logo

Radiodifuzorul public, lăudat la capitolul reflectarea campaniei electorale


https://www.ipn.md/ro/radiodifuzorul-public-laudat-la-capitolul-reflectarea-campaniei-electorale-7965_985915.html

Zece radiodifuzori şi 16 ziare, agenţii de presă şi portaluri on-line au fost monitorizate de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) cum reflectă campania electorală pentru alegerile din 28 noiembrie. Monitorizarea s-a făcut în cadrul proiectului Coaliţiei Civice pentru Alegeri Libere şi Corecte şi a vizat perioada 28 septembrie – 10 octombrie, transmite Info-Prim Neo. Directorul CJU, Nadin Gogu, a declarat marţi, 19 octombrie, în cadrul unei conferinţe de presă că monitorizarea celor 10 posturi radio şi TV a scos la iveală mai multe carenţe, care trebuie eradicate acum, în prima fază a campaniei electorale. În unele cazuri este nevoie chiar de sesizarea Comisiei Electorale Centrale şi Consiliului Coordonator al Audiovizualului despre încălcările crase admise de unele posturi obediente unei formaţiuni politice. Monitorii au stabilit că toţi radiodifuzorii au difuzat un număr mare de materiale cu impact electoral direct sau indirect. Majoritatea posturilor au reflectat pe larg nu doar procesul electoral, dar şi pe cel politic. Un loc aparte a fost acordat disensiunilor pretinse sau adevărate din interiorul alianţei de guvernare. Postrurile publice Moldova 1 şi Radio Moldova au renunţat la practica din anii precedenţi de a începe buletinele de ştiri cu materiale favorabile partidelor de la guvernare. În comparaţie cu campaniile precedente, aceste posturi oferă spaţiu de emisie nu numai partidelor din componenţa AIE, dar şi reprezentanţilor PCRM şi unor partide extraparlamentare, precum şi experţilor independenţi. În majoritatea cazurilor, posturile vizate au reflectat neutru concurenţii electorali. În acelaşi timp, au fost şi cazuri când unii concurenţi apăreau în lumină fie pozitivă, fie negativă. Nadin Gogu a menţionat că postul privat Prime TV, cu acoperire naţională, a reflectat pe larg subiectele electorale, în materiale fiind prezenţi atât membrii AIE, cât şi ai PCRM, mesajul fiind preponderent neutru. În contrast, un alt post privat cu acoperire naţională, NIT, continuă să facă campanie pentru PCRM, care este prezentat doar în lumină pozitivă şi neutră. Totodată, acest post critică şi defavorizează AIE şi partidele componente ale acesteia. Al patrulea post cu acoperire naţională, 2 Plus, care şi-a lansat primele buletine de ştiri în toamna acestui an, în perioada de referinţă a avut un comportament pasiv, oferind publicului informaţie sumară despre campania electorală. Postul respectiv, ca şi N4, cu acoperire regională, nu au emisiuni de opinie în care ar fi fost vorba de viitoarele alegeri. Totuşi, N4 a fost activ în reflectarea subiectelor de acest fel în buletinele de ştiri. Spre deosebire de campaniile precedente, în care politica editorială a N4 era vădit pro-PCRM şi anti-partide de orientare liberală, în primele două săptămâni de campania din acest an postul a avut un comportament puţin mai echilibrat, oferind informaţii din mai multe perspective, a menţionat directorul CJU. Referindu-se la posturile de ştiri Publika TV şi Jurnal TV, expertul a spus că acestea au prezentat o mare parte din concurenţii electorali, în ştiri şi emisiuni de opinie. Mesajul a fost preponderent neutru, dar şi pozitiv sau negativ, fără a fi remarcată vreo tendinţă evidentă de favorizare a anumitor concurenţi. La postul de radio Vocea Basarabiei se remarcă o defavorizare a PCRM, în special în materialele de opinie, şi favorizarea AIE, iar postul Prime FM a avut un comportament mai echilibrat în acest sens, a mai spus Nadin Gogu. Raportul CJI va fi depus la CEC şi CCA. ONG-ul speră că CCA se va autosesiza şi va lua măsuri faţă de posturile care admit un comportament incorect în campania electorală. CJI va avea şi alte rapoarte de monitorizare pe parcursul campaniei electorale.