logo

RETROSPECTIVA IPN „Economie & Business”


https://www.ipn.md/ro/retrospectiva-ipn-economie-business-7966_1079699.html

RETROSPECTIVA SĂPTĂMÂNII 8 - 14 februarie. Cele mai importante ştiri din fluxul IPN „Economie & Business”

● LUNI, 8 februarie

Conducerea CFM, despre situația de la întreprindere


Reprezentanții întreprinderii de stat „Calea Ferată din Moldova Moldovei” susțin că situația de la CFM a devenit un subiect foarte discutat în ultima perioadă. Însă, potrivit lor, situația creată nu este de astăzi și nici de ieri. „Situația de la CFM a degradat continuu, începând cu aul 2009. Toate acțiunile întreprinse, iar uneori și lipsa de acțiuni în situații în care se cerea implicarea imediată, au dus la faptul că, deja în anul 2019, apăruseră premise reale pentru falimentul întreprinderii”, a declarat prim-vicedirectorul pentru planificare strategică, Vitalie Mucan, într-o conferință de presă. În ultimul timp, situația de la CFM a constituit subiectul discuțiilor atât în Parlament, cât și în societate. „Pe bună dreptate, s-a menționat că situația nu este bună, dar, din păcate, nu s-au spus două lucruri extrem de importante. Și anume, cum s-a ajuns la această situație, inclusiv ce s-a întâmplat în ultimii zece ani, pentru ca, în final, să ajungem unde suntem, dar și ce face actuala conducere a CFM pentru a redresa situația și pentru a da un nou impuls dezvoltării întreprinderii”, a notat prim-vicedirectorul CFM.

Dacă nu vor fi puse piedici, CFM va reveni pe un făgaș normal, declarație

Întreprinderea de stat „Calea Ferată din Moldova” este mult prea importantă pentru economia Republicii Moldova, iar actuala conducerea a CFM are și viziune, dar și dorință de a schimba lucrurile în bine. O spun reprezentanții întreprinderii, care afirmă că mizează pe înțelegere și dau asigurări că, dacă nu vor fi create piedici artificiale, CFM va reveni pe un făgaș normal de dezvoltare. „De aceea, vă îndemnăm să fiți în continuare cu ochii pe noi, dar faceți în așa fel încât grija manifestată față de CFM să fie un impuls suplimentar, dar nu o piedică în asigurarea unui prezent și viitor demn întreprinderii de stat „Calea Ferată din Moldova”, a declarat Vitalie Mucan, prim-vicedirector pentru planificare strategică, într-o conferință de presă. Potrivit lui, întreprinderea este una mult prea importantă pentru economia țării pentru ca discuțiile despre CFM să se transforme în polemici. Or, acest lucru nu are nimic în comun nici cu interesul CFM, nici cu interesul țării în domeniul feroviar.

România a aprobat acordarea ajutorului destinat agricultorilor din Republica Moldova

Guvernul României a aprobat acordarea ajutorului umanitar, cu titlu gratuit, pentru Republica Moldova, destinat susținerii agricultorilor afectați de secetă. Este vorba de 6000 de tone de motorină. Anunţul a fost făcut pe pagina oficială de Facebook a președintelui Republicii Moldova, Maia Sandu. „Ne bucurăm de această veste bună pentru țara noastră, ca urmare a înțelegerilor pe care le-am avut cu domnul Iohannis”. „Urmează să fie implementate toate procedurile necesare ca motorina să ajungă la agricultori. Noi vom monitoriza distribuirea echitabilă a acesteia”, se arată în postarea preşedintelui.

Municipalitatea va organiza o licitație nouă pentru achiziționarea celor 100 de autobuze

Primăria municipiului Chișinău va organiza o nouă licitație pentru procurarea celor o sută de autobuze. Aceasta, după ce în toamna anului trecut, decizia de desemnare a companiei ISUZU pentru livrarea celor o sută de autobuze a fost anulată. Anunțul a fost făcut de primarul capitalei, Ion Ceban, la ședința operativă de le Primăria capitalei. „În această săptămână, să fie făcute toate formalitățile pentru a fi relansată licitația cu privire la autobuze”, a solicitat edilul. „Urmează să mai vorbim săptămâna asta despre celelalte opțiuni, de alternativă, pentru procurarea, asamblarea unităților de transport, atât pentru suburbii, cât și pentru oraș”, a mai spus Ion Ceban.

