logo

RETROSPECTIVA IPN „Economie & Business”


https://www.ipn.md/ro/retrospectiva-ipn-economie-business-7966_1074659.html

RETROSPECTIVA SĂPTĂMÂNII 29 iunie – 5 iulie. Cele mai importante ştiri din fluxul IPN „Economie & Business”

● LUNI, 29 iunie

Transportatorii solicită măsuri de la autorități pentru susținerea ramurii


Situația din domeniul transporturilor rutiere de marfă și pasageri s-a înrăutățit semnificativ, volumele de servicii au scăzut enorm, un număr mare de angajați nu pot fi remunerați sau sunt remunerați doar parțial față de perioada de până la pandemie. În anul 2020 investiții în ramură practic nu au fost făcute. Este constatarea Consiliului Consultativ în domeniul transporturilor rutiere al Ministerului Economiei și Infrastructurii, care a înaintat un demers către primele persoane în stat și principalele fracțiuni parlamentare, ca să întreprindă măsuri urgente pentru a diminua impactul pandemiei asupra ramurii transportului rutier din Republica Moldova. Transportatorii constată o scădere drastică a numărului de pasageri și a volumelor de marfă transportată în perioada post-excepțională. Paralel cu aceasta, înregistrează un număr insuficient de autorizații bilaterale și tranzit de transport de marfă spre și din Federația Rusă, care ar putea bloca activitatea de export a sectorului agricol și alte domenii. Lipsesc investițiile în ramură, lucru care va avea efecte negative câțiva ani în viitor ca rezultat al necompetitivității ramurii în raport cu transportatorii străini. Transportatorii acuză abuzuri și din partea Gărilor Auto Moderne, care și-ar fi autoasumat funcțiile de control ale statului.

● MARŢI, 30 iunie

Salariile medicilor vor crește cu 30% de la 1 septembrie și cu alte 30% de la 1 ianuarie


Salariile medicilor se vor majora de în două rânduri. În prima etapă, lefurile lucrătorilor medicali vor crește cu 30% de la 1 septembrie, iar ulterior, de la 1 ianuarie, salariile angajaților în medicină vor fi majorate cu încă 30%. O altă majorare - de 40% - va veni în prima jumătate a anului viitor. Decizia a fost luată de către reprezentanții coaliției de guvernare în cadrul ședinței de lucru din 29 iunie, la care au participat, de asemenea, premierul Ion Chicu și președintele țării Igor Dodon, transmite IPN. Potrivit unui comunicat de presă, reprezentanții PDM și PSRM au mai decis lansarea programului Prima casă 6, în cadrul căruia angajații instituțiilor de forță vor primi compensații de 100% din valoarea locuinței, ceea ce înseamnă că dobânda va fi achitată integral de către stat pentru polițiști, militari, angajați ai CNA, SIS sau SPPS. În aceste scopuri vor fi alocate din buget 20 milioane de lei. Totodată, părțile au discutat și despre împrumutul de 100 de milioane de euro care urmează a fi acordat de Uniunea Europeană pentru atenuarea impactului COVID-19 în Republica Moldova. Condițiile de acordare a banilor au fost agreate de Republica Moldova și Comisia Europeană, așa că până la sfârșitul lunii iulie, banii vor ajunge în țară. Fermieri vor primi și ei ajutor de la stat, PDM și PSRM au convenit majorarea fondul de subvenționare cu 100 milioane de lei.

Piețele vor activa conform unui regim special. Copiii până la 7 ani nu vor avea acces

Începând cu 1 iulie, piețele din municipiul Chișinău vor activa conform unui program special, de la orele 05.00 până la 19.00, inclusiv în zilele de odihnă, cu interzicerea comerţului ambulant în preajma lor. Totodată, copiii până la 7 ani vor avea acces interzis pe teritoriul pieței. Prevederile se conțin într-o decizie a Comisiei Extraordinare de Sănătate Publică a municipiului Chișinău, luată luni, 29 iunie. Zilele de luni vor fi zile sanitare pentru toate piețele din municipiul Chișinău, indiferent de forma de proprietate. Tot de la 1 iulie, centrele comerciale din Chișinău și unitățile comerciale specializate din cadrul acestora, cu excepția cinematografelor și centrelor de agrement amplasate în incinta lor, vor activa cu program obișnuit, cu respectarea și monitorizarea strictă a prevederilor de prevenire a infecției COVID-19. Din 1 iulie se reiau activităţile economice cu respectarea obligatorie a măsurilor generale de sănătate publică și special, cu mai multe excepții.

