Proiectul de amenajare a parcajelor cu plată pe străzile orașului, inițiat de primăria Chișinău, a stârnit un val de reacții negative. Investigațiile efectuate de activiștii civici și consilierii municipali au dezvăluit o serie de aspecte neclare și inexactități ale parteneriatului public-privat realizat de autorități. Autorii unui nou articol Sic! constată că toate aceste aspecte aruncă o umbră de neîncredere peste acest proiect. Deși este o idee bună și un lucru necesar pentru Chișinău, modul în care Primăria îl realizează compromite acest proiect și nu face decât să agraveze problema.
Autorii articolului fac referire la o declarație a primarului potrivit căreia „în toată Europa este același model de parcări care este propus Chișinăului”. Or, acesta este un neadevăr, pentru că în majoritatea orașelor europene, deși există parcări cu plată, acestea nu sunt amenajate pe trotuar, ci pe carosabil. În schimb în cadrul proiectului finanțat din creditul BERD, pe străzile renovate – bulevardul Ștefan cel Mare și Sfânt, strada Vasile Alecsandri și strada Constantin Negruzzi – au fost amenajate așa-numite „trotuare tehnice” sau a fost coborâtă bordura, asftel încât automobilele să poată parca pe trotuar sub un unghi de 30-40 grade. Asta, în timp ce normele europene prevăd că parcajele pe străzi se amenajează din contul carosabilului, prin redimensionarea trotuarului. În majoritatea orașelor europene parcajele pe stradă sunt amenajate în paralel cu fluxul de transport, la alt nivel decât trotuarul pentru pietoni sau sunt separate prin bariere fizice.
În articol se menționează că primarul Chirtoacă folosește calificativul „european” pentru a induce impresia că proiectul parcărilor cu plată este o inițiativă susținută de Uniunea Europeană și presupune preluarea practicilor europene în domeniu. În majoritatea capitalelor europene parcările cu plată sunt un instrument prin care municipalitățile urmăresc scopul de a reduce traficul și emisiile de gaze de eșapament. Acest instrument asigură autorităților locale posibilitatea de a descuraja folosirea transportului privat în deplasarea prin oraș, stimularea cetățenilor să folosească transportul public, dar și pentru acumularea unor venituri adiționale la bugetul local. Pentru un management eficient al acestor spații de parcare, municipalitățile europene instituie structuri subordonate departamentelor municipale sau primăriilor de sector. Spre deosebire de proiectul chișinăuian, în Europa agenții economici privați nu gestionează întreaga afacere, ci sunt subcontractați de autoritățile locale pentru servicii de asistență. Fără condiții speciale pentru 25 de ani și fără împărțirea veniturilor.
Cât ține de compania care ar urma să gestioneze sistemul de parcări, investigațiile efectuate de activiștii civici și presa de investigație arată că la presupusa adresă vieneză a companiei „EME Parkleitsystem GmbH”, cu care Primăria a semnat contractul, nu a fost găsit nimeni, iar telefonul indicat pe saitul www.parkleitsystem.com nu este valabil. Însă Dorin Chirtoacă susține că Parkleitsystem nu e o companie-fantomă și că el a discutat personal cu reprezentanții acestei firme.
Autorii articolului precizează că, deși contractul de PPP prevede expres că municipalitatea va primi numai 10% din suma rulajului lunar, iar 90% vor merge în buzunarul proprietarilor EME Parkleitsystem, Dorin Chirtoacă afirmă că de fapt cele 10% vor constitui cam 50%-70% din profitul net. Însă conform lui Igor Gamrețchi, șeful Direcției transport, din fiecare 15 lei/oră plătiți de șoferi pentru parcare în centru doar 1,5 lei vor fi direcționați către bugetul municipal. Companiei îi revin 5-7 lei. Restul 6,5 lei se presupune că vor constitui cheltuielile curente ale companiei și impozite. Potrivit autorilor Sic!, curios este că studiul de fezabilitate, realizat de o companie din Marea Britanie în 2013, în baza căruia a fost elaborat proiectul parcărilor cu plată, prevede un tarif pentru parcare de 4 lei pe oră, tarif care „și-a dovedit sensul financiar ca punct de plecare”. Și asta la o rată de ocupare a parcărilor de 60%. Așadar, chiar ținînd cont de inflație, nu este foarte clar cum s-a ajuns la prețul de 15 lei pentru o oră de parcare în central orașului și nici care este până la urmă procentul din venit pe care îl va obține orașul.
Articolul integral poate fi citit pe pagina sic.md. Sic! este un proiect al Agenției de presă IPN, realizat cu sprijinul Fundației Soros-Moldova.