Republica Moldova are nevoie de o analiză a situaţiei din sistemul educaţional, experţi
https://www.ipn.md/ro/republica-moldova-are-nevoie-de-o-analiza-a-situatiei-din-sistemul-educational-e-7967_982502.html
Descentralizarea instituţiilor de învăţământ, gestionarea eficientă a resurselor administrative, majorarea ratei de cuprindere a elevilor în învăţământul primar şi gimnazial sunt recomandări pentru proiectul noului Cod al educaţiei, formulate într-un document de politici publice privind educaţia şi dezvoltarea umană.
Documentul a fost elaborat de către Institutul pentru Politici Publice (IPP), în colaborare cu Ministerul Educaţiei al Republicii Moldova şi PNUD, şi a fost făcut public vineri, 14 mai, transmite Info-Prim Neo.
Potrivit autorului documentului, Anatol Gremalschi, expert la IPP, documentul vine din necesitatea identificării problemelor de bază cu care se confruntă sistemul educaţional şi formulării de propuneri care ar contribui la modernizarea noului Cod educaţional, propus pentru discuţii publice.
Potrivit expertului, eficienţa unui sistem de învăţământ se caracterizează, în primul rând, prin rata de cuprindere a şcolarizării şi prin ponderea absolvenţilor care se încadrează în câmpul muncii.
„În opinia noastră, principala direcţie de dezvoltare a Codului educaţiei este descentralizarea sistemului de învăţământ şi implicarea mai activă a părinţilor, a reprezentanţilor lumii afacerilor, a comunităţilor în gestionarea sistemului educaţional. Beneficiarii învăţământului sunt elevii şi studenţii. Prin urmare, vocea lor trebuie să fie auzită în învăţământ”, a declarat Anatol Gremalschi.
Datele prezentate în documentul de politici publice privind educaţia şi dezvoltarea umană arată că, atât în învăţământul primar, cât şi în învăţământul gimnazial, ponderea copiilor care învaţă scade, în cel gimnazial rata medie de cuprindere este de doar 85%, iar 15% din copii nu sunt la evidenţă în sistemul educaţional. „În încadrarea în câmpul muncii avem circa 35% de tineri care nu au nicio specialitate. E clar că ei pleacă din sistemul de învăţământ fără nicio pregătire. Noi trebuie să orientăm sistemul educaţional spre lichidarea acestor neajunsuri”, a mai spus expertul IPP.
Reprezentantul PNUD, Matilda Dimovska, a apreciat că documentul este oportun în contextul schimbărilor care au loc în Republica Moldova. „Dorim să oferim alternative noi, tipuri noi de analiză a situaţiei existente şi sperăm că recomandările menţionate la sfârşitul documentului vor fi de folos”, a menţionat Matilda Dimovska.
Ministrul educaţiei, Leonid Bujor, a spus că ministerul va examina orice propunere din cele prezentate de către experţi. „Ne dorim ca noul Cod al educaţiei să fie un document viabil, util. De aceea, l-am expus dezbaterilor în societate. În Republica Moldova există premise obiective de a interveni cu schimbări în sistemul educaţional, pentru a le oferi copiilor un învăţământ de calitate”, a spus ministrul.
Proiectul noului Cod al educaţiei a fost făcut public pe 21 aprilie curent. Acesta vine să înlocuiască Legea cu privire la învăţământul din Republica Moldova din 1995.