Primii turiști moldoveni vor zbura cu o cursă charter spre Antalya pe 4 iulie

Pandemia COVID-19 a determinat mulți turiști să renunțe la sejururile programate pentru această vară. Alții nu ezită să fac programări pentru perioada imediat următoare în condițiile în care operatorii le propun oferte atractive. Turcia începe din iulie a primi turiști din Republica Moldova, cu respectarea unui șir de reguli. La fel și Grecia, însă turiștii vor putea ajunge la mare doar pe cale terestră și cu completarea unei fișe în care să fie indicată destinația exactă. Ucraina și România păstrează obligația de autoizolare pentru 14 zile pentru cei care intră pe teritoriul lor. Iar în cazul Bulgariei, turiștii moldoveni încă nu pot ajunge pe litoral, cel puțin până pe 15 iulie. Viorica Cașu, directoarea unei agenții de turism care efectuează curse charter spre Turcia, a declarat că, din 1 iulie, sunt planificate cursele regulate spre Istanbul, iar din 4 iulie se planifică cursa charter spre Antalya. Anul acesta, din cauza pandemiei, sunt impuse mai multe reguli care vor trebui respectate de turiști. În avion fiecare persoană va purta mască și mănuși. Ajungând în aeroportul din Antalya, turistul va avea posibilitatea să-și cumpere asigurare pentru COVID-19, care pentru șapte zile costă în jur de 24 de euro. Deocamdată, nu se cunoaște ce exact ce va conține această asigurare medicală, însă ea va acoperi cheltuielile pentru efectuarea a două teste, tratamentul în staționar. În prezent este examinată posibilitatea ca această asigurare să poată să fie procurată și din Republica Moldova. Înainte de a trece controlul pașapoartelor, turistului îi va măsurată temperatura corpului. În cazul în care aceasta va depăși 37,7 grade, persoana va fi izolată și îi va fi făcut testul la COVID-19. Dacă se confirmă prezența virusului, persoana va fi dusă la spital. Doar în cazul simptomelor ușoare va fi lăsată la hotel. În hoteluri, vor fi spații special amenajate pentru izolare.

● MIERCURI, 1 iulie

Moldova poate redeveni istoria de succes a PaE prin programul ECIPES, IDEP

Președinția Germană la Consiliul UE are șansă istorică să contribuie la revenirea Republicii Moldova – istorie de succes a Parteneriatului Estic. Și anume, prin programul ECIPES – Coeziune Europeană prin programe de susținere pentru cetățeni, primării și tineri. Institutul de Dezvoltare și Expertiză a Proiectelor (IDEP) Moldova s-a adersat în data de 1 iulie către cancelarul german, Angela Merkel, care preia președinția la Consiliul UE, cu scopul de a favoriza aprobarea programului ECIPES. Într-un comunicat de presă al IDEP se menționează că programul ECIPES este dezvoltat de oameni simpli, pentru oameni simpli, susținut de personalități și instituții notorii din UE.  De acest program vor beneficia 17% din populația Republicii Moldova, 50% primării și două mii de tineri. Totodată, IDEP Moldova s-a adresat repetat autorităților din UE27 cu scopul de a informa despre programul ECIPES, solicitând respectuos facilitarea aprobării programului, prin reprezentanții pe care fiecare țară a delegat în instituțiile Europene. Programul ECIPES își propune să sprijine din fondurile europene alocate Moldovei (2021-2022), tinerii între 18-35 de ani pentru a lansa o afacere. Este vorba despre domeniul serviciilor, cu un sprijin în valoare de cinci mii de euro sau pentru producție – cu un sprijin de 15 mii de euro, din care 12 mii de euro pentru achiziționarea de echipamente sau utilaje. De asemenea, vor fi susținute primăriile din Moldova care sunt înfrățite cu primăriile din UE și organizează cel puțin o activitate comună pe an. Urmează să fie susținut financiar un singur proiect de dezvoltare locală al cărui valoare totală nu depășește 20 de mii de euro, cu maximum 10 mii de euro sprijin financiar al UE.

