Întreprinderea de stat „Calea Ferată din Moldova” nu va mai deține monopolul pe piața serviciilor de transport feroviar. Codul transportului feroviar, aprobat miercuri de către Guvern, prevede că și operatorii privați vor putea presta servicii de transportare a mărfurilor și călătorilor cu trenul. Infrastructura feroviară va aparține în continuare statului, transmite IPN.
Conform Codului, operatorii privați de transport feroviar vor avea dreptul de acces la infrastructura feroviară în baza unei plăți, care se va stabili potrivit unei metodologii de calcul aprobate de Guvern.
În prezent, o singură entitate prestează servicii de transport feroviar în Republica Moldova: întreprinderea „Calea Ferată din Moldova”. Posibilitatea de acces a altor operatori la infrastructura de cale ferată este exclusă. Codul feroviar în vigoare prevede că „transportul pe cale ferată constituie monopol natural”.
Ministerul Economiei și Infrastructurii menționează că, în lipsa investiţiilor în infrastructură şi materialul rulant, concomitent cu scăderea fluxului de mărfuri transportate pe calea ferată şi lipsa subvenţionării transportului feroviar de pasageri, întreprinderea „Calea Ferată din Moldova” a acumulat datorii de aproximativ 500 de milioane de lei. Menținerea unor active care nu sunt implicate în realizarea activităţii de transport feroviar generează anual pierderi de peste 100 de milioane de lei.