logo

RETROSPECTIVA IPN „Economie & Business”


https://www.ipn.md/ro/retrospectiva-ipn-economie-business-7966_1076775.html

RETROSPECTIVA SĂPTĂMÂNII 5-11 octombrie. Cele mai importante știri din fluxul IPN „Economie & Business”

● LUNI, 5 octombrie

Cea mai mică recoltă de struguri în Republica Moldova din ultimii zece ani


Recolta de struguri din acest an va fi cea mai modestă din ultimii zece ani, fiind estimată la 150-200 de mii de tone. În același timp, datele furnizate de vinificatori arată că stocurile disponibile ale vinăriilor sunt estimate la nivelul anului precedent – circa 18 milioane dal și pot acoperi cererea pe piețele locale și internaționale. Oficiul Național al Viei și Vinului precizează că recolta de struguri a avut de suferit din cauza condițiilor meteo din ultimii doi-trei ani. În industria vitivinicolă, în pofida pandemiei, nivelul exporturilor este satisfăcător, deși piața globală de vinuri se confruntă cu o descreștere de circa 15-30%. În primele șapte luni ale anului, exportul de vin a înregistrat pierderi în volum de aproximativ 5,5 milioane de litri (6,5%) și în valoare de aproximativ 87 de milioane de lei (6,8%). Piața vinului îmbuteliat atestă o creștere de 5% în volum și o modestă creștere de 0,2% în valoare. Piața vinului în vrac este cea mai afectată și a înregistrat scăderi cu 11% în volum și 16% în valoare.

Evaziuni fiscale acuzate de administratorul companiei „Gările Auto Moderne”

Practicile obscure admise de unii operatori de transport de pasageri, precum și deprinderile bazate pe șiretlicuri de evaziune fiscală sunt pentru ei mai bănoase decât operarea în condițiile și reglementările legale. O spune administratorul companiei „Gările Auto Moderne”, Iurie Moroz. Potrivit lui, există extrem de multe scheme puse în aplicare de către unii operatorii, iar cea mai frecventă este ambarcarea în gară a doar câțiva pasageri și preluarea celorlalți în afara gării, pentru a-i transporta fără bilete și, respectiv, fără achitarea taxelor în bugetul de stat. Într-o conferință de pres[, Iurie Moroz a declarat că relațiile contractuale cu operatorii de transport au la bază principiile stabilite de întreprinderea de stat „Gările și Stațiile Auto” până la semnarea contractului de parteneriat public-privat. Unica diferență este că în cadrul parteneriatului au fost impuse condiții clare privind respectarea cadrului legal. Și aceste condiții sunt și parte a obligațiilor contractuale ale operatorilor de transport. Potrivit administratorului, schemele ilegale și practicile de delapidare și evaziune sunt în interesul proprietarilor companiilor de transport ai căror șoferi activează pe rute regulate cu unități de transport proprii.

Și-au amânat protestele, dar nu renunță la revendicări. Agricultorii cer 3 mii de lei/ha

Situația culturilor agricole din grupa a doua, afectate de secetă, este mult mai gravă decât în cazul cerealelor din grupa întâi. În aceste condiții, agricultorii, care au amânat acțiunea de protest planificată, cer ajutor de la stat să le fie acordate subvenții de cel puțin trei mii de lei pentru un hectar. Declarațiile în acest sens au fost făcute de către un grup de agricultori într-o conferință de presă. Ion Plămădeală, agricultor, a declarat că pe 5 octombrie era planificată reluarea protestelor agricultorilor. Însă, aceștia au decis să amâne protestul, întrucât a plouat și trebuie să facă lucrări în câmp, atât timp cât pământul are umiditate. Potrivit lui, între timp au avut loc discuții cu ministrul agriculturii.