Agențiile de turism își adaptează ofertele turistice

În noua realitate configurată de pandemia COVID-19, agenții economici din domeniului turismului din Republica Moldova trebuie să-și ajusteze pachetele turistice conform cererii locale. Readaptarea ofertelor turistice, cu includerea noilor măsuri de siguranță, care permit realizarea călătoriilor au fost principalele subiecte abordate în cadrul webinarului „Pastila după COVID-19 - Răspunsuri la provocările turismului intern”, care a avut loc la inițiativa Agenției de Investiții în parteneriat cu Asociația Națională pentru Turism Receptor din Moldova. În cadrul evenimentului, Rodica Verbeniuc, director general al Agenției de Investiții, a declarat că situația epidemiologică din ţară este incertă și nu oferă o stabilitate. „Toți am trecut printr-un exercițiu de regândire a strategiilor. Odată ce turismul din țara noastră a fost axat cu precădere pe cel emițător și receptor, am reconsiderat criza pandemică drept oportunitate pentru a veni cu un sprijin sistemic pentru relansarea turismului intern. Astfel, în cadrul campaniei naționale #NeamPornit, am elaborat instrumente în susținerea agențiilor de turism și prestatorilor de servicii turistice, pentru a-și reactualiza produsele, a le ajusta preferințelor și posibilităților cetățenilor noștri, generând un consum intern sporit”, a spus Rodica Verbeniuc. „Magenta Consulting” a prezentat rezultatele sondajului național, realizat pe parcursul campaniei #NeamPornit, cu accent pe așteptările cetățenilor, cererea reală și oportunitățile din turismul intern. Studiul a arătat că 71% din moldoveni sunt interesați să viziteze destinațiile turistice autohtone, iar doi din trei respondenți preferă odihna activă. La studiu au participat peste două mii de respondenți, cu vârstele cuprinse între 25 și 55 de ani.

Noua versiune a SIA „e-Factura”, lansată în exploatare industrială

Contribuabilii pot utiliza, începând din 1 iulie, noua versiune a sistemului informațional automatizat de creare și circulație a facturilor fiscale electronice (SIA) „e-Factura”, lansată în exploatare industrială. SIA „e - Factura” poate fi accesată în mod automatizat prin intermediul sistemului „Cabinetul personal al contribuabilului” de pe portalul https://www.sfs.md. Noua versiune a serviciului electronic a fost elaborată și este gestionată de Centrul de Tehnologii Informaționale în Finanțe, administrator tehnico-tehnologic al sistemului informațional integrat al Serviciului Fiscal de Stat. Directorul CTIF, Vitalie Coceban, a declarat că elaborarea și lansarea noii versiuni a sistemului „e-Factura” este una din cele mai importante proiecte din agenda anului curent, subliniind că echipa de specialiști IT ai instituției a reușit să facă față acestei provocări. „Lansarea în termen a sistemului „e-Factura” demonstrează că echipa instituției are capacitatea de a implementa proiecte digitale complexe de anvergură națională”, a menționat Vitalie Coceban, citat într-un comunicat de presă al CTIF. El a îndemnat agenții economici să utilizeze mai activ serviciul „e-Factura” pentru a se convinge că acesta este un instrument comod, eficient și operativ în documentarea tranzacțiilor, interacțiunea cu SFS și îndeplinirea obligațiilor fiscale. „Toate funcționalitățile dezvoltate, dar și funcționalitățile noi ale sistemului „e-Factura” au scopul de a simplifica procesele de circulație a facturilor fiscale electronice și a ușura astfel activitatea agenților economici”, a notat Vitalie Coceban.

