logo

R. Moldova are un număr relevant de companii care au aderat la Pactul Global


https://www.ipn.md/ro/r-moldova-are-un-numar-relevant-de-companii-care-au-aderat-la-pactul-global-7967_965666.html

Reţeaua Naţională a Pactului Global numără în prezent 17 companii din Moldova, cifră considerată relevantă pentru R. Moldova în condiţiile în care în care în ţările din regiune, care şi-au lansat astfel de reţele cu câţiva ani înainte, nu există un număr foarte mare de companii care să implementeze principiile Pactului. Prin semnarea acestui document, companiile se angajează să integreze în strategii şi activităţi cele 10 principii ale pactului privind drepturile omului, standardele muncii, mediul şi combaterea corupţiei. Joi, 19 iulie, în cadrul unei conferinţe de presă prilejuită de participarea RM la cel de-al doilea summit al ţărilor participante la Pactul Global, care a avut loc la începutul lunii la Geneva, preşedintele Reţelei naţionale şi a companiei „Bioprotect”, Valeriu Streleţ, a declarat că, deşi în general se spune că reţelele Pactului Global funcţionează bine în ţări prospere, în cazul RM apelul faţă de alţi colegi din business este că „prin respectarea principiilor Pactului într-o societate cu mari probleme putem contribui la depăşirea facilă a acestora”. Valeriu Streleţ a menţionat că asumarea obligaţiunilor de a respecta principiile Pactului Global presupune pentru patron în primul rând respectarea întocmai a legislaţiei naţionale şi internaţionale. Deoarece reţeaua naţională a fost lansată acum jumătate de an, membrii actuali ai reţelei presupun că în RM ar exista mai mulţi colegi de idei care până la moment nu şi-au formalizat apartenenţa în cadrul reţelei. Una din ideile importante formulate în cadrul Summit-ului a fost că Guvernele unde există reţele ale Pactului Global sau sunt încă în proces de constituire ar trebui să fie ele însuşi interesate de existenţa acestora, deoarece scopurile pe care şi le propune iniţiativa coincid cu perfect cu majoritatea scopurilor Guvernelor, a menţionat Streleţ. Deşi aderarea la Pactul Global implică cheltuieli suplimentare benevole pentru întreprinderi, şeful Departamentului Comunicări Corporative din cadrul companiei „Moldcell”, Rodica Verbeniuc, spune că acestea sunt mai degrabă investiţii, inerente atunci când o campanie vrea să dea randament, în primul rând la calitate. Printre companiile din Moldova care au creat în noiembrie trecut reţeaua locală pentru promovarea responsabilităţii social-corporative sunt companiile „Rompetrol”, „Bioprotect”, „Moldcell”, „Acorex”, „Tatrabis” şi „Arhiconi Grup”, „Mileştii Mici”, „Sun Communications”, „Covoare Ungheni”, „Voxtell”, „Moldova Agroindbank”, „Endava”, „Union Fenosa”, Efes Vitanta Moldova. Pactul Global, lansat în iulie 2000 de secretarul ONU, Kofi Anan, este un instrument pentru consolidarea relaţiilor dintre societatea civilă, sectorul public şi cel privat în susţinerea creşterii economice şi administrative a statelor. Pactul este o iniţiativă voluntară care provoacă corporaţiile să avanseze valori fundamentale acceptate în plan internaţional, stimulează schimbarea şi promovează civilizaţia corporativă bună, soluţiile inovative şi parteneriatul. În prezent, în plan mondial, au aderat la Pactul Global cca 4 mii de companii, iar reţele ale Pactului Global există în 40 de ţări ale lumii.