Șoferii de microbuze sunt impuși să vină la protestul din 7 octombrie, declarație

Șoferii de microbuze sunt impuși să vină la protestul anunțat pentru data de 7 octombrie în Piața Marii Adunări Naționale. Fiind angajați, șoferii nu au cum să ignoreze solicitarea administratorilor, întrucât își pot pierde locul de muncă. O parte din ei nici nu știu cu ce scop va fi organizată acțiunea în PMAN. Declarațiile aparțin administratorului companiei „Gările Auto Moderne”, Iurie Moroz, care afirmă că organizatorul protestului – președintele Asociației Patronale a Operatorilor de Transport Auto, Oleg Alexa – își urmărește propriile scopuri și „îi convine haosul”. Într-o conferință de presă, Iurie Moroz a menționat că, manipulând transportatorii, Oleg Alexa pune presiune pe instituțiile statului și amenință constant cu proteste. Astfel obține beneficii proprii. Iar în cazul în care nu-și poate atinge scopurile pecuniare, anunță proteste. „De exemplu, așa-numitul protest anunțat pentru data de 7 octombrie, ar avea drept motiv faptul că, în viziunea lui, compania „Gările Auto Moderne” au deposedat statul și a intrat în posesie gărilor din țară. Este o minciună și o manipulare”, susține administratorul.

Unele cote de impozitare a veniturilor se propun a fi majorate

Unele cote de impozitare a veniturilor se propun a fi majorate până la 12%. Prevederea se conține în proiectul măsurilor de politică fiscală și vamală pentru anul 2021, propus spre consultări publice de către Ministerul Finanțelor. În proiect se menționează că sistemul de impozitare a veniturilor în Republica Moldova este caracterizat prin cote de impozitare fragmentare (12%, 10%, 7%, 6%, 5% etc.),  impunându-se necesitatea promovării măsurilor de uniformizare a acestora, prin stabilirea unei cote standard de 12%. Astfel, cota de impozitare pentru darea în locațiune de către o persoană fizică altei persoane fizice ar putea crește de la 7% la 12%. Darea în locațiune de către persoană fizică unei persoane juridice, cu excepția terenurilor agricole, va fi impozitată cu 12%, potrivit proiectului, comparativ cu 10% în prezent. Cu două puncte procentuale se propune a fi majorată și cota de impozitare în cazul vânzării mărfurilor, de la 10 la 12%.

Taxele rutiere se propun a fi incluse în accize la produsele petroliere, proiect

Includerea taxelor rutiere în accizele la  produsele petroliere este propusă în proiectul privind măsurile de politică fiscală și vamală pentru anul 2021, lansat pentru consultări publice de către Ministerul Finanțelor. Autoritățile precizează că dezavantajul sistemului actual constă în lipsa unei corelații strânse între gradul de utilizarea a infrastructurii drumurilor și mărimea taxei rutiere. În acest sens, se propune modificarea mecanismului actual de achitare a taxei pentru drumuri de către autovehiculele înmatriculate în Republica Moldova prin excluderea taxei pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în Republica Moldova, concomitent cu majorarea accizei la produsele petroliere.

● MARȚI, 6 octombrie

Subvenții pentru companiile de colectare și reciclare a ambalajelor


Companiile de colectare și reciclare a ambalajelor ar putea beneficia de subvenții, iar agenții economici care asigură colectarea ambalajelor ar putea beneficia de o reducere a taxei pentru poluarea mediului. Propunerile se regăsesc în proiectul măsurilor de politică fiscală și vamală pentru anul 2021, lansat pentru consultări publice de către Ministerul Finanțelor. Autorul proiectului precizează că mediul de afaceri nu agreează plata pentru poluarea mediului pentru anumite produse reciclabile și, în același timp, obligația de a crea sisteme colective de colectare a deșeurilor reciclabile sau a asigura de sine stătător colectarea deșeurilor reciclabile. Și aceasta pentru că sunt nevoiți să suporte anumite cheltuieli de participație sau cheltuieli de procurare a utilajului pentru colectarea și prelucrarea deșeurilor.

Autoritățile vor să elimine restricția la importul automobilelor vechi

Autoritățile propun ca, începând cu anul viitor, să fie eliminate prohibițiile la importul mijloacelor de transport. Concomitent cu eliminarea prohibițiilor, se propune și majorarea esențială a accizelor, proporțional termenului de exploatare a mijloacelor de transport. Propunerile se conțin în proiectul măsurilor de politică fiscală și vamală pentru anul 2021, lansat pentru consultări publice de către Ministerul Finanțelor. În prezent, legislația vamală prevede o serie de prohibiții la import aferente mijloacelor de transport. De exemplu, se interzice importul autoturismelor mai mari de zece ani. În cazul autobuzelor cu până la 20 de locuri, se interzice importul unităților mai vechi de șapte ani. De asemenea, nu pot fi importate nici tractoare care au peste 12 ani.