Flyone şi Air Moldova îşi relansează zborurile regulate

Companiile aeriene Flyone şi Air Moldova reiau cursele regulate din 1 iulie. Pentru luna iulie rămân suspendate zborurile regulate Air Moldova spre Salonic, Larnaca, Nisa şi Berlin. Anunţul a fost făcut pe paginile oficiale ale companiilor. Compania aeriană Flyone informează că biletele pot fi rezervate până în luna martie 2021, de la 39 de  euro, cu toate taxele incluse. Pentru membrii Flyone Club prețurile încep de la 34 de euro. Pentru siguranța pasagerilor și a personalului din aeroporturi și de la bordul aeronavelor, Flyone a implementat măsuri adiționale de igienă, dezinfecția aeronavei, distanța socială la check-in și la îmbarcare, produse antibacteriene pentru dezinfecția mâinilor la îmbarcarea în aeronavă. De asemenea, pasagerii sunt obligați să poarte mască și mănuși de protecție la îmbarcarea în aeronavă. Pentru minimizarea contactului fizic, compania informează despre excluderea serviciului catering și a revistei pentru o perioadă nedeterminată. Flyone operează zboruri către 14 destinații (Frankfurt, Tel Aviv, Sankt Petersburg, Londra, Moscova, Parma, Verona, Dublin, Lisabona, Paris, Antalya, Heraklion, Sharm El-Sheikh, Bodrum), 10 curse regulate și 4 curse charter.

Platforma DA propune completarea Legii bugetului asigurărilor sociale de stat


Platforma DA a înregistrat o inițiativă legislativă privind completarea Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2020. Prin acest proiect se propune să fie prevăzută anularea calculului penalităților la achitarea contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii datorate de angajator și a contribuțiilor individuale de asigurări sociale de stat obligatorii, până la 1 decembrie 2020, pentru agenții economici care au avut de suferit în urma pandemiei. Într-un briefing de presă, vicepreședintele Platformei DA și vicepreședintele Parlamentului, Alexandru Slusari, a menționat că agenții economici au rămas fără sprijin din partea Guvernului, doar cu promisiuni. Nu a fost lansat niciun program pentru cei care sunt în prag de insolvență.

● JOI, 2 iulie

Noi pârghii de suport pentru ÎMM

Guvernul a aprobat Programul de susținere a afacerilor cu potențial înalt de creștere și internaționalizare a lor. Acesta e bazat pe trei piloni: creșterea investițiilor, dezvoltarea afacerilor, a competitivității și productivității ÎMM; orientarea spre export pentru reducerea importurilor; crearea și consolidarea legăturilor cu partenerii locali și străini. Scopul proiectului este susținerea sectorului IMM cu un rol important în dezvoltarea economiei naționale și în crearea locurilor de muncă. Prin Programul aprobat, întreprinderile vor putea benefica de formare continuă, inclusiv de un business - vaucher în valoare de 50 mii lei, de alte instruiri. De asemenea, entităților respective li se vor oferi componente de grant în realizarea investițiilor de până la 50% din valoarea acestora. Dacă compania va avea în continuare nevoie de finanțare, va mai putea să solicite un business - vaucher suplimentar de 50 mii lei, în condițiile când investește 40%  valoare din surse proprii.

Reacția proprietarului hangarului cu elicoptere de la Criuleni

Omul de afaceri Iurii Ceban, care se declară proprietarul hangarului din raionul Criuleni, afirmă că, de fapt, un grup de entuziaști a efectuat teste tehnice la machete, și nu este vorba despre elicoptere, cum le-au numit oamenii legii în comunicate de presă. Bărbatul spune că anume lui îi aparțin brevetele pentru diverse soluții tehnice la modelele de fuzelaj, care au fost percepute de către forțele de ordine drept elicoptere. Machetele au fost asamblate de la zero, cu implicații financiare minime, afirmă omul de afaceri. „Aș spune chiar „mulțumesc” pentru publicitatea pentru viitoarele aparate de zbor. Dar, cu o astfel de atitudine din partea statului față de invenții și testarea soluțiilor tehnice, apar deja îndoieli. După ce, pe 30 iunie, oameni în uniformă practic ne-au „curățat” hangarul, apar dubii că în Moldova este posibil nu doar să produci, dar chiar și să inventezi ceva, astfel încât să nu fii supus presiunilor din partea organelor de forță”, menționează Iurii Ceban într-o scrisoare deschisă. Potrivit antreprenorului, orice inginer-constructor calificat poate confirma faptul că orice machetă, numită de procurori elicopter, ca să poată zbura în siguranță sau în general ca să fie achiziționată de cineva, are nevoie de testări tehnice îndelungate și de proceduri de certificare care durează ani. „De la dezvoltarea soluțiilor tehnice, ceea ce facem noi, până la producerea în serie, este o cale lungă pentru certificarea și obținerea a numeroase licențe locale și internaționale, precum și acte permisive”. Omul de afaceeri susține că nu poți numi clandestin un angar cu o înălțime mai mare de zece metri, amplasat într-un loc vizibil în satul Răculești și despre care cunosc localnicii.

