RETROSPECTIVA SĂPTĂMÂNII 12 – 17 martie. Cele mai importante ştiri din fluxul IPN „Economie & Business”
https://www.ipn.md/ro/retrospectiva-saptamanii-12-17-martie-cele-mai-importante-stiri-din-7966_996562.html
[● LUNI, 12 martie]
[Interesele pe piaţa de leasing vor fi protejate de o asociaţie profesionistă]
Patru companii de leasing naţionale vor crea Asociaţia Companiilor de Leasing din Moldova. Prin instituirea acestei asociaţii necomerciale profesioniste membrii urmăresc crearea unui imbold în dezvoltare a pieţei de leasing. „Ideea creării Asociaţiei Companiilor de Leasing există de mai mulţi ani, însă doar recent am reuşit să aducem la un numitor comun interesele principalilor participanţi ai acestei pieţe. Noi dorim ca segmentul de leasing să funcţioneze echilibrat, sigur, să dezvolte servicii noi care să fie pe înţelesul tuturor. Scopul asociaţiei constă nu numai în protejarea intereselor operatorilor şi participanţilor pieţei, ci şi a clienţilor. Noi am dori ca clienţii de la bun început să înţeleagă avantajele şi toate aspectele contractului de leasing, care trebuie să fie clar pentru toate părţile implicate în acest domeniu”, a menţionat preşedintele asociaţiei, Natan Garştea. Asociaţia intenţionează să colaboreze strâns cu autorităţile publice, partenerii de afaceri din Moldova şi de peste hotarele ţării, să organizeze simpozioane şi seminare legate de activitatea de leasing. „În conformitate cu statutul asociaţiei, membru al ei poate deveni orice persoană juridică care prestează servicii de leasing ca gen principal de activitate. În prezent mai sunt câteva companii de leasing în proces de aderare la asociaţie şi sperăm că ea va deveni entitatea care protejează şi promovează interesele tuturor operatorilor de pe această piaţă”, a mai spus Natan Garştea.
[● MARŢI, 13 martie]
[Lipsa consensului politic frânează progresele în domeniul statisticii din comerţ, raport]
Moldova are restanţe semnificative în ceea ce priveşte statistica din comerţ, constată autorii raportului trimestrial „Euromonitor”. Potrivit experţilor, progresele practic au lipsit în acest domeniu, iar de vină este lipsa consensului politic. Experţii Asociaţiei pentru Democraţie Participativă (ADEPT) şi ai Centrului analitic independent „Expert-Grup”, autorii publicaţiei, spun că, lucrurile au început să stagneze încă din trimestrul II al anului 2011 şi este puţin probabil ca problemele să fie soluţionate în scurt timp şi doar cu implicarea resurselor utilizate până în prezent. Conflictul persistent între cele două maluri ale Nistrului nu va permite o colaborare eficientă în domeniul statisticii. Numai colaborarea între instituţiile responsabile pentru implementarea acestor acţiuni nu este suficientă. Este nevoie de dialog la un nivel mai înalt, notează autorii Euromonitor-ului. Potrivit experţilor, deşi se realizează unele acţiuni trimestrial, precum ar fi transmiterea datelor către EUROSTAT (oficiul de statistică al UE) şi monitorizarea actualităţii clasificatoarelor, totuşi în domeniul cooperării dintre cele două maluri ale Nistrului şi elaborării unui concept de colectare a datelor statistice nu s-a înregistrat progres. Experţii ADEPT şi Expert-Grup recomandă Guvernului Republicii Moldova să abordeze la nivel mai înalt problema transnistreană pentru a grăbi cooperarea dintre instituţiile de pe cele două maluri ale Nistrului. Printre recomandările experţilor este identificarea şi analiza tuturor surselor existente de date privind comerţul exterior al regiunii transnistrene, precum datele existente la Serviciul Vamal, diferenţele de date între exporturile Moldovei dezagregate pe ţări şi importul raportat de ţările respective.
