Ca oamenii să utilizeze mai des transportul public și mai puțin propriile mașini, municipalitatea va trebui să introducă tichete unice pentru toate tipurile de transport public (autobuze, troleibuze), dar și abonamente care vor permite călătoria cu mai multe mijloace de transport public. Aceste abonamente vor face ca pasagerii să plătească mai puțin pentru o călătorie. Utilizarea transportului public va face să dispară multe ambuteiaje și va aduce mai mulți bani în bugetul municipal. Totodată, autoritățile publice locale vor trebui să pună pe linie troleibuze și autobuze noi și moderne, au menționat astăzi la Chișinău experți cehi, la prezentarea Strategiei pentru transport și mobilitate inteligentă pentru municipiu, precum și a Planului de acțiuni aferent, transmite IPN.
Victor Chironda, viceprimar de Chișinău, a menționat că tehnologiile digitale au potențialul de a revoluționa modul în care ne mișcăm, făcând mobilitatea mai inteligentă, mai eficientă și, de asemenea, mai ecologică. „Această strategie, dar și experiența echipei cehe de experți ne va ajuta să aplicăm practicile europene moderne de planificare a mobilității și de gestionare a traficului în Chișinău”, a afirmat viceprimarul municipiului Chișinău.
Victor Chironda a menționat că astfel de strategii privind transportul public au fost multe la Primărie, dar municipalitatea nu le-a pus în aplicare, iar documentele au ajuns să se prăfuiască prin sertare. Odată cu schimbarea șefilor, nu trebuie să se schimbe și viziunile, inclusiv în ceea ce privește transportul public. Din moment ce se aplică abordări diferite a unei probleme, unele acțiuni nu au continuitate, a adăugat viceprimarul de Chișinău.
În ceea ce privește crearea intersecțiilor cu două niveluri, Victor Chironda a spus că acestea ar fi costisitoare, iar autoritățile publice locale nu ar avea bani pentru asemenea construcții. Totodată, viceprimarul a relevat că unele acțiuni, prevăzute în strategie, au început deja.
Potrivit viceprimarului, odată cu prezentarea Strategiei pentru transport și mobilitate inteligentă, a fost dat startul procesului de consultare publică a documentului, care va dura două săptămâni. Ulterior Strategia și Planul de acțiuni aferent vor fi prezentate spre aprobare Consiliului municipal Chișinău. Strategia este în engleză, în proces de traducere în română, și urmează a fi publicată pe site-ul Primăriei.
Strategia pentru transport și mobilitate inteligentă a fost elaborată de Primăria Chișinău, cu suportul PNUD Moldova și a Cehiei. Pe parcursul anului 2020, echipa de experți, ghidată de Miroslav Svítek, profesor al Universității Tehnice Centrale din Praga, a colectat și a analizat date care reflectă situația în domeniul planificării și gestionării transportului în municipiu. Strategia se bazează pe șapte piloni: managementul traficului, transport public, parcări, transport alternativ (biciclete, trotinete electrice), siguranță rutieră, electromobilitate, sistem central de transport inteligent.