Mobiasbanca – OTP Group marchează 30 de ani de activitate

Mobiasbanca – OTP Group marchează 30 de ani de activitate, fiind în prezent una dintre ele mai mari patru bănci din Moldova. Banca are în prezent 160 de mii de clienți și numără circa 800 de angajați și 53 de sucursale în toată țara. Banca planifică în perioada următoare să investească circa 20 de milioane de euro în infrastructura IT, dar și în cea fizică. Totodată, o prioritate a băncii o constituie educația financiară, iar cu prilejul celor 30 de ani de activitate a fost lansată Fundația pentru Educație Financiară „OK”. În cadrul unei conferințe de presă, László Diósi, președintele Comitetului Executiv, CEO Mobiasbanca – OTP Group, a declarat că sunt 30 de ani de activitate, dintre care aproape un an de când Mobiasbanca se află în grupul OTP din Ungaria, cu expunere în Europa de centrală și de est. „Acești 30 de ani sunt foarte importanți pentru clienții și pentru colegii noștri, pentru că, în special în Moldova, când am avut prima dată o vizualizare spre istoria sectorului bancar, am fost șocat de faptul că sunt mai multe bănci dispărute din piață decât există acum. Și aceasta înseamnă că băncile care au supraviețuit vremurile turbulente și pline de provocări sunt deja forțe rezistente și bine gestionate”, a notat László Diósi. „Am fost foarte bucuroși să preluăm o bancă de calitate, cu tradiție și istorie. Și promisiunea noastră a fost că vom continua cu aceste dezvoltări. Și anul precedent am început cu dezvoltarea produselor, a mediului IT și digitalizarea. Din astea rezultă deja mai multe produse vizibile pentru clienții noștri”, a subliniat președintele Mobiasbanca – OTP Group. László Diósi a menționat că cea mai mare provocare astăzi este dezvoltarea digitală și după cum s-a promis, până la sfârșitul anului curent, urmează să fie lansate serviciile complexe de e-banking și mobile-banking pentru persoane fizice și persoane juridice.

Se atestă o creştere considerabilă a ratei şomajului în contextul pandemiei, ANOFM

Din cauza instituirii restricţiilor în contextul COVID-19, mulţi dintre salariaţi şi-au pierdut locul de muncă, confirmă Elena Coban, specialist principal la Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă (ANOFM). Contactată de către IPN, Elena Coban a precizat că, în luna martie, când a fost instituită starea de urgenţă, la agenţie erau înregistrate cu statut de șomer 1511 persoane. Numărul şomerilor a cunoscut o creştere semnificativă în luna aprilie, când s-a ajuns la 9127 de persoane. În luna mai au fost înregistrați 6182 persoane cu statut de şomer. Pe parcursul semestrului I, prin intermediul subdiviziunilor teritoriale pentru ocuparea forței de muncă au fost înregistrați cu statut de șomer 28,1 mii de persoane. Cei mai mulți șomeri înregistrați sunt persoane cu vârsta de 30-49 de ani (14,8 mii de șomeri sau 28% din totalul șomerilor înregistrați). Urmează categoria de vârstă de 50-65 de ani (8,2 mii de șomeri). 17,6 mii șomeri sau 63% nu dețineau o calificare profesională, având un nivel de instruire primar/gimnazial/liceal. Din această categorie 64% au constituit femeile. Elena Coban a precizat că dreptul la ajutorul de șomaj se stabilește de către subdiviziunile teritoriale, iar cuantumul este stabilit de Casa Națională de Asigurări Sociale. Acest ajutor nu poate depăşi cuantumul salariului mediu lunar pe economie pentru anul precedent la data stabilirii dreptului la ajutor de şomaj. Pentru perioada de urgență, persoanele înregistrate cu statut de şomer la una dintre subdiviziunile teritoriale pentru ocuparea forței de muncă, inclusiv cele revenite de peste hotare, beneficiază lunar de ajutor de şomaj în mărime de 2775 de lei, doar de la data solicitării și transmiterii cererii. La data de 2 iunie, pentru perioada 7-15 mai, subdiviziunile teritoriale pentru ocuparea forței de muncă au emis 14698 de decizii de stabilire a dreptului la ajutor de șomaj, care au fost transmise către Casa Națională pentru Asigurări Sociale pentru efectuarea calculului și plății ajutorului de șomaj.

