logo

RETROSPECTIVA SĂPTĂMÂNII 17-23 decembrie. Cele mai importante știri din fluxul IPN „Economie & Business”


https://www.ipn.md/ro/retrospectiva-saptamanii-17-23-decembrie-cele-mai-importante-stiri-din-7966_1046099.html

● LUNI, 17 decembrie

În 2018 s-a constatat o înviorare a procesului investițional

Secretarul general al Ministerului Economiei și Infrastructurii, Iulia Costin, spune că anul 2018 este unul prosper din punct de vedere economic. În prima jumătate a anului PIB a crescut cu 4,5% și a însumat 81,8 miliarde de lei. Potrivit secretarului, se observă o îmbunătățire continuă a sectorului agricol și industrial, determinate de evoluțiile producției vegetale, intensificarea industriei prelucrătoare și de creșterea cererii interne și externe etc. Comerțul exterior reflectă continuarea trendului ascendent evidențiat în 2017. Iar schimburile comerciale au atras importante investiții. Un impact pozitiv asupra creșterii economice a avut-o activitatea în construcții, unde cea mai mare parte a lucrărilor executate revine construcțiilor noi. Iulia Costin menționează că pot fi evidențiate și alte progrese în domeniul economic, cum ar fi: reforma instituțiilor cu funcție de control, reducerea numărului de acte permisive cu 63%, lansarea platformei electronice „Ghișeul Unic” pentru eliberarea și gestionarea actelor permisive și simplificarea procedurilor de lichidare benevolă a afacerii. Întru diversificarea finanțării întreprinderilor mici și mijlocii, în 2018 au fost implementate programe de susținere financiară și de acces la instruiri. Agenții economici au beneficiat de finanțare nerambursabilă și de garanții financiare care au contribuit la crearea de noi întreprinderi și dezvoltarea întreprinderilor în creștere. 413 de întreprinderi au beneficiat de finanțare nerambursabilă de 68,52 milioane de lei. În cadrul Zonelor Economice Libere au fost create 2055 de locuri noi de muncă, iar în primele zece luni au fost atrase circa 391,4 milioane de dolari.

Ghid video privind calcularea salariilor angajaților din sectorul bugetar

Un Ghid video privind calcularea salariilor angajaților din sectorul bugetar a fost lansat de Ministerul Finanțelor pe pagina web oficială. Materialul vine în ajutorul angajatorilor și al contabililor autorităților și instituțiilor bugetare, dar și angajaților entităților respective, care pot lua cunoștință de noile condiții de salarizare stabilite de Legea privind sistemul unic de salarizare în sectorul bugetar. Într-un comunicat de presă al Centrului de Tehnologii Informaționale în Finanțe (CTIF), se menționează că în Ghid este prezentat cadrul normativ ce reglementează condițiile de salarizare a angajaților din sectorul bugetar, acțiunile ce urmează a fi întreprinse de către angajatori pentru implementarea Legii privind sistemul unic de salarizare în sectorul bugetar, componentele salariului, aspecte ce țin de garanțiile asigurate prin prevederile Legii, precum și două exemple de determinare a salariului de bază.

Producător de sticle va crește cu 60% capacitatea de producere cu sprijin European

Glass Container Company, producător de ambalaje de sticlă din Moldova, lansează un proiect în valoare de 17 milioane de euro de reconstrucție integrală a capacităților sale de producere, prin care își propune să-și crească capacitățile de producere cu 60%. Proiectul este cofinanțat de către Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare și Mobiasbancă-Groupe Société Générale, în cadrul programului Băncii Europene de Investiții, Filiera Vinului, care împreună contribuie cu suma de 12,5 milioane euro în formă de credite. Finanțarea este susținută de o garanție și un program asistență tehnică oferite de către Uniunea Europeană. Într-un comunicat de presă, producătorul precizează că proiectul este structurat în două etape de reconstrucție, prin care se va spori capacitatea de producere de la 50 la 80 de mii de tone pe an. Astfel, împreună cu întreprinderea soră, compania Glass Container Prim (GCP), capacitatea totală de producere a grupului va crește de la nivelul actual de 100 de mii la 160 de mii tone pe an, iar numărul secțiilor mașinilor de formatare – de la 36 la 56 de unități.

