logo

Studiul „Publicitatea şi promovarea ţigărilor la punctele de comercializare”


https://www.ipn.md/ro/studiul-publicitatea-si-promovarea-tigarilor-la-punctele-de-comercializare-7542_1065386.html

 

Comunicat de presă


La Chișinău este lansat astăzi Studiul  Calitativ în rândul copiilor din ciclul primar de studii „Publicitatea şi promovarea ţigărilor la punctele de comercializare”.

Cercetarea se axează pe determinarea reacției copiilor la publicitatea şi promovarea produselor din tutun la punctele de comercializare.

Principalele constatări ale studiului arată că în spaţiile comerciale, toţi consumatorii, indiferent de vârstă sau de faptul că sunt sau nu fumători, sunt expuşi influenţei sloganelor şi imaginilor care stimulează fumatul.

Copiii sunt expuși direct la promovarea fumatului și a țigărilor prin: răspândirea fumatului în public; publicitatea la locul de vânzare; ambalajul atractiv al pachetelor de țigări; prin prezența în mai multe desene animate și filme a personajelor care fumează. Dar și prin acțiunile indirecte declarate ca promoții orientate spre fumători.

Promovarea țigărilor la punctele de comercializare a acestora nu protejează copiii, aceștia sunt atrași și influențați de: modul în care sunt amplasate țigările (în imediata apropiere a produselor atractive pentru copii, la nivelul ochilor); de strategiile de captare a atenției: (poziționare, culori, lumini) și de modul în care sunt realizate designul pachetelor de țigări: (formă, elemente, denumiri de mărci) etc.

Designul multor pachete de țigări sunt orientate spre copii și adolescenți prin gama cromatică  utilizată, forma ambalajului, desene (flori, fructe), denumiri glamuroase etc. Unele din pachetele de țigări în percepția  copiilor provoacă asocieri puternice cu bomboanele, gumele de mestecat. De asemenea, ambalajele țigărilor induc asocieri cu parfumul, rujul, telefoane mobile și alte obiecte atractive pentru adolescenți etc.

Anumite modalități de promovare  a țigărilor (promotoare, utilizarea unor simboluri cum ar fi mărțișorul, fructe etc.) la punctele de vânzare creează percepții eronate  despre fumat, diminuează artificial percepțiile privind riscurile consumului de tutun. 

Copiii sunt nedumeriți de faptul că se discută cu ei despre faptul cât de dăunător este fumatul, sunt avertismente pe pachetele de țigări, iar pe de altă parte sunt promovate țigările. Totodată, nu înțeleg de ce atât de mulți adulți, inclusiv persoane apropiate le spun că nu este bine să fumeze sau/și le promit că nu vor fuma, dar ei însăși procedează altfel.

Copiii consideră că țigările nu ar trebui să se afle în vitrinele magazinelor, acestea să fie înlocuite cu bomboane, jucării, cărți, reviste etc. Țigările să fie comercializate în locuri special amenajate unde să aibă acces doar maturii. Să se instituie diferite măsuri care să restricționeze accesul copiilor la produsele de tutun.

Notă: Studiul a fost realizat în perioada 21-22 martie, anul 2015 şi a cuprins 4 discuții de grup, două discuții au fost realizate cu elevii din ciclul primar (clasele 1-4) din municipiul Chișinău, iar două focus grupuri cu părinții acestora care i-au însoțit.  Dat fiind specificul grupului - minori, copiii au fost însoțiți  de către părinți, aceștia au oferit consimțământul privind intervievarea copiilor. Pentru a facilita așteptarea copiilor  de către însoțitori și a valorifica experiențele și opiniile părinților, în paralel cu copiii, într-o sală separată au fost realizate discuții de grup cu părinții.

Cercetarea a fost realizată de Centrul de Investigaţii Sociologice şi Marketing CBS-AXA pentru Centrul de Politici şi Analize în Sănătate. Cercetarea sociologică face parte din inițiativele societăţii civile de a arăta impactul publicității și promovării țigărilor la punctele de comercializare asupra copiilor. Participarea societăţii civile este esenţială pentru atingerea obiectivului CCCT care stabileşte necesitatea protejării generaţiilor prezente şi viitoare de consecinţele consumului de tutun şi ale expunerii la fumul de tutun asupra sănătăţii, a mediului înconjurător, a mediului social şi economic, prin oferirea unui cadru pentru măsurile de control al tutunului, cu scopul de a reduce constant şi considerabil prevalenţa utilizării tutunului şi expunerea la fumul de tutun.

Varianta electronică a studiului poate fi accesată pe pagina web: www.pas.md compartimentul: Publicaţii

Str. V. Alecsandri 99/1, MD-2012, Chisinau, Republica Moldova. Tel. 373 22 226343, fax 373 22 226387; e-mail: office@pas.md, www.pas.md