E necesar să fie revizuit şi complet proiectul Legii cu privire la întreprinderea de stat şi întreprinderea municipală, în special prin a prevedea posibilitatea cooptării membrilor în Consiliul de administrare şi din afara sectorului public, cum ar fi din sectorul de afaceri şi cel asociativ. De asemenea, este necesar de a stabili că administrarea întreprinderilor se va efectua în baza contractului de mandat, şi a concorda remuneraţia administratorului şi retribuţiile membrilor Consiliului de administrare cu performanţele economico-financiare ale întreprinderii. Astfel de recomandări se conţin în raportul Transparency Internationat – Moldova (TI – Moldova) privind rezultatele monitorizării transparenţei întreprinderilor de stat şi societăţilor pe acţiuni cu capital de stat, prezentat joi, 8 decembrie, într-o conferinţă de presă la IPN.
Autoarea cercetării, experta TI – Moldova, Ianina Spinei, a menţionat că se recomandă de a prevedea în legislaţie că orice decizie de înfiinţare a unei întreprinderi a statului să fie fundamentată temeinic, să includă impactul economic şi social scontat. De asemenea, se solicită de a interzice delegarea către întreprinderi a unor funcţii specifice autorităţilor/instituţiilor publice şi de a asigura reorganizarea ÎS „Registru”, ÎS „Cadastru”, ÎS „Camera Înregistrării de Stat” în instituţii publice.
O altă recomandare este de a prevedea ca membrii Consiliului de administrare şi administratorii întreprinderilor să fie numiţi în bază unor concursuri transparente, de a stabili cerinţe mai riguroase pentru candidaţii la funcţia de administrator al întreprinderii şi membru al Consiliului de administrare, în special din punct de vedere a calificării şi a experienţei de muncă, şi de a stabili răspunderea membrilor Consiliului şi administratorului pentru prejudiciile cauzate întreprinderii prin actele îndeplinite sau prin neexercitarea atribuţiilor.
Ianina Spinei a adăugat că se solicită de a „inventaria” genurile de activitate a întreprinderilor statului, excluzându-le pe cele improprii specificului activităţii acestora şi care poartă risc de co9ncurenţă neloială pentru sectorul privat. Se mai cere şi de a evita practicile de acordare a facilităţilor pentru întreprinderile statului.
O altă recomandare este şi de a elabora şi adopta un proiect de lege care va reglementa conţinutul paginilor web ale autorităţilor publice, inclusiv celor autonome - Parlamentul, Banca Naţională, Curtea de Conturi, ANRE, CNPF ş.a. şi va stabili răspunderea pentru nerespectarea ei. Încă o recomandare este de a aplica politica conflictului de interese la întreprinderile de stat şi municipale, în special de a stabili în legislaţie că tranzacţiile cu conflict de interese, valoarea cărora depăşeşte un anumit procent din valoarea activelor, dar nu mai puţin de un prag valoric, vor fi autorizate de Consiliul întreprinderii.
Directoarea executivă a TI – Moldova, Lilia Caraşciuc, a menţionat că recomandările sunt transmise Guvernului care urmează să revină la Proiectul legii privind întreprinderea de stat şi întreprinderea municipală şi speră că autorităţile vor ţine cont de aceste propuneri. Totodată, Lilia Caraşciuc e de părere că statul trebuie să-şi limiteze prezenţa în mediul de afaceri, să privatizeze o bună parte din întreprinderile de stat şi să rămână doar pe domeniile în care mediul privat nu se descurcă.
Această activitate a fost realizată în proiectul „Promovarea responsabilităţii şi transparenţei la întreprinderile statului” cu susţinerea financiară a National Endowment for Democracy.