logo

Șeful statului amenință? Experții IPN


https://www.ipn.md/ro/seful-statului-ameninta-expertii-ipn-7978_1043940.html

Șeful statului, Igor Dodon,  a informat opinia publică privind participarea sa la o întrunire a PSRM în calitate de invitat, dar și de „lider neoficial al Partidului Socialiștilor”. În acest context, el a ținut să sublinieze că, începând cu ziua de astăzi, 5 septembrie 2018, Partidul Socialiștilor din Republica Moldova (PSRM) este în campanie pre-electorală activă de pregătire pentru alegerile parlamentare. De asemenea, Igor Dododn, a reiterat că nu exclude că va candida pe listele PSRM întrucât legislația îi permite acest lucru. Scopul domnie sale este să ajute PSRM, dar să rămâne în funcția de președinte.

Aici sunt de spus câteva lucruri. Primul lucru demn de menționat este sinceritatea șefului statului. O spune franc, deschis că vrea să ajute formațiunea a cărei lider informal se consideră. Cum se zice – Many  thanks! Al doilea lucru demn de menționat este că domnul Dodon, de fapt, ne amenință, și nu pentru prima oară, cu nesupunere față de normele constituționale, iar acest lucru este grav. Și iată de ce: nimeni altul decât secretarul general al PCRM, Vlad Batrîncea, s-a adresat în 2017 către Curtea Constituțională (CC) ca să verifice constituționalitatea articolului 123(2) din Codului electoral: Până la validarea mandatului, candidatul ales la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova prezintă Curţii Constituţionale confirmarea faptului că nu este membru al vreunui partid politic și nu îndeplinește nicio altă funcție publică sau privată. Secretarului general al PSRM i s-a părut că această prevedere legală i-ar leza dreptul șefului statului de a fi membru de partid.

După toate aparențele, Hotărârea nr.35 CC, din 12 decembrie 2017, a fost neașteptată pentru secretarul general al PSRM. Probabil, acesta a decis să nu-l informeze pe șeful statutului despre decizia CC. Posibil, l-a informat, dar nu pe deplin. Vorba e că CC nu numai că a confirmat constituționalitatea articolului 123(2) al Codului electoral, dar a dezvoltat mai departe interdicțiile pe care le are șeful statului în exercițiu pentru implicarea în activitatea partinică: a) Președintele Republicii Moldova nu poate fi membru al unui partid politic şi nu poate promova sub nicio formă interesele unui partid politic; b) şeful statului joacă rolul unui arbitru, sau al unei puteri neutre, fiind detașat de partidele politice.

Deci, CC și-a fundamentat foarte clar punctul de vedere. Șeful statului trebuie să știe despre această hotărâre care îl privește în mod direct. De aceea, dacă știe acest lucru, dar insistă în continuare să participe într-o activitate eminamente politică - să ajute PSRM, dar să rămâne în funcția de președinte, atunci concluzia este că sfidează în mod deliberat norma constituțională. Evident, șeful statului nu poate fi pe lista de candidați a PSRM la viitoarele parlamentare și, în același timp, să nu promoveze interesele acestuia sau să fi detașat de el. Este de menționat, de asemenea, că șeful statului nu ar avea ce căuta și la mitingurile de protest ale PSRM, pe care le-a anunțat să fie desfășurate în această toamnă.

Experții IPN