Şcoala se vrea cel mai bun prieten al elevului
https://www.ipn.md/ro/scoala-se-vrea-cel-mai-bun-prieten-al-elevului-7967_984647.html
Şcoala trebuie să devină cel mai bun prieten al elevului. Un astfel de obiectiv în propun cadrele didactice din municipiul Chişinău care se vor aduna vineri, 20 august, la conferinţa tradiţională anuală. Prin prisma acestui obiectiv vor fi trecute atât rezultatele din anul trecut de studii, cât şi planurile pentru anul viitor. Totodată, profesorii din capitală se pregătesc să formuleze în adresa autorităţilor locale şi centrale problemele prioritare care îi frământă, notează Info-Prim Neo.
Din 16 august funcţionează deja 13 ateliere de lucru pe diverse direcţii, concluziile cărora vor fi expuse în cadrul conferinţei şi luate sub control în noul anul şcolar.
„Dacă până acum s-a pus accent pe calitatea procesului de învăţământ, pe viitor se va face tot posibilul ca şcoala nu numai să ofere studii de calitate, dar şi să devină cel mai bun prieten al elevului”, a spus şefa Direcţiei Generale Educaţie, Tineret si Sport, Tatiana Nagnibeda-Tverdohleb. „Genericul conferinţei cadrelor didactice este „Managementul schimbării în contextul şcolii prietenoase copilului” şi problemele abordate în cadrul acesteia vor putea fi soluţionate doar în cazul în care fiecare profesor îşi va asuma responsabilităţile necesare”, afirmă oficialul.
Tatiana Nagnibeda-Tverdohleb consideră că orientarea metodologică a activităţii unităţilor şcolare şi a personalului didactic spre schimbare este un fenomen inevitabil în situaţia actuală. „Conceperea activităţii pedagogice orientate spre apărarea drepturilor şi libertăţilor copilului, respectarea demnităţii umane, recunoaşterea copilului ca subiect dominant al procesului pedagogic şi subiect al autodezvoltării sunt obiectivele de referinţă pentru anul de studii 2010-2011”, a spus şefa DGETS.
În acelaşi timp, profesorii sunt conştienţi de faptul că obiectivul poate fi atins numai dacă statul le va acorda sprijinul necesar, în special, cel ce ţine de finanţarea procesului de învăţământ. Astfel, problemele principale asupră cărora se vor concentra profesori se referă la salarizarea lor, asigurarea bazei tehnico-materiale, majorarea alocaţiilor pentru elevi.
În anul 2010 statul este dispus să cheltuie circa 5000 de lei pentru educaţia elevilor. „Această sumă nici pe departe nu acoperă necesităţile elevului, şcolii şi a pedagogului”, afirmă şefa DGETS. „Sperăm că vom fi auziţi şi doleanţele cadrelor didactice din municipiu vor influenţa autorităţile publice locale şi centrale să majoreze finanţarea instituţiilor de învăţământ”, susţine Tatiana Nagnibeda-Tverdohleb.
Profesorii aşteaptă şi majorarea salariilor. În anul 2009, salariul mediu al unui cadru didactic din capitală a fost de circa 3000 lei, cu aproximativ 400 lei mai înalt decât media pe republică. Consiliul Municipal Chişinău n-a reuşit să aloce adaosul de 20% de care beneficiau anterior profesorii, însă fiecare din ei a primit lunar câte un ajutor material în mărime de 130 lei. Din 1 ianuarie 2011 Guvernul le-a promis o majorare salarială de 12,5% şi încă una de aceiaşi valoare din septembrie 2011.