[TVA-ul nu va fi motiv de scumpire a cărnii]
Preţurile la carne nu vor creşte din cauza Taxei pe Valoare Adăugată (TVA), a dat asigurări prim-ministrul Vlad Filat, după o întrevedere cu producătorii de carne. Premierul a declarat că TVA la carne rămâne 8% şi nu 20% cum a anunţat anterior Inspectoratul Fiscal. Directorul întreprinderii „Avicola Moldova”, Ion Bâzgu a menţionat că, deşi pentru anul curent nu au fost anunţate schimbări esenţiale în domeniul fiscal, producătorii de carne sunt îngrijoraţi de situaţia TVA. Inspectoratul Fiscal a făcut o tălmăcire incorectă a articolului 96 din Codul Fiscal, modificat de către Parlament, şi a comunicat producătorilor că TVA la carne se majorează de la 8% la 20%. Şeful Inspectoratului Fiscal Principal de Stat, Nicolae Platon, a declarat în context că fiscul a făcut o solicitare către Ministerul Finanţelor, iar acesta s-a adresat către Comisia parlamentară economie, buget şi finanţe. „Am primit răspuns de la comisia de resort în care se stipulează care sunt grupele cărora li se atribuie cota redusă a TVA în mărime de 8%, iar altor activităţi li se aplică cota standard în mărime de 20%. După această scrisoare am expediat o scrisoare cu tălmăcire”, a precizat Nicolae Platon. Premierul Vlad Filat a solicitat conducerii Inspectoratului Fiscal, înainte de a emite ordine, să informeze şi Guvernul. Prim-ministrul a precizat că TVA la carne rămâne de 8%. Ministrul agriculturii, Vasile Bumacov, a declarat că, dacă se trata greşit aplicarea TVA, producătorii ar fi fost nevoiţi să mărească preţul la carne. „Acum, s-au adus clarificările necesare, nu ar trebui să discutăm despre mărirea preţurilor la carne.”, a spus ministrul. Modificările la articolul 96 (Cotele TVA) din Codul Fiscal au intrat în vigoare la 13 martie.
[Comisia Europeană lansează un nou proiect de asistenţă tehnică în Moldova]
Comisia Europeană lansează un nou proiect de asistenţă tehnică în Republica Moldova – „Asistenţă Tehnică pentru Suportul Bugetar Sectorial – Stimularea Economică în Zonele Rurale (ESRA). Uniunea Europeană va oferi Republicii Moldova pentru implementarea proiectului un sprijin financiar în valoare de 2,5 milioane de euro. Proiectul va fi implementat de către compania Consulting Group din Germania, lider de consorţium, şi Oxford Policy Management din Marea Britanie, pe o perioadă de 24 de luni, până la sfârşitul lunii decembrie 2013. Principalii beneficiari sunt Ministerul Economiei, Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare şi Ministerul Finanţelor. În cadrul proiectului vor fi elaborate politici economice mai bune la nivel de ţară şi sector, se vor spori activităţile de afaceri în zonele rurale, vor fi eficientizare sistemele de management financiar public.
[Moldova are pârghii europene de protecţie a consumatorilor, viceministru]
„Agenţia Naţională pentru Protecţia Consumatorilor are pârghiile necesare care îi permit să asigure o protecţie la nivel european”, a declarat viceministrul economiei, Octavian Calmâc, la o conferinţă de presă organizată în cadrul Săptămânii consumatorului. Printre aceste pârgii viceministrul a menţionat posibilitatea de aplicare a amenzilor agenţilor economici care nu respectă legislaţia şi livrează pe piaţă mărfuri cu defecte sau produse alimentare cu termenul de valabilitate expirat. Până la sfârşitul acestui an urmează să fie elaborată o nouă Strategie de protecţie a consumatorilor pe perioada 2013- 2020. De asemenea, va fi promovată o decizie a Guvernului privind reglementarea controalelor efectuate de către Agenţia Naţională pentru Protecţia Consumatorilor. „Nu vrem să facem din Agenţie o structură care doar aplică sancţiuni. Avem nevoie să fie strict descrisă procedura de control, acţiunile agenţiei şi paşii ulteriori, astfel ca aceste controale să nu perturbeze activitatea operaţională a agentului economic”, a menţionat Octavian Calmâc.