DCU trebuie să devină un actor eficient în dezvoltarea pieței financiare, guvernator

Guvernatorul Băncii Naționale a Moldovei, Octavian Armașu, susține că depozitarul central unic (DCU) trebuie să devină unul dintre cei mai activi și eficienți actori în dezvoltarea pieței financiare. Declarația a fost făcută în cadrul unei vizite la DCU, care are deja un oficiu separat. În cadrul vizitei, a fost prezentată echipa DCU și tehnologiile informaționale utilizate. Guvernatorul BNM a acordat atenție rolului deosebit al depozitarelor centrale pentru sectorul financiar. „Este important ca DCU nu doar să presteze servicii de înaltă calitate, ci să devină unul dintre cei mai activi și eficienți actori în dezvoltarea pieței financiare. Reforma trebuie să faciliteze apariția de noi instrumente financiare, să ridice interesul investitorilor față de valorile mobiliare, să stimuleze emisiunile pe piața primară și tranzacțiile pe piața secundară”, a menționat Octavian Armașu, citat într-un comunicat de presă al BNM.

MARȚI, 18 decembrie

Curtea de Conturi estimează denaturări de peste 32 mlrd lei la Primăria Chișinău

Bugetul municipiului Chișinău a fost auditat în premieră prin prisma standardelor unui audit financiar. Probele de audit au fost colectate la Primărie și la peste 40 de entități municipale. „În pofida eforturilor depuse în vederea colectării probelor, echipa de audit nu a putut obține probe suficiente și adecvate, care ar confirma plenitudinea și veridicitatea datelor expuse în raportului financiar. Potrivit unor estimării indirecte, denaturările se ridică la 32,5 miliarde lei”, a declarat Rima Sciastlivîi, controlor superior de stat la Curtea de Conturi. Potrivit situației la 31 decembrie 2017, auditorii au constatat inventarierea fragmentară a patrimoniului la nivelul unor entități, fără determinarea valorii juste a bunurilor. Deși Curtea de Conturi a recomandat, încă în 2012, întocmirea unui Registru al bunurilor imobile locative și nelocative proprietate a municipiului, un asemenea registru nu există. Agenția Servicii Publice a informat despre înregistrarea a 886 de bunuri imobile, pe când administrația publică locală deține informații despre existența a 1595 de bunuri. Chiar și sediul Primăriei este înregistrat drept „construcție pentru cultură și agrement”, în calitate de proprietar fiind Republica Moldova, nu administrația locală. Nici construcțiile din patrimoniul național cultural „Porțile Sfinte” și „Clopotnița” din scuarul Catedralei nu au proprietari. Aceste construcții nu sunt înregistrate în evidența contabilă.

Salariul minim de trai în Moldova este cuprins între 11 și 12 mii de lei, studio

Guvernul ar trebui să stabilească un salariu minim la un nivel cât mai apropiat de salariul de trai, atât în sectorul real, cât și cel bugetar al economiei naționale. Potrivit unui studiu prezentat de către platzforma.md și Friedrich-Ebert-Stiftung Moldova, în parteneriat cu Clean Clothes Campaign, salariul minim de trai pentru zona urbană este de 12 306,8 lei, iar pentru zona rurală este de 11 359,6 lei. În cadrul unei mese rotunde, a fost prezentat un studiu de caz care a reflectat domeniul industriei de producere a îmbrăcămintei. Potrivit autorilor, sectorul de fabricare de textile, îmbrăcăminte, piele și încălțăminte (TAFL) este unul dintre cele mai importante ale economiei naționale. Salariul mediu din industria textilă, care în trimestrul trei al anului 2018 a constituit 6027 de lei, constituie 50% din salariul minim de trai.

● MIERCURI, 19 decembrie

Un Centru oferă suport antreprenorilor întru dezvoltarea relațiilor economice moldo-poloneze

Antreprenorii moldoveni și polonezi care vor să-și deschidă afaceri în Moldova sau Polonia pot obține mai multe informații despre condiții, legislație, piață de desfacere din respectivele țări, apelând la Centrul pentru dezvoltare si antreprenoriat moldo-polonez, la Chișinău. Centrul a fost construit dintr-un grant al Ambasadei Poloniei, cu o valoare de 30 de mii de euro. Unul din principalele obiective ale Centrului este susținerea colaborării dintre firmele moldovenești și poloneze, dar și dezvoltarea, implementarea, monitorizarea și evaluarea proiectelor de dezvoltare la nivel local și național. Centrul oferă sprijin pentru tinerii antreprenori și startup-uri. Colaboratorii Centrului organizează și evenimente culturale care vin să promoveze limba, cultura, istoria și tradițiile poloneze.

