Serviciile private de taximetrie din capitală nu sunt supuse verificărilor tehnice şi narcologice
https://www.ipn.md/ro/serviciile-private-de-taximetrie-din-capitala-nu-sunt-supuse-verificarilor-tehni-7967_959855.html
Şoferii angajaţi de serviciile private de taximetrie nu sunt supuşi testelor narcologice, iar maşinile acestora nu sunt verificate tehnic, fapt ce expune unui pericol zilnic sute de călători. Excepţie fac serviciile de taximetrie 1407 şi 1408, care aparţin întreprinderii municipale „Taxi-Service”. Declaraţia aparţine şefului Poliţiei Rutiere Chişinău, Grigore Guzun, fiind confirmată de şeful adjunct al Direcţiei municipale Transport Public şi Căi de Comunicaţii (DTPCC), Vladimir Buzovschi.
Potrivit lui Grigore Guzun, a devenit o necesitate stringentă modificarea legislaţiei privind prestarea serviciilor de taximetrie şi crearea, de urgenţă, a serviciilor specializate private sau de stat care ar avea dreptul să presteze astfel de servicii doar în conformitate cu normele stricte de verificare a automobilelor şi conducătorilor auto înainte de a ieşi pe rută. Pentru aceasta este necesar de a substitui serviciile existente, care nu poartă nici o responsabilitate pentru viaţa şi sănătatea pasagerilor, prin întreprinderi specializate, după modelul „Taxi-Service”, în statele cărora să fie angajaţi medici, controlori tehnici etc. Şeful Poliţiei Rutiere Chişinău afirmă că patentele de întreprinzător în acest domeniu nu au dreptul la existenţă. Practica demonstrează că firmele ce prestează servicii de taximetrie angajează şoferi ce au intrat în posesia patentelor în alte localităţi şi fără o verificare corespunzătoare.
De aceeaşi părere este şi reprezentantul DTPCC, care susţine că serviciile de taximetrie au scăpat de sub orice control la momentul introducerii patentei de antreprenoriat. Potrivit lui Buzovschi, subdiviziunea pe care o reprezintă s-a opus acestei prevederi, dar a cedat argumentului că, datorită acestor patente, incasările la buget vor fi mult mai mari.
Sursa citată nu a putut spune cu exactitate câte firme prestează la ora actuală servicii de taximetrie în capitală, deoarece majoritatea acestora figurează drept „firme prestatoare de servicii informaţionale”, obţinând, în acest sens, de la Ministerul Dezvoltării Informaţionale dreptul de a utiliza liniile telefonice speciale 14-XX. Ulterior, acestea angajează, în bază de patente, conducători auto cu propriile automobile şi prestează servicii de taximetrie. Estimativ, la moment în capitală funcţionează aproximativ 20 de firme care oferă servicii de taximetrie.
Solicitat de Info-Prim Neo, şeful adjunct al Inspectoratului Fiscal de Stat Chişinău, Vladimir Deaur, a comunicat că în 5 luni ale anului curent au fost acumulate de la serviciile de taximetrie 466,9 mii lei, în luna mai – 92,3 mii lei. În aceeaşi perioadă activau 456 deţinători de patente valabile de taximetrie.
Anterior, şeful Inspectoratului Fiscal de Stat Chişinău, Procopie Duca, a declarat că în lipsa aparatelor de casă cu memorie fiscală, agenţii economici din domeniu diminuează suma impozitelor achitate în buget. Conform legislaţiei în vigoare privind patenta de întreprinzător, asupra titularilor de patentă nu se răsfrânge obligativitatea de a utiliza aparatul de casă şi control, a spus Duca.
Şeful adjunct al Direcţiei principale a transportatorilor a Ministerului Transporturilor şi Gospodăriei Drumurilor, Nicolae Şalari, afirmă că noua variantă a Regulamentului transporturilor auto de pasageri şi bagaje, care se află la Guvern pentru aprobare, prevede modificări la capitolul prestări servicii de transportare a pasagerilor, inclusiv instalarea obligatorie în taximetre a aparatelor de casă cu memorie fiscală.
Statistica Poliţiei Rutiere demonstrează că în 5 luni ale anului 2006 s-au produs 22 de accidente de circulaţie cu implicarea taxiurilor. În urma acestora, 2 persoane şi-au pierdut viaţa, iar 29 au fost traumatizate. În aceeaşi perioadă, agenţii de circulaţie au identificat 26 de taximetrişti aflaţi la volan în stare de ebrietate.