logo

Studiu privind comerțul electronic și economia fără numerar


https://www.ipn.md/ro/studiu-privind-comertul-electronic-si-economia-fara-numerar-7966_1079929.html

Comerțul electronic trebuie definit foarte clar, reieșind din situația reală care este pe piață. Este necesar să fie dezvoltat un ghid despre e-comerț, care să fie destinat atât comercianților, cât și clienților. La fel, este necesară transparență în politica de deschidere a unui cont; plafonarea depozitelor bancare pentru comerțul electronic; stabilirea unui comision interbancar special pentru unele tranzacții etc. Concluziile și recomandările în acest sens se regăsesc în raportul de evaluare privind comerțul electronic și economia fără numerar, elaborat în cadrul Programului USAID Reforme Structurale în Moldova, transmite IPN.

În cadrul evenimentului de prezentare, Ion Lupan, șef al Secretariatului Consiliului Economic pe lână prim-ministru, a menționat că acest subiect este unul extrem de important în contextul pandemiei COVID-19. Pandemia a arătat că cel mai ușor parcurg această criză companiile adaptate la mediul digital. Comerțul online le permite agenților economici să dezvolte piața locală, să exploreze piețele din afară și să se extindă. Însă, migrarea online rămâne o provocare din mai multe considerente. De exemplu, în cazul în care un agent economic vrea să știe cât va cost tranziția pe online, acest lucru nu se cunoaște deocamdată.

Corneliu Rusnac, reprezentant al Misiunii USAID Moldova, a spus că în raport se regăsesc aspecte ce țin de decizia creării unui magazin electronic versus plasarea de produse sau servicii într-un market-place deja existent, dar și costurile aferente acestei decizii. Un capitol separat ține de soluțiile de plată electronică, în cadrul căruia experții vin cu anumite calcule și recomandări pentru mediul de afaceri și autorități.

Iurie Cicibaba, expert în cadrul Programului USAID Reforme Structurale în Moldova, a menționat că, înainte de a merge în online, orice antreprenor trebuie să decidă cum vrea să-și desfășoare activitatea – prin propria pagină sau prin market-place. În studiu, se estimează că pentru deschiderea paginii web și conectarea la sistemele de plăți, persoana are nevoie de cel puțin două mii de euro. Market-place înseamnă, cu costuri mai mici, de două sute de euro, poți începe vânzările, dar totodată plătești un comision. Adițional, în cadrul studiului, a fost identificată o altă soluție care este pe piață. Este vorba despre price.md. Dacă persoana nu are experiență, ea poate închiria un site pregătit pentru vânzare.  Cu o plată fixă lunară persoana poate testa, iar apoi să decisă dacă vrea pagina propria sau market-place.

Un alt aspect la care trebuie să atragă atenție antreprenorul este cine este clientul său și unde se află  – este de pe piața locală sau cea internațională. De aici vin alte decizii, legate inclusiv de logistică.

Un alt expert, Veronica Sirețeanu, a menționat că pandemia a influențat foarte mult activitățile agenților economici, inclusiv și efectuarea plăților electronice. Ea s-a referit la principiul celor patru „C”: 1. „Convenabil”; 2. „Cost-eficient”; 3. „Comun” (ar trebui să existe o mulțime de cunoștințe despre modul în care funcționează totul) și 4. „Cutumă” (oamenii ar trebuie să se obișnuiască cu acest de tip de „modus operandi”)

Raportul de evaluare s-a făcut  în cadrul procesului de implementare a Foii de parcurs privind impulsionarea procesului de digitalizare a economiei și a comerțului electronic elaborat de Ministerul Economiei și Infrastructurii cu suportul Secretariatului Consiliului Economic. Primul pachet legislativ pentru digitalizarea unor procese economice deja a trecut etapa de avizări și urmează să fie prezentat Guvernului spre examinare.