Fabricat în Moldova prezintă produsele și serviciile a circa 450 de agenți economici

Circa 450 de agenți economici din toate ramurile economiei naționale își vor prezenta produsele, serviciile și realizările în cadrul celei de-a XVIII-a ediție a expoziției „Fabricat în Moldova”, care se deschide pe 30 ianuarie, la Moldexpo. Cu standuri colective vor participa la expoziție companii din 18 raioane, agenți economici din UTA Găgăuzia și din regiunea transnistreană. Președintele Camerei de Comerț și Industrie, Sergiu Harea, a declarat într-o conferință de presă că „Fabricat în Moldova” este o expoziție unicat, care promovează produsele și serviciile autohtone, cu participarea masivă a companiilor din țară, din diferite ramuri. Genericul ediției din acest an este: „Acasă. Autentic. Autohton”. Suprafața expoziție este de aproximativ 3200 de metri pătrați, extinzându-se în trei pavilioane ale centrului expozițional.

Bugetul municipal, aprobat în două lecture

Bugetul municipiului Chișinău pentru anul 2019 a fost votat în două lecturi în ședința de miercuri, 19 decembrie, a Consiliului municipal Chișinău. Documentul prevede venituri în sumă de 3,9 miliarde de lei și cheltuieli de peste 4,2 miliarde de lei. Deficitul bugetar este în valoare de aproape 326 de milioane de lei. Din suma totală a veniturilor planificate, 12% reprezintă venituri proprii, iar ponderea transferurilor de la bugetul de stat este de aproape 58%. Defalcările de la impozitele și taxele de stat constituie peste 27%. De la 0,3% și până la 2% vor constitui venituri din plăți pentru locațiunea bunurilor patrimoniului public, încasări de la prestarea serviciilor cu plată etc.

La Comrat a fost lansată campania „Creat în Moldova, apreciat în lume”

Campania de informare „Creat în Moldova, apreciat în lume”, despre oportunitățile oferite de către Acordul de liber schimb aprofundat și cuprinzător (DCFTA) pentru bunurile și serviciile moldovenești, a fost lansată la Comrat. Delegația UE în Republica Moldova menționează că este o a doua campanie de informare lansată pentru a marca patru ani de DCFTA. Prima campanie, la nivel național, a fost lansată la Chișinău pe 8 noiembrie. După patru ani, peste 2/3 din exporturile moldovenești ajung în UE, iar creșterea netă a acestora este de 367 de milioane de euro în perioada 2015-2017. Această creștere a dus la crearea a cel puțin 15 mii de noi locuri de muncă. În lipsa DCFTA, bugetul de stat moldovenesc ar fi pierdut peste șapte miliarde de lei în venituri, iar sectorul privat ar fi pierdut cel puțin 320 de milioane euro în investiții în capital fix. „Potențialul oportunităților oferite de DCFTA pentru întreprinderile moldovenești încă urmează a fi pe deplin explorat. Accesul liber pe piața UE oferă companiilor oportunitatea de creștere, iar noi le încurajăm să depună toate eforturile în acest sens”, a declarat la lansarea campaniei Vasile Plămădeală, consilier pe probleme de comerț al Delegației UE în Republica Moldova.

● JOI, 20 decembrie

E foarte important ca procesul electoral din Moldova să fie extrem de transparent, ambassador


„Este foarte important ca procesul electoral care pornește în Republica Moldova și care se va încheia cu alegeri, iar apoi cu crearea unei majorități și a unui Guvern, să fie unul extrem de transparent. Este un mesaj pe care îl transmitem noi, dar și toți partenerii Republicii Moldova”, susține ambasadorul Poloniei la Chișinău, Bartlomiej Zdaniuk. În cadrul emisiunii „Punctul pe azi” de la postul de televiziune TVR Moldova, ambasadorul a declarat că Polonia, din momentul în care Republica Moldova și-a declarat independența, a fost un prieten de nădejde și mereu a purtat discuții bune și sincere. Ele sunt continuate și prin intermediul ambasadorilor, aceștia fiind în contact continuu cu toți partenerii din Moldova – cei din majoritatea parlamentară, din Guvern, din opoziție, președintele și alții.