[Componenţa numerică a Consiliului de Administraţie al ANPC se propune a fi redusă]
Componenţa numerică a Consiliului de Administraţie al Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Concurenţiei (ANPC) se propune a fi redusă de la 7 la 5 membri, care vor fi numiţi de către Parlament. Modificarea face parte dintr-o iniţiativă legislativă înaintată de către deputatul Veaceslav Ioniţă. Parlamentarul a declarat că în prezent 3 membri ai consiliului sunt numiţi de către legislativ şi 4 de către directorul ANPC. „Modificarea presupune o regulă generală care există la toate agenţiile de acest tip – 5 membri şi toţi numiţi de Parlament”, a menţionat Veaceslav Ioniţă. Încă o modificare propusă se referă la bugetul ANPC. Acesta va fi aprobat de către Parlament şi nu de Guvern. „Le creştem statutul prin faptul că bugetul acestei agenţii va fi votat de către Parlament şi apoi înglobat în bugetul de stat”, a remarcat deputatul. De asemenea, va fi limitat până la 10 ani termenul de exercitarea a funcţiei de membru al Consiliului de Administraţie.
[●MIERCURI, 14 martie]
[Comisia de profil a susţinut reducerea componenţei numerice a Consiliului de Administraţie al ANPC]
Deputaţii din Comisia parlamentară economie, buget şi finanţe au votat proiectul de lege care prevede micşorarea numărului membrilor Consiliului de Administraţie al Agenţiei Naţionale de Protecţie a Concurenţei (ANPC). Iniţiativa aparţine deputatului liberal-democrat, Veaceslav Ioniţă. „Iniţiativa legislativă prezentată pentru examinare şi aprobare este elaborată pentru crearea unor condiţii similare instituţiilor de reglementare care se subordonează Parlamentului. Condiţiile de numire a Consiliului de Administraţie al Agenţiei Naţionale de Protecţie a Concurenţei, stipulate în Legea cu privire la protecţia concurenţei, diferă de celelalte instituţii de reglementare şi sunt absurde. Nicăieri în lume nu se mai practica aşa ceva: ca din 7 membri 3 să fie numiţi de Parlament, iar 4 de către preşedintele agenţiei”, a subliniat Veaceslav Ioniţă pentru presă după şedinţa comisiei. Proiectul de lege presupune micşorarea numărului de membri de la 7 la 5 persoane, toţi fiind numiţi de către Parlament pentru o perioadă de 5 ani. În afară de aceasta, bugetul Agenţiei Naţionale de Protecţie a Concurenţei va fi aprobat de către Parlament. Deputatul democrat, Valeriu Guma, a spus că membrii Consiliului de Administraţie al ANPC au salarii foarte mari. Veaceslav Ioniţă consideră că astfel de declaraţii sunt populiste şi nu pot fi admise nici într-un caz, deoarece, spune el, contează calitatea deciziilor luate de aceştia, nu cele câteva mii de lei pe care le primesc salariu.
[Livrările de gaze în februarie au depăşit cu aproape 16% volumele din anul trecut]
Concernul rus „Gazprom” a livrat Republicii Moldova în luna februarie 213,2 milioane de metri cubi de gaze, ceea ce constituie o majorare cu 15,9% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut. Conform clauzelor contractuale, în februarie din Rusia în Moldova urmau a fi livrate 186 de milioane de metri cubi de gaze. Potrivit unui comunicat de presă al SA „Moldovagaz”, majorarea livrărilor faţă de volumele planificate a fost dictată de creşterea cererii consumatorilor, explicată prin temperaturile joase înregistrate în această lună. În pofida acestei cereri majorate, cetăţenii au fost asiguraţi în continuu cu gaze, notează furnizorul. În februarie 2011, „Gazprom” a livrat Republicii Moldova 198 de milioane de metri cubi de gaze.
