Vicepreședintele Partidului Platforma Demnitate și Adevăr, deputatul Alexandru Slusari, susține că situația reală la întreprinderea de stat „Calea Ferată din Moldova” este mai gravă decât s-a așteptat. Potrivit lui, acest lucru l-au constatat toți membrii Comisiei parlamentare economie, buget și finanțe, care a audiat conducerea Agenției Proprietății Publice și pe cea a CFM, transmite IPN.
„Eu nu am primit de la APP un răspuns plauzibil la întrebarea de ce, timp de 14 luni, compania este administrată de un director interimar, coleg de facultate al lui Dodon, fără experiență în domeniu, asistat de un consilier municipal socialist și o rudă a lui Igor Dodon”, menționează parlamentarul.
Potrivit lui Alexandru Slusari, datoriile acestei întreprinderi strategice sunt de 459 de milioane de lei, inclusiv datoriile la salarii – 69 de milioane de lei, și nu 35 de milioane, cum s-a vehiculat. „Totodată, entitatea respectivă dispune de active în valoare de circa două miliarde (cât exact, nu cunoaște nici APP, nici administrația Căii Ferate). Administratorul întreprinderii nu a putut prezenta nici măcar aproximativ cifra terenurilor și clădirilor gestionate de Calea Ferată și care nu sunt utilizate în procesele tehnologice. Grav este că întreprinderea dispune de mii de hectare de terenuri, care nu sunt delimitate și înregistrate după CFM. Cum sunt folosite aceste terenuri și cine obține venituri de la exploatarea lor, poate înțelege fiecare școlar”, a declarat Alexandru Slusari.
Parlamentarul notează că situația de la CFM s-a agravat nu de ieri și există foarte multe întrebări față de modul de administrare a entității în ultimii 10 ani. „Dar m-am convins azi că nici actualul management, desemnat pe criteriul loialității față de fostul președinte, nu poate sau nu vrea să scoată întreprinderea din criză. După audieri mi-am întărit suspiciunea că multe procese distructive care au loc în cadrul ÎS Calea Ferată sunt organizate premeditat, ca întreprinderea rămâne vacă de muls pentru niște grupări criminale sub acoperire politică și că nici o structură guvernamentală nu încearcă să oprească falimentul entității”, susține Alexandru Slusari.
Potrivit lui, unicul rezultat al audierilor este sarcina pusă în fața întreprinderii și a APP – să prezinte săptămâna viitoare un plan concret de acțiuni privind achitarea datoriilor salariale.
Pe de altă parte, Partidului Socialiștilor a înaintat un proiect de hotărâre prin care propune crearea unei comisii de anchetă privind analiza situației economico-financiare de la CFM și rezultatul activității ramurii de transport feroviar pentru perioada 2010-2020.