logo

Suntem într-o prelungire a competiției prezidențiale, sociologi


https://www.ipn.md/ro/suntem-intr-o-prelungire-a-competitiei-prezidentiale-sociologi-8011_1082260.html

Sociologii califică alegerile parlamentare anticipare din 11 iulie drept o prelungire a scrutinului prezidențial din 2020. Potrivit lor, electoratul este extrem de divizat, pe stânga și pe dreapta eșichierului politic, iar principalii actori electorali, în acest scrutin, ar fi blocul PCRM-PSRM și PAS. Potrivit socilogilor, balanța la scutinul din iulie va fi înclinată de votul din diaspora, notează IPN.

Potrivit directorului companiei sociologice IMAS Doru Petruți, opțiunile politice ale alegătorilor în preajma scrutinului anticipat sunt extrem de clare, iar bătălia se va da, la fel ca în cazul prezidențialelor, între Maia Sandu și Igor Dodon, doar că la nivelul partidelor.

„Suntem într-o prelungire a competiției electorale prezidențiale. În Republica Moldova domină, în continuare, votul împotrivă, care nu este tocmai sănătos. Totuși, în ultimii 10 ani electoratul din Republica Moldova s-a maturizat consistent, a crescut considerabil ponderea votului din diaspora, care depășește 10% ”, a spus Doru Petruți în cadrul emisiunii „Moldova în direct” de la postul public de televiziune.

Și Ian Lisnvschi, directorul Intellect Grup, spune că tendința de vot a alegătorilor a devenit clară, votanții fiind divizați în două tabere, de stânga și de dreapta, iar centrul eșichierului politic ar fi dispărut.

„Tendința pe care o observăm este că cetățenii sunt obosiți de alegeri. Vedem și o diminuare a calității campaniilor electorale, de aceea societatea se mobilizează doar pe două spectre: de stânga și de dreapta. Pe stânga avem acest bloc PSRM-PCRM, potrvit unor experți, strategia coagulării forțelor de stânga este corectă, dar vom vedea la alegeri, Iar pe dreapta, PAS a monopolizat complet acest spectru”, a spus Ian Lisnevschi.

Potrivit sociologilor, în Republica Moldova primează, în continuare, votul bazat pe emoții, extrem de puțini cetățeni votează pragmatic, fenomen care duce la o dezămăgire constantă a electoratului.