[Guvernul a repartizat mijloacele Fondului rutier pentru 2012]
Cele mai multe mijloace din Fondul rutier pentru anul 2012 vor fi pentru întreţinerea drumurilor naţionale şi locale. Ministrul transporturilor şi infrastructurii drumurilor, Anatol Şalaru, a declarat că în aceste scopuri vor fi alocate 824,8 mln lei, inclusiv 596,8 mln lei pentru drumurile naţionale şi 228 mln lei pentru cele locale. Suma totală a mijloacelor financiare alocate din bugetul de stat în Fondul rutier constituie 1024,8 mln lei şi este de 4 ori mai mare decât în anul precedent. În 2012 din mijloacele Fondului rutier urmează să fie reparate tronsoanele Anenii Noi – Căuşeni – Ştefan Vodă – frontiera cu Ucraina, între km 50-59, Călăraşi – Lozova – Hânceşti, între km 28-35, şi Floreşti – Vădeni, între km 19-23. Câte 80 mln lei au fost rezervate pentru asigurarea siguranţei rutiere (marcajul rutier, indicatoare, bare metalice de protecţie etc.) şi procurarea maşinilor şi utilajelor rutiere performante. Premierul Vlad Filat a cerut să fie ţinută sub control starea drumurilor locale pe care circulă autobuzele care transportă copiii la şcolile de circumscripţie. De asemenea, prim-ministrul s-a referit la necesitatea de a duce la bun sfârşit reorganizarea întreprinderilor din domeniul întreţinerii drumurilor. E vorba de reorganizarea a 39 de societăţi pe acţiuni, care, spre sfârşitul anului, trebuie să rămână 12.
[● JOI, 15 martie]
[Comisia economie a votat pentru reducerea numărului organelor de control]
Deputaţii Comisiei economie, buget şi finanţe au votat pentru reducerea practic în jumătate a numărului organelor de control, iar cele care îşi păstrează dreptul să efectueze controale la agenţii economici se obligă să o facă transparent şi cu anunţare preventivă. Preşedintele comisiei, deputatul liberal-democrat Veaceslav Ioniţă, a remarcat că acum sunt 69 de organe de control. „Chiar glumeam că, dacă vine câte un control pe zi, agenţii economici au nevoie de 3 luni ca să-i primească pe fiecare. Aceste modificări legislative au ca scop reducerea numărului organelor de control până la 32 şi reglementarea strictă a efectuării controalelor. Verificările trebuie anunţa cu cel puţin 3 luni înainte. Sunt doar câteva excepţii care ţin de viaţa omului, doar în aceste cazuri pot merge cu un control fără să anunţe agentul economic”, a declarat Veaceslav Ioniţă. Proiectul nu vizează câteva organe care au reguli specifice de reglementare. Acestea sunt Serviciul Fiscal, Banca Naţională a Moldovei şi Serviciul Vamal. „Acestea au proceduri şi legi speciale care reglementează controalele lor. De exemplu, în cazuri precum Moldova-Gaz sau Moldtelecom nu e nevoie să protejezi agenţii economici de aceste controale. Chiar trebuie să dai mai multă putere instituţiilor de control. Noi încercăm să protejăm agenţii economici de organele de control, iar cetăţeanul de monopoluri, unde le dăm voie agenţiilor să-i controleze cât mai des”, a menţionat Veaceslav Ioniţă. Legea mai prevede şi introducerea registrelor de controale pentru fiecare domeniu şi a Registrului naţional, care va fi coordonat şi menţinut de un organ central specializat. În baza Registrului va fi analizată informaţia de bază şi contrapusă cu înregistrările din condici. De asemenea, se prevede crearea unui organ naţional specializat în controale, care va servi drept autoritate de analiză a organelor de control.
