logo

Sistemul educaţional autohton ratează pentru că nu e bazat pe performanţă, viceministru


https://www.ipn.md/ro/sistemul-educational-autohton-rateaza-pentru-ca-nu-e-bazat-pe-7967_1000946.html

Sistemul educaţional din Republica Moldova are un management axat pe proces şi nu pe performanţă, fapt care duce la un număr mare de absolvenţi calificaţi în diverse domenii, dar care nu reflectă nevoile reale ale economiei. Declaraţia a fost făcută de către viceministrul educaţiei, Igor Grosu, în cadrul Conferinţei internaţionale în domeniul instruirii profesionale meşteşugăreşti. Evenimentul se desfăşoară la Chişinău, în perioada 16- 18 octombrie, transmite Info-Prim Neo. Igor Grosu a declarat că o problemă în sistemul educaţional autohton este relaţia cu mediul de afaceri. Studii recente au demonstrat că pe piaţă se simte lipsa forţei de muncă calificată, iar aproximativ 77% din agenţii economici autohtoni indică insuficienţa, dar şi calitatea necorespunzătoare a forţei de muncă. „Numărul absolvenţilor calificaţi pe domenii nu reflectă nevoile reale ale economiei, iar aspectul calitativ se referă la gradul redus de satisfacţie manifestat de angajatori cu privire la competenţele sistemului de învăţământ secundar profesional. Pentru a soluţiona această problemă în învăţământul profesional tehnic trebuie de adus mai multe schimbări la nivel sistemic”, a menţionat Grosu. Viceministrul a mai specificat că o altă problemă a învăţământului profesional tehnic este reţeaua de şcoli profesionale foarte extinsă, cu personal didactic mare, dar cu număr de studenţi în descreştere. În context, preşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie, Gheorghe Cucu, a spus că dezvoltarea tehnologiilor informaţionale a dus la aceea că după mulţi ani de studii cunoştinţele nu sunt suficiente pentru a face faţă cerinţelor timpului. Educaţia trebuie să fie organizată conform economiei reale şi a cerinţelor concrete faţă de calitatea forţei de muncă. „Mai întâi, economia trebuie să fie implicată în sistemul educaţional şi ea să dicteze ce competenţe, ramuri şi specialişti este nevoie. Atât timp cât sistemul educaţional va fi unul autonom, nu cred că vom avea rezultate scontate”, a menţionat Gheorghe Cucu. Conferinţa internaţională „Formarea profesională meşteşugărească” este la a III-a ediţie şi a reunit la Chişinău peste 60 de directori de şcoli profesionale, cadre didactice din 6 ţări.