● MARȚI, 9 februarie

A scăpat definitiv de grija facturilor mari la încălzire, eficientizând energetic locuința

A obținut economii de peste 50% la facturile la încălzire, după ce și-a eficientizat energetic locuința. Este vorba despre Alina Cebanu, locuitoare a municipiului Chișinău, care a trecut, cu trei ani în urmă, la încălzire centralizată autonomă și și-a izolat termic apartamentul. „La acest sistem centralizat autonom de încălzire avem acces al treilea an. De la început, desigur, că a fost privit cam sceptic de locatari. Pentru că nu toți ne-am conectat din primul an. Nu eram siguri de ceea ce ne așteaptă. Dar, din al doilea an, ne-am conectat deja toți și am resimțit, chiar din primul an, prețul la factură a fost cu mult mai mic”,  a declarat Alina Cebanu, citată într-un comunicat de presă remis de SA „Termoelectrica”. Furnizorul precizează că, pentru a obține economii și mai mari la consumul de energie termică, pe lângă lucrările de conectare la distribuția pe orizontală a agentului termic, Alina Cebanu a decis să își izoleze termic apartamentul.

● MIERCURI, 10 februarie

Aspectele economice ale corona crizei, într-un podcast al echipei sic!

Nimeni nu s-a așteptat că pandemia va dura atât, rezervele s-au epuizat rapid, iar afacerile care n-au știut să se reorienteze prompt, au trebuit să se închidă. Chiar și afacerile care au găsit noi direcții de activitate au trebuit să se despartă cu o parte din angajați. Până în luna iunie, s-au pierdut peste 45 de mii de locuri de muncă. Numărând și jumătățile de normă pierdute de angajați, cifra se ridică la 100 de mii. Aspectele economice ale corona crizei au fost abordate în podcastul „Asta-i situația!”, episodul 1, lansat de echipa sic!, acându-i ca invitați pe Doina Ursachi, co-fondatoarea și directoarea Summit Events Moldova, și Marcel Spatari, director Syndex România. Moderatorii primului episod, Andrei Lutenco și Eugen Muravschi, au aflat de la interlocutorii lor că ajutorul statului a fost insuficient, întârziat și, paradoxal, slab accesat de comunitatea de afaceri. În opinia lor, guvernul ar fi putut găsi măsuri alternative, cu aceeași bani, care chiar să vină în ajutorul firmelor și angajaților. Pandemia mai durează, iar Moldova ar trebui să ia exemplu de la UE pentru relansarea economiei.

S-au constatat prejudicii de milioane de lei în activitatea carierei Micăuți, deputat

Controalele efectuate la cariera Micăuți au scos în evidență mai multe încălcări legate de modul de extragere a zăcămintelor. A fost constată o diferență exorbitantă între cantitatea de zăcăminte extrasă și cantitatea declarată de întreprindere. Este vorba despre o diferență de peste 1,4 milioane mii metri cubi de zăcăminte, iar ca urmare, conform concluziilor Inspectoratului pentru Protecția Mediului, valoarea prejudiciului cauzat prin extragerea ilegală a zăcămintelor minerale constituie 684 de milioane de lei. Cifrele au fost prezentate de către președintele Comisiei de anchetă privind modul de exploatare a substanțelor minerale utile, deputatul Nicolae Ciubuc, într-o conferință de presă. Deputatul a menționat că, în urma controlului, încheiat pe 25 ianuarie, s-a mai constatat și o altă cifră, care denotă că această carieră continuă activitatea ilegală de extragere a zăcămintelor de pe terenurile care nu îi aparțin. Ar fi vorba despre peste 20 de hectare, care aparțin autorităților publice locale, fiind terenuri cu destinație agricolă. Prejudiciul calculat de Inspectorat depășește suma de două milioane de lei.

Detalii despre anularea zborului Dublin-Chișinău

Pe aeroportul din Dublin astăzi, 10 ianuarie, a fost anulat un zbor spre Chișinău.  Operatorul Air Moldova precizează că motivul a fost datoria istorică acumulată în urma încheierii unui contract de către conducerea anterioară a companiei. „În legătură cu introducerea unor măsuri restrictive asupra zborurilor cauzate de pandemia COVID-19, lipsa mijloacelor financiare a dus la suspendarea plăților datoriei acumulate. Astfel, pe 9 februarie, după zborul 9U 831 Chișinău-Dublin, aeronava Airbus 319 ER-AXL, după aterizarea în Dublin, nu a primit permisiunea de a zbura înapoi spre Chișinău”, menționează compania într-un comunicat de presă. Potrivit Air Moldova, această acțiune este fără precedent în istoria companiei, iar actualmente s-a ajuns la un acord pentru a rezolva „problema controversată”.

