logo

Sugestii de apropiere a sistemelor de educaţie de pe cele două maluri ale râului Nistrului


https://www.ipn.md/ro/sugestii-de-apropiere-a-sistemelor-de-educatie-de-pe-cele-doua-maluri-ale-raului-7967_1031838.html

Aderarea regiunii transnistrene la sistemul european de educaţie ar putea servi drept factor de apropiere între cele două maluri ale râului Nistrului în domeniul legat de învăţământ, similar cu modelul participării regiunii transnistrene la Zona de Liber Schimb, Aprofundat şi Comprehensiv dintre Republica Moldova şi Uniunea Europeană. Sugestiile vin de la Ion Tăbârţă, expert IDIS „Viitorul”, autor al studiului „Sistemele educaţionale de pe ambele maluri ale Nistrului: diferenţe şi puncte de tangenţă”, transmite IPN.

Potrivit expertului, Chişinăul a preferat să meargă, cu sincope şi carenţe, pe calea edificării unui învăţământ de tip european. În regiunea transnistreană evoluţia sistemului educaţional a trecut prin două etape. La prima, cea a anilor 90, s-a mers pe conservarea sistemului educaţional de tip sovietic. În etapa a doua, începând cu 2003, s-a trecut la preluarea masivă, chiar mecanică, a sistemului educaţional din Federaţia Rusă.

Ion Tăbârţă menţionează că participarea autorităţilor nerecunoscute ale regiunii transnistrene la Procesul de la Bologna, după modelul rusesc, este principalul punct de tangenţă existent între cele doua sisteme de educaţie de pe cele două maluri ale Nistrului.

Expertul accentuează că standardele europene urmează să fie implementate în regiunea transnistreană prin intermediul autorităţilor constituţionale de la Chişinău. În unele domenii, cum ar fi ştiinţele exacte sau medicină, nu ar trebuie să fie niciun fel de animozităţi dintre Chişinău şi Tiraspol, cele mai multe dificultăţi existând în problemele legate de istorie şi cele de ordin lingvistic.

În opinia lui Ion Tăbârţă, un subiect aparte, sensibil, îl reprezintă problemele legate de funcţionarea celor opt şcoli moldoveneşti cu predare în grafia latina din stânga Nistrului. Pe lângă aspectele legate de educaţie, problema acelor şcoli reprezintă şi un subiect umanitar, cu grave încălcări ale dreptului omului. Autorităţile moldoveneşti ar trebuie să facă tot posibilul în comunicarea cu autorităţile nerecunoscute de la Tiraspol pentru a nu îngrădi dreptul fundamental – de a alege modelul de educaţie – al copiilor din regiunea transnistreană.