logo

Repertoriul şi artiştii Teatrului Naţional de Operă şi Balet au fost distruşi, noul director al TNOB


https://www.ipn.md/ro/repertoriul-si-artistii-teatrului-national-de-opera-si-balet-au-fost-distrusi-no-7967_982879.html

Turneele îndelungate ale trupelor Teatrului Naţional de Operă şi Balet (TNOB) au distrus repertoriul instituţiei, au obosit artiştii şi familiile acestora, a declarat directorul general al TNOB, Valeria Şeican, care a criticat activitatea instituţiei pe timpul fostei conduceri. În acest an instituţia a refuzat 10 turnee în străinătate şi a început clarificarea lucrurilor prin intermediul instanţelor de judecată, transmite Info-Prim Neo. Valeria Şeican a declarat în cadrul unei conferinţe de presă că instituţia culturală pe care o conduce a luat vectorul european de dezvoltare şi că a pus punct dezordinilor provocate de fosta conducere, care au distrus TNOB din punct de vedere economic şi artistic. „Am renunţat la turneele de 8-9 luni ale trupelor prin ţări străine, care istoveau artiştii, distrugeau familii şi repertoriul. Lumea a uitat despre activitatea Teatrului Naţional de Operă şi Balet în ţară”, a spus directorul. Potrivit Valeriei Şeican, turneele conveneau conducerii, însă nicidecum artiştilor. Referindu-se la moştenirea economică, Valeria Şeican a spus că la sfârşitul lunii decembrie 2009 datoriile instituţiei erau de 4 mln lei, iar conturile erau blocate. „Termocom şi Union Fenosa stăteau cu foarfecele deasupra noastră. Cu ajutorul Ministerului Culturii, Ministerului Finanţelor şi al Comisiei parlamentare pentru cultură, am reuşit deja să achităm jumătate din suma datoriilor. Am scăpat de colapsul care păştea instituţia”, a mai spus directorul. Valeia Şeican a mai declarat că la TNOB lipseşte un sistem antiincendiar, reţeaua electrică este uzată, iar sistemul de ventilare a dispărut, ceea ce pune în pericol păstrarea costumelor şi decorurilor. Directorul instituţiei spune că şi cel mai mare depozit pentru păstrarea decorurilor, de circa 4 mii m. p., este în gestiunea unei societăţi cu răspundere limitată. În acest sens a fost inişiat un proces de judecată de readucere a depozitului în gestiunea TNOB. „Sunt sigură că toate aceste nereguli vor interesa organele abilitate de control”, a mai spus Şeican. Pe latura artistică, conducerea instituţiei spune că nu a fost montat niciun spectacol nou timp de 12 ani. La TNOB există şi problema cadrelor – cele care deja ar trebui să fie pensionate nu pleacă, iar cei tineri nu pot fi atraşi din această cauză. În acest sens, administraţia TNOB a solicitat Comisiei parlamentare de profil să revadă unele prevederi ale Codului muncii care prevăd perioada de pensionare a artiştilor de balet. Valeria Şeican a mai anunţat că la TNOB încep să revină artiştii care au abandonat cândva TNOB în favoarea altor scene. Artistul emerit Mihai Caftanat, conducătorul artistic al trupei de balet, a spus că a refuzat o ofertă pentru cinci ani de activitate în Statele Unite ale Americii pentru a reveni la TNOB, după ce a lucrat mai mulţi ani la Teatrul Bolşoy din Moscova. Maestrul Nicolae Dohotaru, prim-dirijor la TNOB, este de părere că promovarea internaţională a artiştilor şi a instituţiei doar prin turnee nu este suficientă. Potrivit lui, instituţia are nevoie de parteneriate strategice cu instituţii de acest gen din lume. În acelaşi timp, în ziua conferinţei de presă, organizată de Valeria Şeican, unii angajaţi ai TNOB împărţeau presei copii ale demersurilor unui grup de artişti din instituţie, adresate Ministerului Culturii şi Comisiei parlamentare de profil, prin care este exprimată nemulţumirea vizavi de mişcorarea coeficientului de salarizare a artiştilor care este propusă prin modificarea Codului fiscal şi susţinută de către Valeria Şeican. „Salariul artiştilor a fost micşorat practic cu 30% pentru că ne aflăm într-un an de criză financiară. Salariul este mic, însă se achită regulat”, a menţionat Valeria Şeican.