logo

Specialişti în incluziunea copiilor cu deficienţe iniţiază o cercetare care vizează modificări la legislaţie


https://www.ipn.md/ro/specialisti-in-incluziunea-copiilor-cu-deficiente-initiaza-o-cercetare-care-vize-7967_978813.html

Specialişti în incluziunea copiilor cu deficienţe iniţiază o cercetare, care vizează modificări legislative care ar permite acestor copii să beneficieze în şcolile generale de condiţiile similare celor din şcolile internat. Este vorba de asistenţă psihologică, socială etc., transmite Info-Prim Neo. Studiul a fost demarat de către terapeuţi şi practicieni din cadrul Centrului de zi „Speranţa”, în comun cu reprezentanţi de la Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei. Aglaida Bolboceanu, doctor habilitat în psihologie, spune că vor fi elaborate chestionare pentru a determina cum se simt copii cu deficienţe în cadrul şcolii, cum a fost la început, care este comportamentul celor din jur, relaţia acestor copii cu semenii lor, etc. Din grupul ţintă vor face parte instituţii unde există astfel de practici de incluziune a copiilor cu deficienţe. Localităţile selectate sunt mun. Chişinău, Cahul şi Bălţi. Tatiana Nagnibeda-Tverdohleb, şefa Direcţiei generale educaţie, tineret şi sport din mun. Chişinău, spune că cel mai important în acest studiu este aspectul legal de incluziune a acestor copii în învăţământul obligatoriu. „Este nevoie de un plan de studiu, manuale speciale şi chiar un asistent special pentru aceşti copii”. În republică sunt peste 300 de copii cu deficienţe încadraţi în şcolile generale. „Pentru copii care studiază în şcoli speciale statul alocă finanţe în sumă de 250 mii lei, în cadrul unei şcoli de cultură generale statul alocă 3,5 mii lei. Această perspectivă urmează a fi studiată şi apoi vom decide care ar putea fi rezultatele”, a subliniat Ivanov Anatol, şeful Direcţiei educaţie din sectorul Botanica „Prin acest studiu dorim să ajutăm aceşti copii, să-i adaptăm, să vadă o altă parte a vieţii”, spune Viorica Cojocaru, director executiv al Centrului de zi „Speranţa”. Studiul „Evaluarea eficienţei practicilor de educaţie incluzivă în Republica Moldova” va derula în noiembrie-decembrie. Vor fi chestionate 120 de copii.