logo

Raportul evaluării legislației electorale care a stat la baza invalidării alegerilor locale


https://www.ipn.md/ro/raportul-evaluarii-legislatiei-electorale-care-a-stat-la-baza-invalidarii-7965_1045079.html

Prevederile care interzic agitația electorală în ziua premergătoare și în ziua alegerilor ar putea fi eliminate. Excepție vor face secțiile de votare și perimetrul din imediata apropiere. Comisia parlamentară juridică, numiri și imunități recomandă elaborarea unui proiect de lege în acest sens, dar și operarea modificărilor la Codul contravențional în vederea excluderii componenței contravenționale. Recomandările se regăsesc în Raportul cu privire la analiza, expertiza și evaluarea legislației electorale care a stat la baza invalidării alegerilor locale noi în municipiul Chișinău, transmite IPN.

În raport, Comisia juridică a luat act de decizia Curții Constituționale din 6 septembrie 2018, potrivit căreia, s-a constatat că prevederile Codului Electoral, care stabilesc competența instanței de judecată de a constata nulitatea alegerilor locale, în cazul în care încălcările comise în timpul alegerilor sau la totalizarea rezultatelor au influențat rezultatele alegerilor, sunt în deplină conformitate cu bunele-practici europene.

Comisia a constatat că anularea rezultatelor alegerilor în practica electorală a Republicii Moldova nu este fără precedent. Cel puțin 32 de cazuri de anulare a alegerilor pe diverse motive au fost înregistrate în Republica Moldova. În privința restricțiilor de agitație electorală în ziua alegerilor sau așa zisa „ziua tăcerii” practica internațională nu este una unitară, prezența sau lipsa reglementărilor normative ce țin de interzicerea agitației electorale în preziua și ziua votării, nu ar fi de natură să aducă atingere principiilor consfințite în materie electorală.

În raport se menționează că legislația electorală în vigoare deja conține norme care permit amplasarea afișelor de agitație electorală, panourilor publicitare și altor materiale de agitație, inclusiv în ziua alegerilor, dacă au fost plasate anterior. Totodată, se atestă dificultăți la nivel practic de a verifica, constata și sancționa acțiunile de agitație electorală în ziua alegerilor, mai ales în spațiul online și internet. La fel, se constată existența de interpretări eronate și limite greu sesizabile dintre îndemnul la vot și agitația electorală. Se atestă o situație la limită, în care restricția de agitație electorală în ziua alegerilor ar putea fi interpretată ca restrângere a dreptului la libera exprimare în sensul art. 10 al CEDO.

În raport se mai constată ferm importanța internetului ca un canal deosebit de influent de comunicare politică, inclusiv în scopuri de agitație electorală. S-a constatat imperios necesar de a reglementa pe viitor, luând act de practica internațională, serviciile de publicitate electorală, dezbaterile electorale pe internet și în rețelele de socializare, în special cele contra cost și prin intermediari, care pot genera fluxuri informaționale masive. La fel, sunt necesare prevederi clare în vederea combaterii propagandei pe internet, în special prevenirea și combaterea fluxului de știri false prin internet.

O hotărâre cu privire la efectuarea analizei cadrului legal care a stat la baza invalidării alegerilor locale din municipiul Chișinău a fost adoptată în Parlament pe 12 iulie. Atunci, deputații din opoziție au criticat proiectul, menționând că acesta este un mod de a arunca praf în ochi atât cetățenilor, cât și partenerilor de dezvoltare.