logo

Rezultatele Studiului Național “Percepția brand-ului angajatorului și aspirațiile de carieră ale absolvenților din Republica Moldova”


https://www.ipn.md/ro/rezultatele-studiului-national-perceptia-brand-ului-angajatorului-si-aspiratiile-7542_1080704.html

 

Studiul “Percepția brand-ului angajatorului și aspirațiile de carieră ale absolvenților din Republica Moldova” a fost condus printre studenții absolvenți din universitățile din Republica Moldova, în perioada decembrie 2020 – martie 2021, cu suportul Camerei de Comerț Americane din Moldova (AmCham Moldova).

Acest Studiu a urmărit aducerea de noi cunoștințe științifice și practice pentru piața muncii din Republica Moldova, precum și pentru sistemul de învățământ superior în ce privește preferințele absolvenților universitari fața de locul de muncă și angajatori, precum și aspirațiile de carieră ale acestora împreuna cu profilul psihologic.

Constatările și concluziile acestui studiu, cum ar fi cele referitor la informația despre încrederea absolvenților în căutarea unui loc de muncă, preferințele în căutarea acestuia precum și preferințele ce țin de angajator, vor ajuta nu doar companiile din Moldova, în sensul  modelării ofertelor sale de muncă în baza celor mai apreciate dimensiuni ale brand-ului angajatorului și ale valorilor de muncă, dar și universitățile, studenții și întregul sistem de învățământ superior.

Iolanta Mura, autorul și cercetătorul studiului a menționat: “Prin acest studiu noi am reușit să aducem în Moldova cele mai bune cunoștințe academice internaționale, pentru a scoate la un nou nivel studiile și practicile din domeniul  resurselor umane și educației superioare din Republica Moldova. Această inițiativă trebuie continuată în viitor pentru a extinde baza de date disponibile și a formula concluzii ce vor ajuta nu doar angajatorii și universitățile, dar factorii de decizie și inițiatori de reforme și politici de stat.


Studiu de față este fără precedent în Republica Moldova și oferă o gamă largă de constatări și concluzii, cele mai principale fiind următoarele:

  1. Promoția 2021 are un nivelul scăzut de încredere în găsirea unui loc de muncă după absolvire. Acest nivel în țară este mai mic decât punctul mediu și diferă de la o universitate la alta. Această concluzie este extrem de importantă pentru sistemul de învățământ superior întrucât angajabilitatea este una din liniile de acțiune ale Procesului Bologna ce printre altele reflectă relevanța programelor de studii pentru piața forței de muncă.
  2. Promoția 2021 nu are încredere în note, întrucât absolvenții cu note bune nu cred că vor găsi ușor un loc de muncă și vor obține un salariu mai mare. Contrar, absolvenții ce au un nivel de încredere în a găsi un loc de muncă mai ridicat, nu au note mari. Această este la fel, o concluzie importantă pentru sistemul de învățământ superior din Moldova.
  3. Așteptările salariale ale promoției 2021 se află în mediu la nivel de 8,026 lei, iar salariu minim acceptat este de 4,134 lei.
  4. O treime de absolvenți nu au o preferință anume fața de organizația pentru care vor să lucreze după absolvire. Cei care au preferințe în acest domeniu aleg să lucreze pentru o companie privată străine (26,5%) și apoi pentru organizațiile de stat (15,3%).
  5. Principalele surse prin care viitorii angajați din promoția 2021 preferă să caute un loc de muncă sunt: portalurile de oferte de locuri de muncă; prieteni și colegi; social media.
  6. Femeile absolvențe au note mai bune ca bărbații, dar așteptări salariale mai mici, inclusiv referitoare la salariu minim acceptat.
  7. Companiile ce vor să atragă absolvenți trebuie să investească în promovarea sa și a imaginii de bun angajator. Studiu arată că există corelație între familiaritatea companiei, percepția acesteia ca fiind un angajator bun și intenția respondenților de a aplica pentru un loc de muncă în această companie, precum și între familiaritatea și însăși percepția de angajator bun.
  8. Cele mai apreciate valori de muncă de către promoția 2021 se referă la: oportunități de avansare; acces la informație în cadrul companiei; oportunități de învățare; și salariu bun.
  9. Cele mai puțin importante valori de muncă se referă la: lucru ce îți oferă interacțiune socială; lucru ce îți permite să influențezi rezultatele companiei; lucru prin care ajuți oamenii; și lucru prin care ai un impact semnificativ asupra companiei pentru care lucrezi.
  10. Cel mai mult absolvenții apreciază companiile oneste, apoi urmează cele de succes.
  11. Vocația de antreprenor a absolvenților 2021 este suprimată, pe când cea de lider e amplificată. Asta înseamnă că tinerii cu vocația de antreprenor aleg să devină altceva și nu proprietari de afaceri, pe când profesiile cu implicații de lider (manager, director general, șef de departament, etc) sunt populare printre absolvenți, și sunt alese chiar și de cei care nu au o astfel de vocație. Suprimarea vocației de antreprenor poate fi rezultatul mai multor cauze printre care situația economică, climatul de afaceri, accesibilitatea creditelor pentru business, etc.
  12. Absolvenții cu note mai bune au aspirații de carieră antreprenorială mai mici.
  13. Absolvenții 2021 au scor mai mare în ceea ce privește focusul de promovarea decât cel de ​​prevenire, ceea ce înseamnă că ei sunt dispuți să experimenteze idei noi, să facă față provocărilor și să concentreze pe speranțe și realizări decât pe pierderi și evitarea eșecurilor. Femeile absolvențe au un scor mai mare la focusul de promovare decât bărbații. Focusul de promovare este mai mare în cazul absolvenților cu note mai mari.
  14. Absolvenții din promoția 2021 sunt mai preocupați de fundația morală a corectitudinii, ceea ce înseamnă că reacționează acut la nedreptate și inegalitate, inclusiv la locul de muncă.

Pentru mai multe detalii puteți accesa informația de mai jos:

*Înregistrarea video cu prezentarea rezultatelor poate fi accesată aici
*Raportul Studiului
*Prezentarea in limba română


Pentru informații adiționale rugăm să contactați: Elena Buzu, AmCham Moldova 022 211781

Despre AmCham Moldova: AmCham Moldova este o asociație de business care reunește 140 de companii cu investiții americane, străine și locale, având drept misiune promovarea investițiilor în Republica Moldova prin colaborare cu autoritățile publice şi liderii comunității de afaceri pentru dezvoltarea și promovarea unui climat de business mai favorabil în Moldova. (www.amcham.md)

 

_______

DISCLAIMER: Autorii comunicatelor – nu agenția de presă IPN – poartă responsabilitate exclusivă pentru corectitudinea și esența conținutului comunicatului, prezentat spre publicare și/sau distribuire.