logo

Promo-LEX a prezentat primul raport de monitorizare a alegerilor locale din 20 mai


https://www.ipn.md/ro/promo-lex-a-prezentat-primul-raport-de-monitorizare-a-alegerilor-locale-din-20-m-7965_1041206.html

Promovarea electorală prin intermediul corturilor, distribuire de materiale cu un conținut politic sau electoral și întâlnirile cu cetățenii sunt preferatele activități în campania electorală a candidaților la Primăria capitalei. Activitățile i-au vizat în special pe Ion Ceban, candidatul PSRM, Silvia Radu, candidat independent și Andrei Năstase, candidatul PPPDA. Concluziile se regăsesc în primul raport de monitorizare a alegerilor locale noi din 20 mai, lansat joi, 19 aprilie, de către Asociația Promo-LEX, transmite IPN.

Într-un comunicat de presă, Promo-LEX precizează că, în contextul activităților de promovare electorală au fost identificate cel puțin două situații ce ar indica asupra utilizării abuzive a resurselor administrative. Este vorba despre colectarea semnăturilor de susținere a Silviei Radu și campania de promovare a candidatului Partidului Democrat din comuna Volovița. Suplimentar, observatorii Promo-LEX au raportat alte cel puțin două cazuri ce pot fi calificate drept oferire de cadouri în perioada electorală, în ambele fiind implicat candidatul desemnat de Partidul Socialiștilor pentru funcția de primar al municipiului Bălți și Fundația de binefacere a Primei Doamne „Din Suflet”.

În contextul alegerilor locale noi din 20 mai, Promo-LEX a monitorizat, inclusiv, cazurile de discurs instigator la ură, sexist și instigare la discriminare în mesajele concurenților, precum și alte forme de intoleranță manifestate public. Potrivit experților asociației, candidatul PSRM Ion Ceban a făcut uz de discurs instigator la ură. De cealaltă parte, candidatul desemnat de PPPDA, Andrei Năstase, a fost vizat de cel puțin două ori în mesaje sexiste, instigatoare la discriminare și violență.

Cât ține de finanțarea campaniei electorale, cel puțin 478,8 mii de lei au fost deja cheltuiți pentru activități cu tentă electorală efectuate de potențialii candidați înainte de înregistrarea acestora. Potrivit Promo-LEX, după înregistrarea în calitate de candidați în alegeri, cel puțin doi dintre candidați, Ion Ceban și Reghina Apostolova de la Partidul Șor, au cheltuit pentru activități electorale peste 160 de mii de lei, dintre care peste 151 de mii candidatul PSRM.  Experții Asociației semnalează că nici un concurent electoral nu și-a deschis cont „Fond electoral”, prezumând încălcarea legislației prin efectuarea cheltuielilor în afara contului „Fondului electoral”. Către 17 aprilie CEC nu a publicat niciun raport financiar al concurenților electorali sau partide politice. CEC are obligația de a publica rapoartele financiare în termen de 48 de ore din momentul recepționării acestora.

Misiunea de observare Promo-LEX reiterează necesitatea de a obliga, după exemplul alegerilor prezidențiale, pe toți candidații pentru funcția de primar să prezinte semnături în susținerea sa, și nu doar pe cei independenți. De asemenea, în opinia experților, pentru Chișinău și Bălți semnăturile solicitate sunt exagerate ca număr, comparativ cu numărul de semnături ce urmează a fi colectate de către candidații la funcția de deputat în circumscripții uninominale. Regretabil este și faptul că femeile nu beneficiază de avantaje în colectarea semnăturilor – în comparație cu alegerile parlamentare.

Misiunea de Observare își exprimă îngrijorarea în legătură decalajul considerabil între datele din Registrul de Stat al Alegătorilor și listele electorale. Este vorba despre 18 713 de alegători în 2016 și de 17 368 – în 2017 dintre numărul de alegători din RSA și cel din listele electorale de bază generate de acesta în cazul municipiului Chișinău. La fel de îngrijorător este decalajul de 4 214 alegători între datele RSA și listele electorale generate pentru municipiul Bălți în alegerile prezidențiale din 2016. Experții reiterează că pentru asigurarea transparenței și integrității proceselor electorale, este imperios necesar ca autoritățile responsabile să explice în mod clar și concludent natura acestor mutații.

Activitatea Misiunii de Observare a Alegerilor se desfășoară pe durata perioadei electorale prin implicarea a opt observatori pe termen lung în toate circumscripțiile electorale constituite pentru alegerile locale noi din 20 mai 2018. În ziua scrutinului, Promo-LEX va delega câte un observator pe termen scurt în fiecare din cele 375 de secții de votare deschise.