Taxe locale majorate

Mai multe taxe aplicate în municipiul Chișinău se majorează începând cu anul viitor. În proiectul de decizie aprobat de către Consiliul municipal Chișinău se regăsesc și taxe noi. Conform proiectului, se aprobă o cotă lunară în mărime de 300 de lei pentru fiecare unitate de transport la prestarea serviciilor de transport auto de călători în regim de taxi. Taxa pentru magazine, centre comerciale, restaurante, cafenele, baruri se majorează cu 5000 de lei pentru fiecare aparat de casă la care se comercializează tutun, iar pentru unitățile comerciale în care se vinde producție alcoolică – cu 30% față de taxa stabilită. De asemenea, pentru unitățile cu program prelungit de lucru, după ora 23.00, taxa se majorează cu 30% față de cea stabilită.

Cele mai mari investiții în agricultură s-au făcut în infrastructura post-recoltare, ministru

Anul 2018 a fost un an productiv în sectorul agro-industrial, investițiile crescând cu peste 6,1 miliarde de lei. A fost bătut și recordul solicitărilor de subvenții în agricultură, suma oferită depășind un miliard de lei. Exporturile au crescut cu aproximativ 15%, iar ponderea celor care s-au îndreptat spre UE este de 56%. Totalurile realizărilor din anul 2018 în sectorul agricol au fost prezentate, joi, de ministrul agriculturii, dezvoltării regionale și mediului, Nicolae Ciubuc, în cadrul unei conferințe de presă. Potrivit ministrului, cea mai mare parte din investiții a fost direcționată spre dezvoltarea infrastructurii post-recoltare. A fost renovat Parcul de mașini și tractoare, au fost înființate peste patru mii de hectare pomicolele și au fost compensate dobânzile aferente creditelor accesate de agricultori. În domeniul mediului, a fost reformat Inspectoratul Ecologic de Stat fiind creată Agenția Mediului, iar acum este în plan reorganizarea Agenției Moldsilva și a Agenției Apele Moldovei. Ministerul s-a axat pe elaborarea și aprobarea cadrului secundar al legii cu privire la deșeuri, precum și pe intensificarea colaborării cu partea ucraineană privind protecția dezvoltării durabile a bazinului râului Nistru.

● VINERI, 21 decembrie

2018 în domeniul financiar lasă o impresie pozitivă, însă este doar o impresie


Expertul Comunității Watchdog.MD, Ion Potlog, menționează că anul 2018 în domeniul financiar lasă o impresie pozitivă, însă este doar o impresie. În realitate, a fost un an în care instituțiile statului au încercat să stabilizeze piața financiară, însă nu prea s-au grăbit să intervină pe levierul legal, ci mai degrabă pe cel regulator. Rezultatele anului pot fi înțelese și deslușite prin faptul înghețării asistenței macro-financiare din partea UE. Având în vedere constrângerile ce reies din procesul de regrupare a sistemului bancar, economia reală a fost în declin, menționează expertul. Nici în 2018, instituțiile bancare nu au avut capacitatea și continuă a fi neinteresate din punct de vedere investițional. În ceea ce privește atragerea investițiilor străine, Guvernul nu a înregistrat succese. Investitorii nu se grăbesc să intre pe o piață polarizată în interese personale și volatilă politic.

Programul BNM și al băncilor în perioada sărbătorilor de iarnă

Pe 24, 25 și 31 decembrie, dar și pe 1,7 și 8 ianuarie, declarate oficial zile de odihnă, Banca Națională a Moldovei va avea regim de muncă închis. Același grafic de lucru îl vor avea și majoritatea băncilor licențiate din Republica Moldova, cu excepția unor subdiviziuni. Informația detaliată despre programul băncilor în perioada sărbătorilor de iarnă poate fi găsită pe paginile web ale acestora sau direct la sucursale. Lista băncilor licențiate, precum și calea de acces la paginile lor web, este disponibilă pe site-ul oficial al BNM. Totodată, băncile licențiate anunță că pe 26 decembrie 2018 nu vor efectua decontări în valuta statelor din Uniunea Europeană, întrucât activitatea instituțiilor financiare din acest spațiu va fi sistată cu ocazia sărbătorii de Crăciun.

