logo

Recomandările Expert-Grup pentru politica fiscală din 2024


https://www.ipn.md/ro/recomandarile-expert-grup-pentru-politica-fiscala-din-2024-7966_1097396.html

Cotele pe venit din activități investiționale, inclusiv a venitului obținut din valori mobiliare emise de orașe sau alte forme administrativ-teritoriale, trebuie unificate. De asemenea, trebuie instituită o echitate fiscală la stabilirea taxei de folosire a drumurilor, dar și un mecanism de facilitare a majorărilor salariale și a „trecerii pe alb” prin instituirea unui mecanism temporar de rambursare a costurilor fiscale ale majorării salariale suportate de angajatori. Cu aceste recomandări vine Centrul Analitic Independent Expert-Grup pe marginea proiectului de lege pentru modificarea unor acte normative ce vizează politica fiscală și vamală înaintată spre consultări publice, transmite IPN.

Experții Centrului au propus revizuirea mai multor hotărâri de Guvern pentru indexarea anuală a plafonului pentru deducerea cheltuielilor privind transportul organizat al angajaților/ zilierilor, dar și extinderea deductibilității și asupra cheltuielilor asociate adaptării mijloacelor de transport/spațiilor la necesitățile angajaților cu mobilitate redusă. De asemenea, au propus și instituirea unor compensații diferențiate pentru transportul persoanelor cu dizabilități; acordarea pentru toți agenții economici care angajează persoane cu dizabilități a acelorași subvenții aferente cheltuielilor privind plata salariului ca și în cazul întreprinderilor specializate.

Potrivit experților, intenția autorităților de diminuare a cotei accizului realizată prin introducerea TVA la importul autoturismelor este una salutabilă, dar necesită a fi clarificat modul în care se va stabili valoarea în vamă, mai cu seamă pentru autovehiculele uzate, dar și evaluarea oportunității înlocuirii accizului printr-o eventuală taxă de mediu. Proiectul nu explică cum va fi stabilită valoarea în vamă a autovehiculelor importate, în mod special pentru autovehiculele avariate și pentru cele procurate la mâna a doua, inclusiv de la persoane fizice. În lipsa elaborării unui nomenclator și în cazul stabilirii valorii în funcție de contractul de vânzare-cumpărare există riscul diminuării valorii în vamă prin indicarea în contractul de vânzare-cumpărarea a unei valori net inferioare celei reale.

În contextul aspirațiilor Republicii Moldova de aderare la UE, trebuie să se țină cont de faptul că în țările-membre nu producătorii de statistici oficiale sunt surse de informare pentru autoritățile fiscale, ci datele fiscale sunt o importantă sursă administrativă pentru producerea indicatorilor statistici. Neglijarea acestui principiu va constitui o piedică în calea aderării.