Ministerul Finanțelor propune anularea reducerii de 15% la impozitul pe bunurile imobiliare

Ministerul Finanțelor propune anularea facilității ce vizează dreptul la o reducere cu 15% a sumei impozitului pe bunurile imobiliare pentru contribuabilii care achită suma integrală a impozitului pentru anul fiscal în curs până la 30 iunie a anului respectiv. În proiectul privind măsurile de politică fiscală și vamală pentru anul 2021, se menționează că anularea acestei reduceri va fortifica autonomia financiară a autorităților publice locale. „Evidențiem că un studiu elaborat de către Banca Mondială, din 25 septembrie 2017, include recomandarea de anulare a scutirii respective, aceasta fiind considerată o scutire bazată pe criterii subiective, legată de un anumit grup de contribuabili”, se precizează în proiect.

Se propune anularea scutirilor acordate pentru soț/soție

Începând cu anul viitor, ar putea fi majorată scutirea personală acordată persoanei fizice și scutiriea suplimentară majoră cu 5% – de la 24 000 de lei până la 25 200 de lei și, respectiv, de la 18 000 de lei până la 18 900 de lei. Prevederea se regăsește în proiectul măsurilor de politică fiscală și vamală pentru anul 2021, lansat pentru consultări publice de către Ministerul Finanțelor. De asemenea, se propune majorarea scutirii pentru persoanele întreținute cu 50% – de la 3 000 de lei până la 4 500 de lei. Ambele majorări sunt motivate prin atenuarea impactului inflației asupra veniturilor cetățenilor, precum și susținerea familiilor cu copii.

● MIERCURI, 7 octombrie

Accizele la produsele din tutun, alcoolice și petroliere, urmează a fi stabilite pe trei ani


Cu începere din noul an, mărimea accizelor la produsele din tutun, alcoolice și petroliere se propune a fi stabilite pe o perioadă de 3 ani. În opinia Ministerului Finanțelor, aceasta va permite maximizarea veniturilor bugetare, reducerea treptată a consumului produselor din tutun și alcoolice. Totodată, după majorare, cotele accizelor la produsele respective se vor apropia  de cele aplicate în țările vecine, reducându-se, astfel riscurile asociate de contrabandă. De asemenea, ajustarea accizelor este un angajament prevăzut în Acordul de Asociere RM – UE, afirmă autorii documentului. De exemplu cota accizei la țigările cu filtru, în 2021, se propune în mărime de 621 lei+13% pentru 1000 bucăți, dar nu mai puțin de 834 lei. În 2020, cota accizei constituie 540 lei+13, dar nu mai puțin de 700 lei. Pentru 2023, se propune cota de 822 lei +13%, dar nu mai puțin de 1103 lei.

Se așteaptă cea mai severă recesiune de la criza financiară globală din 2008, BM

La nivelul statelor cu economii emergente și aflate în curs de dezvoltare din Europa și Asia Centrală, se așteaptă o recesiune cu până la 4,4% până la sfârșitul anului curent. Aceasta reprezintă cea mai severă recesiune de la criza financiară globală din 2008, conform celei mai recente actualizări a prognozei economice a Băncii Mondiale (BM) pentru Europa și Asia Centrală. Totodată, se așteaptă ca procesul de creștere să înregistreze o redresare în anul 2021, cu 1,1-3,3%. Cu toate acestea, perspectivele rămân incerte și există și riscul de sub performanță. Actualizările mai indică asupra faptului că ritmul de redresare depinde de durata de manifestare a pandemiei de COVID-19, de disponibilitatea și distribuirea unui vaccin, precum și de gradul de intensificare a comerțului și investițiilor. În consecință, creșterea din regiune ar putea fi mai slabă decât s-ar putea aștepta, dacă pandemia se înrăutățește.

Împrumut de 300 mln euro pentru reabilitarea a trei drumuri naționale

Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare și Banca Europeană pentru Investiții vor acorda Republicii Moldova un împrumut de 300 de milioane de euro pentru reabilitarea drumurilor naționale M2, M3 și M5. Ministrul economiei și infrastructurii, Sergiu Railean, a adresat o cerere de finanțare în adresa acestor două instituții financiare și, recent, a primit confirmarea aprobării plăților. MEI precizează că finanțarea corespunde obiectivelor de investiții a instituțiilor financiare europene pentru regiunea Parteneriatului Estic, agreat cu Comisia Europeană în 2019. În afară de finanțarea investițiilor de capital, împrumutul-cadru va fi, de asemenea, un catalizator pentru utilizarea resurselor de asistență tehnică pentru pregătirea unei linii de investiții derivate în infrastructura rutieră.

