Societatea moldovenească este politizată, suprasaturată de mesaje politice, iar parodiile muzicale la teme politice, apărute recent, facilitează expunerea şi recepţionarea ideilor politice sub altă formă, contribuind la sporirea nivelului culturii politice în rândul populaţiei. Concluzii în acest sens au formulat participanţii la dezbaterea publică „Aliansul nostru nu se vinde…” Creaţia populară ca manifestare a culturii politice în perioada de criză politică”, desfăşurată de Agenţia de presă IPN.
„Parodiile muzicale lansate de postul de radio „Plai”, la adresa liderilor politici din Republica Moldova, au urmărit mai multe scopuri. Unul este aducerea pe piaţa mediatică din Moldova a unor elemente care lipseau şi care au priză la public. Al doilea motiv, ar fi că societatea moldovenească a început să fie extrem de politizată. A apărut foarte multă informaţie de ordin politic, iar lumea s-a săturat de politică, de aceea am găsit o formulă să transmitem mesajele politice ţinând cont de actualitate şi de a aduce radioascultătorilor acelaşi mesaj de la ştiri, dar în variantă umoristică”, a declarat directorul de programe Radio „Plai”, Vitalie Călugăreanu.
Vitalie Călugăreanu a mai spus că postul de radio, a lansat 4 parodii de acest fel, dedicate în cea mai mare parte liderilor fostei alianţe de guvernământ, iar experimentul a reuşit. „Acest serial de parodii va continua. Apropo, nu l-am ignorat pe liderul comunist, prima parodie a fost dedicată anul trecut în ajunul zilei sale de naştere. După ce a apărut prima parodie la adresa liderului PL, au parvenit mai multe apeluri de ce anume acest partid a fost primul pe lista parodiilor noastre, şi noi am luat uşor pe rând pe fiecare ca să nu se supere nimeni”, a mai adăugat Vitalie Călugăreanu.
Directorul Asociaţiei pentru Democraţie Participativă ADEPT, Igor Boţan, expertul permanent al proiectului IPN, a menţionat că mesajul parodiilor muzicale apărute recent, au o valoare mult mai mare decât o analiză politică. „Avem multe televiziuni, unde mulţi analişti le răstălmăcesc cetăţenilor ce se întâmplă, dar aceste mesaje pot doar să ducă la disperare. Fenomenul satiric are cu totul un alt impact. Diferenţa este că după comentarii oameni îşi fac o concluzie, şi rămâne în ei o anumită ură faţă de cei care i-au minţit. Prin aceste parodii oamenii se simt răzbunaţi şi cu zâmbetul pe buze”, a declarat Igor Boţan.
Potrivit expertului, pe lângă faptul că parodia este o creaţie artistică şi prinde bine la cetăţeni, aceasta are mesaj foarte fin şi foarte eficient. „Politicienii nu se tem de fraze tăioase, inclusiv din partea politicienilor şi analiştilor,dar împotriva acestor parodii nu pot să facă nimic. „Trebuie cultivat acest fenomen, această iniţiativă începe să formeze un val şi politicienii noştri vor trebui să ia în considerare că nu-i de glumit”, a menţionat Igor Boţan.
Liderul Mişcării de Tineret „Împreună pentru Viitor”, Andrei Batereanu a remarcat trista experienţă a evenimentelor din 7 aprilie 2009, când societatea a vrut să se facă auzită, dar nu a fost să fie. El a explicat de unde vine necesitatea formulării mesajelor politice în formă umoristică sau sarcastică, cu care Mişcarea s-a făcut remarcată în ultimul timp. „Ca lider al unei mişcări de tineret, m-am frământat de mai multe ori cum să sensibilizăm opinia publică şi guvernarea ca să ne facem auziţi. În momentul în care găseşti modalitatea mai interesantă prin care să te faci auzit ai priză şi la public, şi la cei care stau în fotolii, iar satira prinde foarte bine”, a adăugat Andrei Batereanu.
În acelaşi context, Valentin Portas, autor de fabule şi epigrame, a specificat că în Republica Moldova se face simţită lipsa de satiră şi umor sănătos, iar în viitorul apropiat genurile satirice ar putea să să dispară. „Cultura politică începe de la un anumit nivel de cultură generală a populaţiei. Despre cultura politică se vorbeşte ca ceva separat, dar ea nu poate să existe fără cultura generală. Cu părere de rău, la nivel de cultură generală, societatea moldovenească este în declin”, a mai adăugat Valentin Portas. El a subliniat că satira şi umorul sunt sanitarii societăţii, pentru că a lua în proţap pe cineva constituie o sensibilizare a opiniei publice, destul de eficientă.
Dezbaterile publice cu tema: „Aliansul nostru nu se vinde…” Creaţia populară ca manifestare a culturii politice în perioada de criză politică”, este a XVI-a dezbatere din ciclul „Dezvoltarea culturii politice în dezbateri publice”, susţinut de către Fundaţia germană „Hanns Siedel”.