[Procesul de privatizare din anul acesta a debutat promiţător]
Două din cele 9 construcţii nefinalizate, expuse la licitaţia „cu strigare” desfăşurată de către Agenţia Proprietăţii Publice (APP), şi-au găsit cumpărătorii. Procesul de privatizare din anul acesta a debutat promiţător, a declarat directorul (APP), Tudor Copaci. Construcţia nefinalizată a fostului Comitet executiv Nistrean, de pe strada Mircea cel Bătrân, a fost cumpărată cu 2 milioane de lei, preţul de expunere fiind de 600 de mii de lei. Cu 83 de mii de lei a fost cumpărată clădirea nefinalizată a unui ambulatoriu din satul Mihăileni, raionul Râşcani, expusă cu preţul de 75 de mii de lei. La licitaţia „cu reducere”, la care au fost expuse 7 construcţii nefinalizate, amplasate în mediul rural, s-a vândut complexul nefinalizat de băi şi asanare din Rezina. Preţul iniţial al acestuia a constituit 423 de mii de lei, iar cel de vânzare – 212 mii lei. Prima rundă de privatizări din anul curent va continua între 20-23 martie, la Bursa de Valori, cu licitaţii „cu strigare” pentru vânzarea acţiunilor proprietate publică de stat din 27 societăţi pe acţiuni. În 13 din acestea cota statului este mai mare de 51%. De asemenea, până pe 30 martie continuă recepţionarea cererilor de participare la privatizarea bunurilor şi acţiunilor statului la concursul investiţional şi concursul comercial anunţate la 24 februarie. În total în această primă rundă de privatizare sunt expuse bunuri şi acţiuni ale statului în sumă de circa 800 de milioane de lei.
[La producţia agricolă primară va fi aplicată cota zero la TVA]
Cota TVA de 8% va fi menţinută în continuare pentru producţia proprie din sectorul zootehnic în formă naturală, masă vie sau sacrificată, precum şi pentru livrările de producţie de fabricaţie proprie din fitotehnie şi horticultură, efectuate de către agenţii economici, producători agricoli. O modificare în acest sens în actele legislative în vigoare a fost aprobată de către Guvern. Acelaşi proiect prevede neaplicarea TVA pentru toată producţia agricolă primară, produsă şi livrată pe teritoriul ţării la un preţ mai mic decât costul acesteia. O altă modificare se referă la reglementarea importului de hrană furajeră pentru animale şi păsări, prin introducerea cotei zero a taxei vamale pentru mărfurile de la poziţia tarifară respectivă (230990), în schimbul actualei cote de 10%, luând în consideraţie că aceste tipuri de hrană nu se produc pe teritoriul Republicii Moldova. Ministrul finanţelor, Veaceslav Negruţa, a spus că aceste modificări au drept scop stimularea producătorilor agricoli, a sectorul agricol în întregime, care este important pentru economia Republicii Moldova, dar care e marcat de cel mai înalt grad de risc legat de condiţiile meteorologice şi schimbările climatice. În contextul examinării proiectului respectiv, premierul Vlad Filat a subliniat că necesitatea acestor modificări a apărut ca urmare a neînţelegerilor dintre instituţii, care au generat nedumeriri şi tensiuni în unele grupuri de producători, precum ar fi producători din ramura cărnii. Prim-ministrul a cerut repetat ca proiectele de legi care se referă la activitatea antreprenorială să fie consultate neapărat cu agenţii economici.
[EBA şi CCI vor coopera pentru preluarea standardelor europene de calitate şi inofensivitate]
Asociaţia Businessului European în Moldova ( EBA) şi Camera de Comerţ şi Industrie (CCI) au semnat un acord de cooperare. Gheorghe Cucu, preşedintele CCI, a declarat că este firesc ca aceste două organizaţii, care întrunesc principalii actori ai businessului din Moldova, să colaboreze, având în vedere şi faptul că în curând încep negocierile privind instituirea Zonei de Liber Schimb Aprofundat şi Comprehensiv între Republica Moldova şi Uniunea Europeană. „Vom elabora în curând un plan de colaborare. Dar două domenii în care vom conlucra sunt clare: racordarea la standardele europene de calitate şi inofensivitate a mărfurilor moldoveneşti şi atragerea investiţiilor în întreprinderile noastre, care ar face producţia noastră competitivă atât pe piaţa externă, cât şi pe cea internă”, a menţionat Gheorghe Cucu. Silvia Radu, preşedintele EBA, a spus că părţile vor colabora în domeniul implementării practicilor bune în gestionarea afacerilor. Va avea loc un schimb permanent de informaţii în ceea ce priveşte atragerea investiţiilor în Republica Moldova şi promovarea produselor moldoveneşti peste hotare. „Sperăm că venim cu propuneri comune de perfecţionare a legislaţiei ce se referă la activitatea antreprenorială”, a menţionat Silvia Radu. Părţile şi-au mai propus să integreze bazele de date de care dispun şi să identifice parteneri de afaceri peste hotare pentru companiile din Moldova.
