poate fi alegătorul care este incert în ziua de mâine.
În opinia Svetlanei Rusnac, cel mai mare activism electoral îl prezintă alegătorii începând de la 40 de ani. Pe de o parte, aici sunt incluşi cei din generaţia care rămâne cu obiceiul să meargă întotdeauna la alegeri, este vorba de cei care s-au format şi au activat până în anul 1991.
Decanul susţine că mai puţin activism vor da dovadă tinerii, cei care sunt între 20 şi 30 de ani, şi aceasta pentru că sunt slab socializaţi, aproape că nu accesează mass-media la nivel de cunoştinţe politice. „Tinerii nu cunosc numele chiar şi celor mai populari lideri politici din ţară. Tinerii frecvent nu au o alegere certă şi deseori adresează întrebarea pentru cine să voteze, nu au un interes faţă de vot, dând prioritate odihnei”, spune Svetlana Rusnac.
Potrivit ei, segmentul de alegători cu vârsta mai mare de 40 de ani sunt mai conştienţi în alegeri, doar că unii dintre aceştia dau dovadă şi de conformism politic încât vor alege o persoană care are o autoritate asupra lor.
„După părerea mea, la alegerile actuale participarea va fi şi mai joasă decât a fost la ultimele alegeri parlamentare. Cultura generală a alegătorilor va influenţa în direcţia non-participării”, a menţionat Svetlana Rusnac.
Decanul de la ULIM a mai spus că viziunile geopolitice vor influenţa votul general. Întotdeauna au existat oameni care au avut viziuni geopolitice separate. Ele se văd şi în cadrul sondajelor. Sunt persoane care vor vota în favoarea unionismului românesc, sunt persoane care vor vota în favoarea candidatului care ridică sus drapelul rusesc, al CSI sau al altor structuri.
Cât priveşte informarea alegătorilor, Svetlana Rusnac spune că există foarte multe informaţii, dar acestea sunt duplicitare. Împărţirea mass-mediei pe orientări, partide, lideri creează confuzii. „Electoratul nu că nu este informat, el pur şi simplu este confuz. Are dificultate în a alege, mai ales dacă este omul încearcă să contacteze cât mai multă informaţie şi butonează canalele televizate, caută pe diferite surse de informare, care deseori sunt duplicitare sau sunt absolut contradictorii cu referinţă la un pretendent sau altul care şi-a anunţat intenţia de a participa la alegerile prezidenţiale”, spune Svetlana Rusnac.
Referitor la diaspora moldovenească, Svetlana Rusnac consideră că o parte dintre cetăţenii plecaţi peste hotare nu au idee sau cunosc foarte puţin despre ceea ce se întâmplă în ţară şi nu dau dovadă de activism politic. Totuşi, spune ea, ar trebui să fie create condiţii pentru ca oamenii plecaţi peste hotare să voteze, deşi după ultimele alegeri se vede că numărul participanţilor la vot este net inferior numărului de oameni plecaţi peste hotare.
Svetlana Rusnac se teme de faptul că oamenii vor alege un preşedinte cu viziuni radicale în privinţa politicii externe a Republica Moldova şi, mai ales, dacă este vorba de relaţiile cu Federaţia Rusă.
–––
Articolul face parte din rubrica IPN „Profilul alegătorului: cine votează preşedintele”.