Modulul digitalizat "e-Borderoul de transport", dezvoltat de Serviciul Vamal al Republicii Moldova cu sprijinul Programului USAID Reforme Structurale în Moldova, a fost lansat astăzi, 6 aprilie. Dacă până la digitalizarea borderoului de transport, completarea și supravegherea mărfurilor avea loc pe suport de hârtie, procedură destul de anevoioasă, acum acest lucru se va face online, economisindu-se timp, resurse și energie, menționează dezvoltatorii, transmite IPN.
Directorul Serviciului Vamal, Sergiu Burduja, a spus, la lansare, că modulu l digitalizat „e-Borderoul de transport” vine să faciliteze munca funcționarului vamal prin simplificarea formalităților vamale la supravegherea mărfurilor transportate pe teritoriul vamal al Republicii Moldova. Acest lucru va avea un impact benefic și asupra mediului de afaceri, pentru care accelerarea fuxului de mărfuri este de o importanță majoră. În opinia sa, dezvoltarea și implementarea în continuare a instrumentelor vamale moderne este crucială pentru ca împreună cu partenerii să fie construită în Republica Moldova o economie dezvoltată.
Directorul Programului USAID Reforme structurale în Moldova, Douglas Muir, a remarcat că USAID a venit cu asistență în achiziționarea softului necesar pentru acest modul, iar din partea Serviciului Vamal a primit toată asistența tehnică și fizică. Borderoul va permite tranzitul bunurilor în teritoriul Republicii Moldova. Până acum acest document a fost folosit pe suport de hârtie, în trei exemplare, iar acum va trece în mediul online.
Igor Iurco, șef Secție tranzit, Departamentul venituri și control vamal al Serviciului Vamal, a explicat că borderoul de transport este un document utilizat de către autoritatea vamală pentru asigurarea supravegherii mărfurilor și mijloacelor de transport, transportate pe teritoriul Republicii Moldova. Astfel că acest borderou nu prevede necesitatea depunerii unei garanții, mărfurile fiind transportate sub responsabilitatea transportatorului. Cel mai des utilizat borderou este pentru supravegherea mărfurilor, livrate de agenții economici din raioanele de est ale Republicii Moldova sau spre aceștia, între un post vamal intern de control și un post vamal din cadrul unui birou vamal. De asemenea, este folosit pentru supravegherea trimiterilor poștale internaționale, mărfurilor destinate misiunilor diplomatice și oficiilor consulare acreditate în Republica Moldova sau pentru supravegherea ajutoarelor umanitare de la un post vamal de frontieră la un post vamal intern.
Până la digitalizarea borderoului de transport, completarea și supravegherea mărfurilor avea loc pe suport de hârtie, procedură destul de anevoioasă și se făcea evidența manuală în baza registrelor. Postul vamal emitea borderoul în trei exemplare, după care două exemplare însoțeau mărfurile până la destinație, ca ulterior, după prezentarea mărfurilor la destinație, un exemplar al borderoului să fie remis postului vamal înapoi timp de 10 zile. Alt dezavantaj era că borderoul pe hârtie nu permitea evidența trasabilității mărfurilor transportate. Anul trecut, 22 de mii de borderouri au fost completate, ceea ce a necesitat dedicarea a mult timp.
Natalia Iepuraș, administrator principal la Zona Economică Liberă „Ungheni-Business”, susține că e-Borderoul de transport este un instrument necesar și foarte important pentru cei din zona economică și va ușura procedura de transportare a mărfurilor de la o subzonă la o altă subzonă economică liberă. Ea a apreciat implementarea acestuia mecanism.
Marcel Chetrari, șef al Secției Import-Export, Draexlmaier Automotive (rezident ZEL Bălți), a declarat că Draexlmaier Automotive apelează zilnic la procedura simplificată de tranzit cu implicarea borderoului de transport, în vederea transportării între subzonele ZEL Bălți a mărfurilor necesare desfășurării activității de producere. Compania, de la începutul activității până în prezent, a utilizat peste 10 mii de formulare ale borderoului de transport în format de hârtie. În calitate de rezident ai ZEL, compania pe care o reprezintă apreciază aceste ajustări menite să acorde calitate serviciilor prestate de către organul vamal, să reducă costuri, timp și riscuri. Marcel Chetrari consideră că acest modul electronic va oferi un set de instrumente moderne pentru facilitarea transportării mărfurilor și a mijloacelor de transport pe teritoriul Republicii Moldova.