[Contractul cu Gazprom va fi prelungit cu încă 3 luni]
Contractul cu Gazprom pentru livrarea gazelor în Republica Moldova va fi prelungit cu încă 3 luni, a anunţat vicepremierul Valeriu Lazăr, ministru al economiei. „Campania de alegeri prezidenţiale în Federaţia Rusă s-a încheiat. În curând vor fi reconfirmaţi sau numiţi alţi miniştri şi vom reîncepe negocierile. Ne aşteaptă trei luni de muncă dificilă”, a declarat, joi, Valeriu Lazăr. Vicepremierul a precizat că pentru trimestrul doi preţul la gazele livrate Moldovei nu vor fi majorate. Vicepremierul a mai spus că există două probleme asupra cărora trebuie să se convină înainte de a semna noul acord. Semnarea de către Moldova a pachetelor energetice II şi III ale UE a trezit unele nedumeriri din partea partenerilor ruşi, însă, în opinia noastră, pentru această problemă soluţia va fi găsită mai uşor. O problemă mai complicată ţine de reglementarea datoriilor acumulate pentru livrările de gaze în stânga Nistrului. Acestea se acumulează pe conturile SA „Moldovagaz” şi ele au depăşit cu mult 2 miliarde de dolari, a spus Valeriu Lazăr. Contractul vechi cu Gazprom a expirat la sfârşitul anului trecut. La început de an părţile l-au prelungit pe o perioadă de 3 luni.
[● VINERI, 16 martie]
[UE a lansat un nou proiect de asistenţă tehnică în Moldova]
A fost lansat un nou proiect de asistenţă tehnică în cadrul Programului Suport Bugetar Sectorial (45 mln euro), finanţat de Uniunea Europeană – „Stimularea Economică în Zonele Rurale” (ESRA). ESRA îşi propune să contribuie la îmbunătăţirea politicilor economice la nivel de ţară şi sector, să sporească activităţile de afaceri în zonele rurale şi să asigure mai multă transparenţă, responsabilitate şi eficienţă sistemelor de management financiar în sectorul public. Viceprim-ministrul Valeriu Lazăr, ministru al Economiei, a menţionat că beneficiarii finali ai proiectului vor fi nu instituţiile care îşi vor perfecţiona cadrul de politici de dezvoltare rurală, ci comunităţile, oamenii , întreprinderile mici şi mijlocii, cărora le revine un rol importat în prosperarea comunităţilor. „Viziunea Guvernului este de a asigura o creştere economică echilibrată pe întreg teritoriul ţării. Este important să oferim aceleiaşi oportunităţi oamenilor din toate regiunile”, a specificat Lazăr. Dirk Schuebel, şeful Delegaţiei Uniunii Europene în Republica Moldova, a prezentat modul în care sunt abordate şi soluţionate în UE aspectele ce ţin de dezvoltarea rurală. Ambasadorul a evidenţiat necesitatea de a încorpora stimularea economică în conceptul de dezvoltare rurală. Dirk Schuebel a trecut în revistă programele de stimulare economică rurală operate de Uniunea Europeană în Republica Moldova şi, în primul rând, Programul Suport Bugetar Sectorial şi Proiectul de asistenţă tehnică ESRA. „Sunt convins că aceste programe de stimulare economică rurală, implementate în comun de Guvernul Moldovei şi UE, vor avea un impact pozitiv asupra condiţiilor de muncă şi de trai ale persoanelor care locuiesc în zonele rurale ale Republicii Moldova, îndeosebi în ceea ce priveşte crearea de noi afaceri şi locuri de muncă şi accesul optimizat la servicii, astfel contribuind la limitarea fluxurilor de migraţie din zonele rurale în cele urbane ale ţării şi peste hotare”, a relevat şeful Delegaţiei Uniunii Europene în Republica Moldova.