logo

Publicitatea din mass-media este monopolizată, studiu


https://www.ipn.md/ro/publicitatea-din-mass-media-este-monopolizata-studiu-7967_1012595.html

Publicitatea din mass-media este monopolizată, iar concentraţia excesivă a bugetelor pentru publicitate în capitală „condamnă” mass-media regională la dispariţie. În opinia mai multor organizaţii de media din Republica Moldova, Legea actuală cu privire la publicitate este confuză şi abundă în noţiuni definite inexact, fapt ce permite instituţiilor mass-media finanţate din banii publici, să funcţioneze pe piaţa de publicitate în aceleaşi condiţii ca şi mass-media privată, transmite IPN.

Potrivit studiului „Reformele în domeniul mass-media în perioada 2009-2013: între promisiuni şi fapte”, lansat de Asociaţia Presei Independente, pe alocuri publicitatea din mass-media este confundată cu sponsorizarea, deşi filantropiei şi sponsorizării le este consacrată o lege aparte. Totodată, prevederile legii actuale nu împiedică „înfiltrarea” publicităţii străine pe piaţa autohtonă, nu defineşte „publicitatea de stat” şi nu asigură distribuirea transparentă şi echilibrată a acesteia.

În plus, specialiştii din domeniul mass-media, menţionează că legislaţia actuală în domeniul publicităţii nu stimulează extinderea produsului informaţional audiovizual autohton şi nici dezvoltarea limbii de stat. În Republica Moldova nu există o autoritate de reglementare sau autoreglementare care ar avea în atribuţiile sale identificarea şi calificarea caracterului de interes public al mesajelor şi al apelurilor sociale transmise de mass-media.

Printre recomandările organizaţiilor de media pentru a remedia situaţia se numără necesitatea de revizuire a legislaţiei naţionale în domeniul publicităţii, extinderea numărului domeniilor considerate de legislaţie ca fiind de interes ale societăţii şi statului, pentru a lărgi posibilitatea de promovare a mesajelor de interes public etc.