Guvernarea trebuie să înțeleagă că proiectul de lege care prevede modificarea sistemului electoral, în forma în care este acum, nu este admisibil pentru votare în Parlament. De această părere este analistul politic Ion Tăbârță, care menționează că guvernarea insistă pe faptul că schimbarea unui sistem electoral este prerogativa unui stat suveran, or Comisia de la Veneția nu contestă acest lucru, însă formulează niște aspecte foarte clare de care trebuie să se țină cont: oportunitatea, consensul, și acele riscuri cu caracter juridic-tehnic.
Solicitat de IPN, analistul a menționat că guvernarea trebuie să recurgă la îmbunătățirea sistemului electoral, după cum pretinde, dar în niciun caz în baza actualul proiect. În opinia sa, dezbaterile pe marginea acestuia au fost mai degrabă dezbateri de formă și mai puțin dezbateri de esență sau conținut. „S-a mers pe sisteme electorale rigide – fie că majoritar, fie mixt, însă nu s-a mers pe esența cum putem îmbunătăți procesele electorale din Republica Moldova și de aici cele politice”, a declarat analistul.
Ion Tăbârță a spus că sunt specificate aspecte tehnice care provoacă foarte multe confuzii și ulterior vor provoca foarte multe interpretări și neclarități politice. Potrivit lui, sistemul poate fi modificat și rămâne la latitudinea politicului, însă nu în baza acestui proiect, care trebuie respins. Iar dacă guvernarea își dorește perfecționarea sistemului, este nevoie de discuții în esență și să țină cont de recomandările societății civile.
În avizul Comisiei se spune că sistemul proporțional poate și trebuie îmbunătățit, dar nu prin modificarea tipului. Potrivit lui, actuala reformă prin care rămâne parțial sistemul proporțional, dar cu introducerea elementelor sistemului majoritar, nu poate fi înfăptuită fără o reformă teritorial-administrativă, pentru că foarte multe discuții și dubii provoacă delimitarea circumscripțiilor uninominale. Și aici pot exista interpretări, de asemenea, există riscul politizării și Comisiei Electorale Centrale. De asemenea, în aviz se menționează că CEC este împovărată cu prea multe împuterniciri.
Analistul a mai spus că aprobarea acestui proiect comportă foarte multe riscuri, care sunt la suprafață, dar pot apărea și neprevizibile. Introducere acestui sistem ar putea duce la crearea unui sistem bipartid, în care vor exista două partide mari care vor domina scena politică. Este vorba despre Partidul Democrat, declarat pro-european, care va aduna această parte a electoratului, chiar și în baza resurselor administrative, mediatice, potențialului financiar. Și este vorba despre Partidul Socialiștilor, care și așa domină stânga politică. Analistul a mai spus că acest proiect comportă riscuri democratice și principala critică ține de faptul că nu se vor dezvolta relațiile instituționale și a sistemului de partide. Dimpotrivă, va spori loialitățile persoanele față de anumiți lideri politici.
Opinia integrală a Comisiei de la Veneția pe marginea inițiativei de modificare a sistemului electoral din Republica Moldova a fost publicată pe 19 iunie. Autorii menționează că proiectul a fost adoptat rapid în Parlament, fără a fi precedat de dezbateri largi și deschise în societate. Comisia nu recomandă implementarea unei reforme atât de ample fără un consens pe măsură. Alte obiecții formulate țin de păstrarea unui prag electoral înalt care avantajează partidele mari, dar și creșterea numărului de alegători pe secție de votare de la 3000 la 5000, fapt care, potrivit Comisiei, va îngreuna munca funcționarilor electorali și va spori probabilitatea neregulilor. Printre riscurile majore ale proiectului experții Comisiei menționează expunerea candidaților din circumscripțiile uninominale la interesele de afaceri locale și reprezentarea redusă a femeilor în Parlament. În concluzie, Comisia de la Veneția găsește inoportună modificarea sistemului electoral în forma propusă acum.