logo

R. Moldova este restanţier la implementarea Planului de Acţiuni RM-NATO


https://www.ipn.md/ro/r-moldova-este-restantier-la-implementarea-planului-de-actiuni-rm-7965_967426.html

R. Moldova are mari restanţe la implementarea Planului Individual de Acţiuni al Parteneriatului RM-NATO (IPAP), au declarat luni, 26 noiembrie, în cadrul unei conferinţe de presă, experţi şi politicieni care au întreprins săptămâna trecută o vizită la Cartierul General NATO de la Bruxelles. Deputatul Oleg Serebrian a declarat că semnalul indirect pe care l-au primit delegaţii R. Moldova este că NATO urmăreşte procesele din ultimul timp ce ţin de aşa-zisele iniţiative de demilitarizare. „Este foarte clar că nu înţeleg nici ei care este amplitudinea acestui proces, dar s-a dat de înţeles foarte semnificativ, că ceea ce trebuie să facă R. Moldova este îndeplinirea IPAP, care prevede restructurarea forţelor militare. Deci, nu poţi să restructurezi forţele militare, în moment în care le lichidezi”, a menţionat Serebrian. Un moment interesant, potrivit sursei citate, este insistenţa cu care responsabilii NATO au evidenţiat implicarea militară a ţărilor neutre din Europa în diferite acţiuni de menţinere a păcii, sau fortificare a procesului de pace în diferite ţări. Belarus şi R. Moldova sunt singurele ţări din Europa care nu participă la acţiuni de menţinere a păcii sub egida NATO, a declarat sursa citată. Totodată Oleg Serebrian a menţionat că la Bruxelles s-a lăsat să se înţeleagă că singurul lucru implementat din agenda relaţiilor RM cu NATO a fost deschiderea Centrului de Informare şi Documentare NATO. R. Moldova se află într-o întârziere extraordinară în ceea ce priveşte implementarea IPAP, în raport cu alte ţări, a mai declarat el. Radu Gorincioi, directorul Centrului de Informare şi Documentare NATO din R. Moldova a explicat că, de fapt, IPAP ţine de aspecte ce nu contravin neutralităţii R. Moldova, şi este un document politic, în primul rând. Angajamentele pe care R. Moldova şi le-a asumat ţin mai mult de reformarea cadrului legislativ, a sectorului de securitate şi apărare. Doar unul dintre cele patru capitole ţine de problematica militară. Totodată, potrivit sursei citate, s-a făcut destul de puţin în ce priveşte implementarea acestui document, inclusiv pentru că se lansează diferite iniţiative care contravin IPAP. Analistul politic, Oazu Nantoi a declarat că rămâne o întrebare deschisă cum va explica preşedintele Vladimir Voronin că NATO este un instrument de înăbuşire a libertăţii, aşa cum reiese din proiectul de program al PCRM. Şeful statului are planificată o vizită la NATO în prima decadă a lunii decembrie. Referindu-se la problema demilitarizării, Nantoi a declarat că, dacă RM se demilitarizează fără existenţa unei perspective clare de evacuare a trupelor militare străine, rămâne întrebarea care este prioritatea pentru actuala guvernare. Totodată el a spus că nu înţelege rostul neutralităţii când „noi ne prefacem că nu vedem prezenţa trupelor străine pe teritoriul RM”. IPAP a intrat în vigoare la finele lunii august 2006. Potrivit Planului, principalele obiective politice şi de reformare ale R. Moldova sunt aprofundarea cooperării cu structurile şi instituţiile europene şi euroatlantice; integritatea teritorială şi relaţiile cu vecinii; reformele democratice, drepturile omului, statul de drept, lupta contra corupţiei etc.