● SÂMBĂTĂ, 22 decembrie

Aureliu Cincilei revine la BNM


Aureliu Cincilei revine la Banca Națională a Moldovei (BNM) în funcția de viceguvernator. BNM menționează într-un comunicat de presă  că decizia a fost luată ca urmare a necesității acoperirii tuturor priorităților stabilite în noul Plan Strategic al băncii centrale, care necesită componența deplină a Comitetului executiv al BNM. Aureliu Cincilei, în octombrie 2016, a fost delegat pentru postul de președinte al Comitetului de conducere al Moldindconbank. Potrivit BNM, prioritățile stabilite în noul Plan Strategic se referă la realizarea acțiunilor cu privire la implementarea plăților instant în Republica Moldova și măsurilor necesare aderării sectorului bancar la Zona Unică de Plăți în euro. La fel, este prevăzută finalizarea etapei a doua a proiectului privind implementarea Depozitarului Central Unic al valorilor mobiliare, care se referă la operațiunile de compensare, decontare și depozitare pentru valorile mobiliare corporative și operațiuni de registru. Totodată a fost planificată identificarea unui model pentru sistemul național de prevenire și combatere a contrafacerii monetare, având la bază legislația și practica UE.

Fenomenul salariului „în plic”, în vizorul Curții de Conturi

Peste 300 de contracte, în valoare de 1,1 miliarde de lei, și circa 3000 de procese-verbale de executare a lucrărilor de către antreprenori și subantreprenori din domeniul construcțiilor au fost supuse verificării de către Curtea de Conturi în cadrul auditului conformității privind „Declarările salariale, a plăților la Bugetul Public Național și impactul asupra drepturilor sociale ale cetățenilor” în anii 2015-2017. Rezultatele auditului au fost prezentate într-o ședința publică a Curții de Conturi. În urma auditului se atestă că agenții economici nu au respectat prevederile legale, nedeclarând plăți la buget, comparativ cu datele reflectate în procesele-verbale de executare a lucrărilor, ceea ce determină indici de fraudă. Respectiv, pentru plățile nedeclarate și neachitate la buget în sumă 4,3 milioane de lei în perioada auditată, implică corespunzător nedeclararea remunerării muncii de circa 10 milioane de lei, ce reprezintă posibilul salariu ,,în plic”. Impozitul pe venit de la aceste sume nedeclarate ar constitui cel puțin 1,3 milioane lei.

Modificări la controalele fiscal

Contribuabilii care începând cu 1 ianuarie 2019 vor comite repetat, în decursul a șase luni consecutive, încălcări ce țin de neutilizarea mașinii de casă și control și neeliberarea bonului fiscal și al biletelor de călătorie nu vor mai fi scutiți de controale, potrivit noilor modificări operate în Legea cu privire la declararea voluntară și stimularea fiscală. Scutirea de controale fiscale nu se va aplica nici în cazul în care se va constata, prin decizie definitivă a instanței judecătorești evaziune, fiscală prin denaturarea veniturilor și a cheltuielilor. Și anume dacă suma cumulativă a impozitului și a altor taxe depășește 100 de salarii medii lunare pe economie prognozate, stabilite prin hotărârea de Guvern în vigoare la momentul săvârșirii faptei. De exemplu pentru anul curent – 61 5000 de lei (100×6150 de lei).

Pavel Filip: Datorită creşterii economice s-au făcut investiții sociale

Datorită creşterii economice şi îmbunătățirii mediului de afaceri, autoritățile au avut posibilitatea să facă investiții sociale. Doar într-un an au fost construiţi mii de kilometri de drumuri, renovate sute de grădinițe, iar peste 1000 de familii tinere și-au cumpărat prima locuință în cadrul programului Prima Casă. Declaraţia a fost făcută de premierul Pavel Filip, care alături de peste 1000 de antreprenori din țară, a participat în seara zilei de vineri, 21 decembrie, la cea de-a treia ediție a Galei Antreprenorilor. Potrivit unui comunicat de presă al Guvernului, în discursul său, premierul a menționat că organizatorul evenimentului – Asociația Oamenilor de Afaceri din Moldova (AOAM) este cea care sprijină Guvernul în dialogul cu reprezentanții businessului. Potrivit lui Pavel Filip, stabilizarea situației economice și implementarea reformelor pentru mediul de afaceri au fost priorități de bază încă de la preluarea mandatului. Datorită creşterii economice şi îmbunătățirii mediului de afaceri, în trei ani, pensiile s-au  majorat cu 47%, salariul mediu a crescut cu 50%, iar pensionarii care au un venit mai mic de 2000 de lei, dar și alte categorii de cetățeni, au primit ajutor de 600 de lei pentru sărbătorile de iarnă.