logo

Promo-LEX: 32 de cazuri de utilizare abuzivă a resurselor administrative în campania electorală


https://www.ipn.md/ro/promo-lex-32-de-cazuri-de-utilizare-abuziva-a-8013_1107789.html

32 de cazuri de utilizare abuzivă a resurselor administrative, majoritatea vizând PAS și Maia Sandu (PAS), au fost depistate de observatorii Promo-LEX în perioada 18 septembrie – 1 octombrie. Abaterile sunt incluse în cel de-al treilea raport al misiunii de observare a alegerilor prezidențiale și a campaniei pentru referendumul republican constituțional din 20 octombrie. Printre alte nereguli, semnalate în perioada menționată, sunt transportarea organizată a alegătorilor la evenimente electorale, implicarea cultelor religioase și coruperea alegătorilor.

Potrivit Asociației Promo-LEX, s-au înregistrat presupuse acte de intimidare a competitorilor și cazuri în care cetățenilor le-au fost oferite bunuri și alimente din partea Blocului Politic Victorie, în schimbul participării la evenimente electorale. Doi reprezentanți ai PCRM au fost reținuți în timp ce distribuiau flyere cu opțiunea „Nu” la referendum, acestea fiindu-le confiscate fără explicații clare, iar Irinei Vlah i-a fost blocat accesul la o locație de campanie de către forțele de ordine.

În primele zece zile de campanie electorală, Promo-LEX a observat cel puțin 792 de activități de promovare a concurenților electorali și a referendumului constituțional. Cele mai multe activități au fost organizate de PAS și Maia Sandu, urmați de Alexandr Stoianoglo (PSRM) și Renato Usatîi. Chișinău a fost orașul care a găzduit cele mai multe evenimente – 16%, urmat de Bălți și alte regiuni. Partidul Renaștere și Blocul Victorie a promovat întâlniri electorale în canale închise și a stimulat prin remunerarea participanților organizarea protestelor anti-referendum/anti-UE, constată Promo-LEX.

Veniturile raportate de candidații la alegerile prezidențiale, în perioada 20-30 septembrie, au totalizat aproape 13 milioane de lei, majoritatea provenind din fonduri ale partidelor politice. Maia Sandu, Alexandr Stoianoglo și Renato Usatîi sunt candidații care au raportat 89% din veniturile totale. În cazul referendumului, doar PAS a raportat venituri, acestea provenind din alocații de la bugetul de stat și donații.

Cheltuielile totale raportate au fost de peste 8,3 milioane de lei, dintre care 90% au fost declarate de trei candidați – Maia Sandu, Renato Usatîi și Alexandr Stoianoglo. Cele mai mari cheltuieli au fost pentru materiale promoționale și pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare. În contextul referendumului, PAS a declarat cheltuieli de peste 1,2 milioane de lei, în special pentru materiale promoționale și organizarea de activități electorale.

Pentru campania prezidențială, cheltuielile neraportate au fost estimate la peste 2,2 milioane lei, cele mai mari fiind pentru materiale promoționale (88%). În contextul referendumului constituțional, cheltuielile neraportate au însumat peste 1,1 milioane lei. Participanții la referendum, în cazul cărora au fost estimate aceste cheltuieli, sunt PR/BP Victorie, PCRM, PAS și MAN.

În perioada raportată au fost observate cel puțin 14 cazuri de discurs de ură, majoritatea în context politic și electoral. Între acestea, 6 cazuri au fost legate direct de alegerile electorale, având peste 134 de mii de vizualizări și 368 de distribuiri. Observatorii Promo-LEX au identificat și manifestații de discriminare prin asocieri negative între politicieni și probleme de sănătate mintală, precum și mesaje sexiste și homofobe.