logo

Raportul CJI arată că posturile TV reflectă campania electorală într-o manieră neutră


https://www.ipn.md/ro/raportul-cji-arata-ca-posturile-tv-reflecta-campania-electorala-8013_1107866.html

Subiectele legate de alegerile prezidențiale și referendumul republican constituțional din 20 octombrie sunt reflectate, în mare parte, înre-un mod neutru de cele zece posturi TV monitorizate de Centrul pentru Jurnalism Independent, în cadrul Coaliției Civice pentru Alegeri Libere și Corecte. Cel de-al doilea raport de monitorizare a fost prezentat marți, într-o conferință de presă la IPN, și vizează perioada 27 septembrie-3 octombrie.

Nadine Gogu, directoarea executivă a CJI, a precizat că în total au fost monitorizate 312 materiale: știri, emisiuni și dezbateri.

Cinema 1 a reflectat activ campania electorală, oferind acces direct tuturor candidaților înscriși în cursa electorală pentru funcția de președinte. Tonalitatea a fost mai mut neutră și pozitivă. Maia Sandu, candidata PAS, a fost avantajată atât de frecvența mare a aparițiilor, cât și de tonalitatea pozitivă a știrilor cu prezența reprezentanților Guvernului și PAS.

La Exclusiv TV candidații au apărut în lumină mai mult pozitivă și, uneori, în lumină neutră și negativă. Majoritatea partidelor au fost reflectate neutru, cu excepția celui de guvernământ.

Postul regional de televiziune publică GRT a reflectat mai mult activitatea Comisiei Electorale Centrale în știri, subiectele electorale fiind abordate mai mult în emisiuni. Tonalitatea prezentării majorității actorilor electorali în știri a fost neutră. Autoritățile centrale și partidul de guvernământ au apărut mai mult în lumină negativă, dezavantajând-o pe Maia Sandu, prin transfer de imagine.

La Jurnal TV, tonalitatea reflectării în știri a fost în majoritatea cazurilor neutră. Maia Sandu și Alexandr Stoianoglo, candidatul susținut de PSRM, au avut parte doar de apariții în lumină pozitivă. Și reprezentanții Guvernului au apărut mai mult în lumină pozitivă, avantajând-o pe Maia Sandu.

Postul public Moldova 1 a continuat să relateze despre campania electorală doar în buletinele de știri. În perioada monitorizată, șapte candidați au avut acces în programele informative, tonalitatea reflectării fiind neutră.

N4 a abordat în știri și în emisiuni/dezbateri o tonalitate diferită în raport cu concurenții electorali, cu instituțiile statului, dar și cu partidul de guvernământ. Maia Sandu, Guvernul și partidul de la guvernare au fost puși în lumină negativă în toate emisiunile, însă activitatea executivului a fost tratată preponderent pozitiv în știri.

Pro TV Chișinău a oferit acces în știri tuturor celor 11 candidați. În perioada de raport nu a fost observată o favorizare sau defavorizare evidentă a vreunui concurent. Instituțiile statului au fost tratate neutru.

TV8 a prezentat majoritatea actorilor electorali în lumină neutră. Alexandru Stoianoglo, Renato Usatîi și Irina Vlah au avut apariții și în lumină negativă. Tonalitatea reflectării partidelor politice a fost atât neutră, cât și negativă, iar a reprezentanților Guvernului – preponderent pozitivă.

TVC 21 a continuat prezentarea succintă a activităților de campanie în buletinele News Digest. În emisiuni, contextul politic a fost analizat pe larg cu trei din cei 11 candidați, ceea ce i-a pus în lumină pozitivă. Maia Sandu a fost defavorizată de cele mai multe ori.

La TVR Moldova Alexandr Stoianoglo, Victoria Furtună și Irina Vlah au fost defavorizați în câte două și trei apariții, iar Maia Sandu a fost favorizată într-o știre.

Monitorizarea se va încheia pe data de 20 octombrie.

Notă: Agenția IPN oferă dreptul la replică persoanelor care se consideră vizate în știrile realizate de pe declarațiile organizatorilor prezentei conferințe de presă, inclusiv prin facilitarea organizării altei conferințe de presă în condiții similare.