Două nominalizări noi la concursul „Marca comercială a anului”

Până pe 31 martie, agenții economici pot depune cereri de participare la concursul „Marca comercială a anului”, ediția a 18-a, care în acest an propune două nominalizări noi: „Business online” și „Afaceri de familie”. Startul concursului a fost dat astăzi, 10 februarie, alături de „Premiul calității”, care va fi oferit în acest an pentru a șaptea oară. Potrivit lui Mihai Bâlba, vicepreședinte al Camerei de Comerț și Industrie, concursul „Marca comercială a anului” include, per total, 15 nominalizări și 14 categorii. Între 12 și 23 aprilie, se va desfășura un sondaj în rândurile consumatorilor. Nota finală acordată companiilor participante la concurs va rezulta din punctajul acordat de experți de la diferite organizații și de consumatori. La mijlocul lunii mai, punctajele acumulate de companiile participante la concurs vor fi examinate de comitetul organizatoric. În cadrul Galei businessului moldovenesc, programată pentru luna iunie, câștigătorii concursului vor fi premiați, iar ulterior aceste mărci vor fi promovate peste hotarele Republicii Moldova. Premiul Mare al concursului este „Mercuriul de aur”.

În Chișinău vor fi autorizate locuri pentru târgurile de primăvară

În perioada 14 februarie – 10 martie, în sectoarele Chișinăului vor fi autorizate locuri pentru comercializarea mărțișoarelor, suvenirelor și florilor de grădină, în contextul desfășurării sărbătorilor de primăvară „Dragobete”, „Mărțișor” și Ziua internațională a femeii, 8 martie. Potrivit unei dispoziții a primarului general, Ion Ceban, preturile de sector vor stabili spațiile pentru târgurile de primăvară și vor elibera autorizațiile necesare.

Regulamentul privind asistența de lichiditate în situații de urgență va fi modificat

Banca Națională a Moldovei a inițiat modificarea Regulamentului cu privire la asistența de lichiditate în situații de urgență. Instituția precizează că elaborarea proiectului hotărârii Comitetului executiv al BNM pentru modificarea Regulamentului este condiționată de faptul că, în noiembrie 2020, Banca a beneficiat de asistență tehnică din partea Fondului Monetar Internațional. Este vorba despre asistență pentru finalizarea și consolidarea cadrului operațional cu privire la asistența de lichiditate în situații de urgență. În urma recomandărilor formulate de expertul FMI, vor fi operate unele modificări la Regulamentul cu privire la asistența de lichiditate în situații de urgență, aprobat prin Hotărârea Comitetului executiv nr.343/2019. Versiunea în vigoare a regulamentului poate fi accesată pe pagina Băncii Naționale.

● VINERI, 12 februarie

Va fi creat un birou de investigare a accidentelor și incidentelor în transporturi

Parlamentul a adoptat în primă lectură un proiect de lege cu privire la investigarea accidentelor și incidentelor în transporturi. Legea are ca scop îmbunătățirea siguranței în domeniul transportului aerian, feroviar și naval și prevede crearea Biroul de investigare a accidentelor și incidentelor în transporturi. Biroul va reprezenta o autoritate administrativă centrală, aflată în subordinea Guvernului. Va organiza, va conduce și va coordona activitatea de investigație tehnică privind siguranța evenimentelor în transportul aerian, feroviar și naval. Autoritatea întocmi rapoarte preliminare și finale asupra rezultatelor investigației tehnice privind siguranța evenimentelor în transport și le va transmite părților implicate, celor cu responsabilități în materie de siguranță și celor interesați.

