Descentralizarea administrativă în regiunea transnistreană este modelul de reglementare a conflictului dintre cele două maluri ale Nistrului. De această părere este fostul reprezentant special al Uniunii Europene în Republica Moldova, Kálmán Mizsei. Într-un interviu pentru Radio Europa Liberă, ambasadorul a menţionat că autorităţile centrale nu pot fi paralizate cu unele reglementări incluse în memorandumul Kozak: dreptul la veto, parlament bicameral, Transnistria şi Găgăuzia, precum şi malul drept al Moldovei să fie subiecţi cu drepturi egale, lucruri inacceptabile pentru majoritatea populaţiei din Republica Moldova, transmite IPN.
„E important, atunci când se va ajunge la reglementarea diferendului transnistrean, acest lucru să fie făcut corect, astfel încât statul să devină mai puternic, nu mai slab”, spune Kálmán Mizsei.
Potrivit lui, există o a doua problemă şi trebuie recunoscută: acum organele de stat în Republica Moldova sunt foarte slabe, după toate crizele politice care s-au produs. Dacă în situaţia dată se va ajunge la reglementarea diferendului transnistrean, aceasta nu va fi o soluţie bună pentru nimeni. „Desigur, situaţia din regiunea transnistreană e şi mai proastă. De aceea, e important să se facă reforme puternice şi aici, şi acolo, susţinute de Uniunea Europeană, pentru că în spaţiul rusesc în acest sens nu există nicio poziţie constructivă”, spune fostul reprezentant special al UE în Moldova.
În opinia ambasadorului, termenul de „statut special” al regiunii transnistrene poate să prevadă o descentralizare foarte largă pentru regiune, dar cu un singur centru de putere în stat. Aceasta ar fi soluţia cea mai bună. „Sigur, ruşii vor face tot posibilul pentru a se obţine un statut special. Dar, dacă conţinutul acestui statut va fi de o manieră care nu va permite organelor centrale să funcţioneze în mod normal, aceasta va cauza probleme”, spune Kálmán Mizsei.
Kálmán Mizsei consideră că Rusia foloseşte armata pe teritoriul Republicii Moldova ca un factor de presiune asupra partenerilor. Totodată, prezenţa acesteia nu este compatibilă cu statutul de neutralitate al Republicii Moldova. De aceea, dacă se va negocia statutul regiunii transnistrene, contingentul aşa-numit de pacificatori trebuie înlocuit cu unul civil, de poliţişti, un contingent internaţional, nu rusesc.