logo

Sugestii pentru un interes mai mare față de automobilele electrice


https://www.ipn.md/ro/sugestii-pentru-un-interes-mai-mare-fata-de-automobilele-7966_1077424.html

Cu cât mai rapid Moldova va avea încărcătoare de capacitate mare pentru automobilele electrice, cu atât mai rapid va crește interesul și, respectiv, cererea pentru astfel de automobile în țară. Potrivit lui Iulian Rusu, director adjunct la Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE), automobilele electrice noi pot trece de 30 de mii de euro, limită peste care la import se impun accize majorate, pentru categoria „automobile de lux”. Pentru a încuraja procurarea automobilelor electrice, autoritățile trebuie să revadă acest plafon. Subiectul a fost pus în discuție la dezbaterile EU Debates Cafe: „Promovarea mobilității verzi: automobilele electrice în Republica Moldova”, eveniment organizat de Institutul pentru Politici și Reforme Europene, transmite IPN.

Un măsură bună, spune Iulian Rusu, ar fi acordarea unor prime de către stat. El a dat exemplul României, care oferă peste 10 mii de euro la procurarea unei mașini electrice. Pot fi implementate și soluții la nivel local, așa ca parcări gratuite sau preferențiale, dreptul de a circula pe benzi dedicate. Iulian Rusu menționează că un avantaj pe care-l oferă acum Republica Moldova proprietarilor de mașini electrice este neaplicarea taxei de drum, lucru nu tocmai corect pentru că și ele folosesc drumurile.

Expertul IPRE spune că provocările unui proprietar de automobil electric este autonomia bateriei. Dar atât timp cât se respectă recomandările, durata de exploatare poate fi lungă. Avantajul unei mașini electrice ține de costurile relativ reduse de întreținere.

Simion Berzoi, coordonator de proiect UDNP/ Green City Lab, spune că durata de viață a bateriei unei mașini electrice este de la 12 la 15 ani, pentru generațiile mai noi durata de viață se mărește. Dacă o baterie nu mai poate fi utilizată pentru o mașină electrică, ea poate fi utilizată pentru stocare de energie. Astfel, durata ei de exploatare poate fi prelungită până la 25 de ani. Apoi această baterie necesită a fi reciclată. În Moldova bateriile nu pot fi reciclate, cea mai apropiată țară unde se face acest lucru este România.

Actualmente, în Moldova sunt de tot 75 de stații pentru încărcarea automobilelor, până la finele anului se planifică a fi instalate încă 33.