Așa-numita „Lege a prevenției”, aprobată în primă lectură

Deputații au aprobat un proiect de lege ce presupune un mecanism de prevenție contra unor posibile abuzuri din partea organelor de control. Autorul proiectului precizează că această inițiativă vine ca răspuns la necesitatea de a îmbunătăți mediul de afaceri și a proteja micul business de numeroasele obstacole în calea desfășurării afacerilor private. Deputatul Partidului Platforma Demnitate și Adevăr, Igor Munteanu, a declarat că, deși legea controlului de stat conține unele mecanisme de protecție, numite „prescripție”, acestea nu se aplică sau se aplică ineficient. Prescripția intervine în cazul unor încălcări minore, care previn aplicarea sancțiunilor și încurajează formularea unor recomandări de remediere, cu stabilirea încălcărilor, prevederilor legale și un termen pentru aceste remedieri. De cele mai multe ori, aceste remedieri sunt cerute marilor întreprinderi și mai puțin businessului mic și mijlociu, care nu beneficiază de facto de consiliere și termen de remediere efectivă a unor carențe.

● SÂMBĂTĂ, 13 februarie

Maia Sandu a solicitat repartizarea echitabilă a motorinei donate de România

Președintele Republicii Moldova, Maia Sandu, i-a solicitat ministrului agriculturii, Ion Perju, să elaboreze, în consultare cu reprezentanții fermierilor, criteriile și mecanismul de repartizare a ajutorului sub formă de motorină, anunțat de România săptămâna trecută. Subiectul a fost discutat de șeful statului, în seara zilei de 12 februarie, cu prim-ministrul interimar Aureliu Ciocoi și cu ministrul agriculturii, dezvoltării regionale și mediului, Ion Perju. „Am insistat asupra faptului că ajutoarele trebuie să ajungă la cât mai mulți fermieri și, mai ales, că acestea trebuie să meargă către cei care au cea mai mare nevoie de ele, ajutându-i să-și salveze afacerile în aceste vremuri grele”, a spus șefa statului, citată într-un comunicat de presă al președinției. Maia Sandu a mai solicitat ministrului Perju să găsească soluții pentru reanimarea serviciilor de consultanță în agricultură din teritoriu, astfel încât micii fermieri să poată obține rapid sfatul specialiștilor. De asemenea, să urgenteze lansarea mecanismului de subvenționare în sectorul zootehnic.

S-au scumpit carburanții

Mai multe stații PECO au afișat prețuri mai mari la carburanți. Benzina și motorina s-au scumpit în medie cu 40-55 de bani, iar gazul lichefiat s-a scumpit cu circa 20 de bani. Odată cu afișarea prețurilor noi, benzina cu cifra octanică 95 costă în medie 17,65 lei, în comparație cu 17,15 lei. Un litru de motorină costă aproape 14,90 lei, comparativ cu 14,45 lei. Prețul mediu al gazului lichefiat constituie circa 10,30 lei, în comparație cu 10,10 lei. Scumpirile la carburanți din ultima perioadă au începutul la mijlocul lunii decembrie, atunci prețurile au crescut în medie cu 60 de bani. Ulterior, la mijlocul lunii ianuarie acestea au mai crescut în medie cu un lei. La începutul lunii februarie, Comisia parlamentară economie, buget și finanțe a organizat audieri cu privire la situația de pe piața carburanților. În cadrul acestora, Consiliul Concurenței preciza că șase companii petroliere, care gestionează împreună 66% din stațiile PECO din țară, adoptă comportament similar la modificarea prețurilor, acestea fiind cu aceeași valoare, într-un termen de 48-72 de ore. Analiza evoluțiilor prețurilor de panou denotă o neconcordanță de reacție a pieței la modificarea cotațiilor internaționale, și anume reacție imediată la creșterea cotațiilor și reacție întârziată la scăderi.

Ministerul Finanțelor propune un nou mecanism de subvenționare a locurilor de muncă

Ministerul Finanțelor propune un nou mecanism de subvenționare a locurilor de muncă, inclusiv pentru persoanele cu dizabilități. Instituția a propus spre dezbateri publice un regulament în acest sens. Potrivit unui comunicat de presă al ministerului, implementarea noilor măsuri are drept scop creșterea numărului de persoane încadrate în câmpul muncii, reîncadrarea persoanelor care și-au pierdut locul de muncă în perioada stării de urgență, susținerea persoanelor cu dizabilități. Regulamentul prevede că întreprinderile care vor angaja persoane care nu au avut venituri salariale în ultimele 12 luni vor primi subvenții în mărime de 50 la sută din impozitele salariale, dar nu mai mult de 1000 de lei lunar per angajat. Subvențiile vor fi acordate pentru o perioadă de 12 luni.