logo

Raionul Râşcani face totaluri după doi ani de reformă în educaţie


https://www.ipn.md/ro/raionul-rascani-face-totaluri-dupa-doi-ani-de-reforma-in-7967_992626.html

Pe parcursul implementării reformei în educaţie privind asigurarea educaţii de calitate pentru copii din mediul rural, cu începere din anul 2009, în raionul Râşcani au fost reorganizate 7 instituţii de învăţământ – 6 gimnazii şi 1 şcoală primară. Şeful Direcţiei Educaţie Râşcani, Viorel Dandara, a declarat în cadrul unei vizite de totalizare a conducerii Ministerului Educaţiei în Râşcani, că în procesul implementării proiectului „Educaţie de calitate în mediul rural”, niciun cadru didactic din instituţiile de învăţământ reorganizate nu a rămas fără loc de muncă, toţi fiind angajaţi fie în şcolile de circumscripţie, fie în alte instituţii de profil, transmite Info-Prim Neo. Şeful Direcţiei Educaţie Râşcani a declarat că, în procesul reformei, nicio instituţie de învăţământ din raion nu a fost închisă, acestea fiind transformate fie în grădiniţe, fie în şcoală primară sau în bibliotacă sătească, aşa cum s-a întâmplat în cazul şcolii primare din satul Damaşcani. Sediul acesteia a fost transformat în bibliotecă sătească, iar elevii de acolo sunt transportaţi la liceul de circumscripţie din localitatea vecină, Costeşti. În liceul de circumscripţie „Silvian Lucaci” din Costeşti au venit să studieze nu doar elevi ai claselor primare, dar şi elevi din clase gimnaziale şi liceale şi asta pentru că o parte dintre elevi, până la implementarea reformei, erau nevoiţi să meargă pe jos, prin pădure, la gimnaziul din satul Petroşani. Atunci când acestor elevi li s-a pus la dispoziţie transport spre liceul de circumscripţie, asigurându-le astfel acces la o şcoală mai mare şi un şir de oportunităţi noi, aceştia s-au transferat la liceul de circumscripţie din Costeşti. Şeful Direcţiei Educaţie Râşcani, Viorel Dandara, îşi aminteşte cu emoţii despre discuţiile complicate cu părinţii, profesorii şi elevii, purtate la începutul proiectului. „Acum, cu toţii, au acceptat şi au apreciat priorităţile reformei. Pe parcursul unui an şi jumătate, nu am avut niciun incident legat de instituţiile de învăţământ de circumscripţie şi nici o pretenţie din partea părinţilor! Şi aceasta, în condiţiile când mai avem mult de lucru în ceea ce ţine de reforma structurală, de reparaţia drumurilor etc”, spune Viorel Dandara. Directoarea liceului de circumscripţie „Silvian Lucaci” din Costeşti, Lilia Iachimciuc, a declarat că, în prezent, vin zilnic cu transport organizat 101 elevi din satele vecine - 33 de copii vin din Duruitoarea Veche, 46 - din Damaşcani, 18 copii care vor să studieze în limba română vin din Păscăuţi, iar 3 şcolari fac naveta din Petroşani. Potrivit directoarei, în 2009 în liceu studiau 229 de elevi în clasele cu studiere în limba română şi 82 de elevi - în clasele de limbă rusă. La finele anului de studii 2010-2011, numărul elevilor din clasele de limbă rusă a rămas constant, iar cel din clasele de limbă română a ajuns la 281. Potrivit prognozelor, în anul curent numărul elevilor va continua să crească. Referindu-se la experienţa de implementare a reformei structurale, Lilia Iachimciuc s-a referit la noua formulă de finanţare a instituţiei, care permite managerului să gestioneze bugetul împreună cu Consiliul de administraţie al liceului. În rezultatul noii formule de finanţare, pentru liceu a fost achiziţionat mobilier şcolar şi loturi de carte, a fost renovat apeductul şi sistemul de termificare. Irina Ureche, fostă învăţătoare la şcoala din Damaşcani, a declarat că, după reorganizare, a fost angajată în liceul de circumscripţie din Costeşti, iar încă o colegă din Damaşcani a fost angajată la grădiniţa din localitate. Învăţătoarea spune că, iniţial, îşi făcea griji de faptul cum va fi întâlnită în colectivul nou, dar primirea a fost una caldă. Irina Ureche susţine că în liceu îi vine mult mai uşor să activeze, dat fiind faptul că fiecare profesor îşi are cabinetul său, aceştia dispun de mai mult spaţiu şi de mai multe posibilităţi. Eleva Gabriela Ureche din Dalmaşcani, care studiază acum în clasa a 8-a la liceul din Costeşti, spune că din clasa întâia şi până în clasa a cincea a învăţat în gimnaziul din Petroşani şi era nevoită să mergă singură, pe jos, prin pădure, dar de doi ani s-a transferat la liceu şi beneficiază de transport. „Aici, liceul e foarte mare, clasele sunt bine amenajate, este mobilier nou, aici e cald, acolo nici căldură nu era”, a mărturisit eleva. Virginea Mihailoi, elevă la liceul din Costeşti, dar care locuieşte în Dalmaşcani, consideră că aici este mai bine, deoarece elevii au mai multe materiale în laboratoare, în bibliotecă şi calitatea studiilor este mai mare. La întâlnirea de la Liceul „Silvian Lucaci” din Costeşti, ministrul Educaţiei, Mihail Şleahtiţchi, a declarat că implementare reformei nu ţine doar de implicarea ministerului, dar şi a administraţiei publice locale, de managerii instituţiilor de învăţământ, de cadrele didactice şi de părinţi. „Prin experienţa raionului Râţcani este evident că niciun profesor nu a rămas fără loc de muncă. Prin experienţa satului Damaşcani este evident că instituţiile reorganizate nu vor fi închise. Experienţa raionului Râşcani arată că această reformă este arhinecesară, că este una bună, fiindcă este orientată spre copii noştri”, a conchis ministrul. La moment, în raionul Râşcani studiază în jur 6 300 de elevi.