Discuțiile pe marginea unui nou program cu FMI vor fi purtate la distanță

În perioada 7–22 iulie, echipa de experţi ai Fondului Monetar Internaţional (FMI), condusă de Ruben Atoyan, va purta discuții cu autoritățile Republicii Moldova la distanță, din sediul FMI la Washington, anunță reprezentantul permanent al FMI în Republica Moldova, Volodymyr Tulin. „Urmare a solicitării autorităților Republicii Moldova, echipa de experți va purta discuții pe marginea unui program nou pe trei ani, care se va axa pe un set complex de politici care să contribuie la menținerea stabilității macroeconomice, susținerea procesului de restabilire după pandemia COVID-19, promovarea bunei guvernanțe și reformelor instituționale, dar și la mobilizarea finanțării externe”, se menţionează în declaraţie remisă presei.

VINERI, 3 iulie

Confort termic și siguranță pentru pacienții Institutului de Cardiologie


Pacienții și personalul medical din cadrul Institutului de Cardiologie, de patru ani, au parte de servicii de termoficare mai calitative. Acest fapt se datorează lucrărilor de modernizare a infrastructurii de livrare a energiei termice în clădire, prin instalarea unui Punct Termic Individual modern, de ultimă generație, transmite IPN cu referire la un comunicat de presă remis de întreprinderea furnizoare de energie termică Termoelectrica. Noua instalație asigură un consum al căldurii eficient și flexibil, în mod automatizat, în funcție de necesitățile consumatorului și temperatura exterioară a aerului. „În anul 2016, a fost instalat un Punct Termic Individual nou, de care suntem foarte mulțumiți. Acum nu mai este necesar să reglăm manual căldura, deoarece se reglează în mod automatizat, în funcție de temperatura de afară”, menționează Mihai Dicusar, inginer al Institutului de Cardiologie, citat în comunicatul de presă. Institutul de Cardiologie planifică să își modernizeze rețelele inginerești din clădire și să conecteze clădirea la apă caldă produsă de Punctul Termic Individual, la branșamentul clădirii. În acest mod, administrația spitalului va scăpa de cheltuielile mari de până acum necesare pentru încălzirea apei la diferite echipamente electrice costisitoare. „Datorită acestor modernizări, atât personalul medical, cât și pacienții, sunt mulțumiți că avem parte de o temperatură constantă în spital, în special, în perioada rece a anului”, a declarat Mihai Dicusar, inginer al Institutului de Cardiologie.

Investigarea infracțiunilor economice poate reveni în competența SFS


Investigarea și urmărire penală a diverselor infracțiuni economice ar putea să revină în competența Serviciului Fiscal de Stat. Un proiect de lege în acest sens a fost aprobat pe 3 iulie, în ședința Guvernului. Ministrul finanțelor, Serghei Pușcuța, a precizat că astfel se urmărește prevenirea și combaterea infracțiunilor economice, care prejudiciază activitatea agenților economici onești și împiedică stimularea unei concurențe loiale. Este vorba de practicare ilegală a activității de întreprinzător, a activității financiare, pseudo-activitatea de întreprinzător și evaziunea fiscală a întreprinderilor.