A fost selectat biroul de avocați pentru litigiul cu „Komaksavia Airoport Invest Ltd”

Cabinetul de miniștri a aprobat proiectul care prevede selectarea companiei de avocatură pentru reprezentarea intereselor statului în acţiunea înaintată de către „Komaksavia Airport Invest Ltd” împotriva Republicii Moldova, pendinte la Institutul de Arbitraj de pe lângă Camera de Comerț din Stockholm. Este vorba despre Biroul asociat de avocaţi „Buruiana & Partners”. Potrivit proiectului, se împuterniceşte directorul general al Agenției Proprietății Publice să semneze, în numele Guvernului, contractul de asistență juridică cu Biroul de Avocaţi, precum şi actele, acordurile şi procesele-verbale necesare pentru buna executare şi realizare a contractului numit. Se alocă Agenției Proprietății Publice, din fondul de rezervă al Guvernului, suma echivalentă în lei a 169 940 de euro pentru plata onorariilor Biroului Asociat de Avocaţi în vederea prestării serviciilor de reprezentare juridică la acţiunea înaintată de către „Komaksavia Airport Invest Ltd” împotriva Republicii Moldova.

● JOI, 8 octombrie

Activele oficiale de rezervă: 3 453,39 milioane de dolari


Activele oficiale de rezervă au constituit, la sfârșitul lunii septembrie, 3 453,39 milioane de dolari. Cifra este în creștere cu 62,37 milioane de dolari în comparație cu sfârșitul lunii august, când acestea au însumat 3 391,02 milioane de dolari. Banca Națională a Moldovei precizează că majorarea activelor oficiale de rezervă a fost determinată de intrările nete aferente rezervelor obligatorii în valută ale băncilor licențiate, în valoare de 51,49 milioane de dolari. Creșterea a fost determinată și de intervențiile pe piața valutară internă sub formă de cumpărări de valută, în mărime de 29,60 milioane de dolari.

Ministerul Finanțelor propune plafonarea taxelor locale. CALM: Nu e soluția necesară

Taxele locale ar putea fi plafonate începând cu anul viitor. Cu această propunere vine Ministerul Finanțelor, care menționează că excluderea plafonării creează incertitudine pentru mediul de afaceri, precum și creează o abordare selectivă a autorităților competente din diferite localități la stabilirea taxelor locale aplicabile și a cotelor acestora. Pe de altă parte, Congresul Autorităților Locale din Moldova susține că plafonarea taxelor nu este soluția necesară. Dimpotrivă, această inițiativă va crea conflicte. În proiectul documentului de politică fiscală și vamală pentru 2021, propus pentru dezbateri publice, se menționează că, deși realizată în contextul unei strategii prioritare – a descentralizării – excluderea plafonării cotelor taxelor locale a dezvăluit mai multe lacune ale administrației publice locale în exercitarea competențelor aferente. Printre ele, Ministerul menționează abordarea selectivă a autorităților competente din diferite localități la stabilirea taxelor locale aplicabile și a cotelor acestora.

● VINERI, 9 octombrie

Secretar de stat: Pot fi anulate restricțiile la importul mijloacelor de transport


„Astăzi avem interdicție pentru autobuze mai vechi de 10 ani. Avem situații când agenții economici din Moldova, care prestează servicii de transport pe rutele interurbane, nu au capacitatea de a-și procura autobuze până la 10 ani, care costă extrem de scump și este extrem de complicat să recuperezi aceste investiții. Avem situația extremă când pe rutele interurbane circulă autobuze cu vârsta de la 20 de ani în sus. Este imposibil sa înlocuim autobuzele vechi cu unele mai noi mai în noi”. Declarația aparține secretarului de stat al Ministerului Finanțelor, Dorel Noroc, și reprezintă un argument cu privire la intenția autorităților de a elimina restricțiile la importul mijloacelor de transport. Potrivit oficialului, actuala conducere a țării consideră că nu trebuie să existe interdicții cu privire la importul unor bunuri, deoarece aceste limitări creează un făgaș de contrabandă.