logo

Reforma învăţământului profesional-tehnic: interesul tinerilor este în creştere


https://www.ipn.md/ro/reforma-invatamantului-profesional-tehnic-interesul-tinerilor-este-in-crestere-7967_1036014.html

Interesul tinerilor pentru învăţământul profesional-tehnic este în creştere în ultimii doi ani, după ce în 2014 a fost lansat procesul de reformare a acestuia. În cadrul unui club de presă, Daniel Funeriu, înalt consilier al Delegaţiei UE pe educaţie, a declarat că Programul de suport bugetar al UE pentru reforma învăţământului profesional-tehnic este în valoare de 25 de milioane de euro, bani care sunt oferiţi în baza angajamentelor Republicii Moldova de a moderniza sectorul învăţământului profesional până în 2020, transmite IPN.

„Moldova a făcut o strategie de modernizare a acestui învăţământ, strategie realizată din buget propriu, iar în baza rezultatelor strategiei UE achită până la 25 de milioane de euro pentru a saluta eforturile în domeniul învăţământului profesional. În acest moment, la Chişinău să află o misiune de evaluare a modului cum s-a avansat pe acest drum în reforma învăţământului profesional şi suntem optimişti că o bună parte din 25 de milioane de euro, 10,5 milioane de euro dintre care deja au fost oferiţi, vor intra în Moldova”, a mai spus Daniel Funeriu.

Oficialul european a subliniat că UE este adevăratul prieten al Republicii Moldova, iar sprijinul UE este sprijinul unui prieten pe termen lung. „Este esenţial să le spunem tinerilor că învăţământul profesional este calea spre succesul lor profesional. Miza învăţământului profesional este să oferim fiecărui copil din Moldova o cale a sa. Este foarte bine să avem copii la universităţi, evident dacă există o deschidere pe piaţa muncii, altminteri vorbim de timp şi resurse irosite”, a mai precizat Daniel Funeriu.

Silviu Gâncu, şef de direcţie din cadrul Ministerului Educaţiei, Culturii și Cercetării, a declarat că în reforma învăţământului profesional-tehnic sunt rezultate ce pot fi măsurate calitativ şi cantitativ. Cifra elevilor care fac studiile în acest sistem, în ultimii doi ani, este cu mult mai mare ca în anii precedenţi. După cartografierea instituţiilor de învăţământ profesional, din cele 96 existente, au fost lichidate 14, iar rezultatele cantitative arată că aceste măsuri au fost relativ bune.

„UE nu ne dă bani gratis, pentru ei trebuie de lucrat foarte greu”, a spus Silviu Gâncu, precizând că în programul de suport al UE are loc şi o modificare a curriculei, iar în procesul de elaborare au fost instruite circa 300 de cadre din sistem. Acesta a mai spus că, după zece zile de la începutul admiterii în instituţiile de învăţământ profesional-tehnic, la şcolile profesionale au fost depuse circa 3300 de dosare, la nivel de colegii sunt circa 4000 de dosare, iar la centrele de excelenţă, care oferă programe de colegiu şi şcoală profesională, sunt depuse 3500 de cereri.