Proiectul Codului educaţiei stârneşte nemulţumiri în rândul oamenilor de ştiinţă
https://www.ipn.md/ro/proiectul-codului-educatiei-starneste-nemultumiri-in-randul-oamenilor-de-stiinta-7967_982304.html
Un grup de savanţi ai Academiei de Ştiinţe a Moldovei salută elaborarea proiectului Codului educaţiei, dar atenţionează că acesta vine în contradicţie cu prevederile Codului cu privire la ştiinţă şi inovare, care este în vigoare, transmite Info-Prim Neo.
Academicienii menţionează într-o declaraţie deschisă că mecanismul de gestionare a ştiinţei şi inovării, prevăzut în proiectul Codului educaţiei, nu se bazează pe analiza obiectivă a sistemului actual, precum şi a posibilului impact asupra dezvoltării ulterioare a ştiinţei.
„Actualul Cod cu privire la ştiinţă şi inovare şi-a demonstrat viabilitatea, fiind apreciat de comunitatea ştiinţifică internaţională drept o formă eficientă de gestionare a cercetării-dezvoltării, inclusiv de Forul Academiilor de Ştiinţe din Europa de Est şi de Sud-Est, Federaţia Academiilor de Ştiinţe Europene, OCEMN şi de alte comunităţi ştiinţifice internaţionale (UNESCO, MAAN, ICSU etc)”, se menţionează în declaraţie.
Oamenii de ştiinţă spun că li se creează impresia că adevăratul motiv al revizuirii sistemului actual de gestionare a ştiinţei constă „în reactualizarea cunoscutului principiu revoluţionar falimentar de a distruge totul până la temelie şi a crea o lume nouă”.
Semnatarii declaraţiei menţionează că în procesul de elaborare a proiectului Codului educaţiei reprezentanţii Academiei de Ştiinţe a Moldovei au intervenit cu propuneri de ajustare a stipulărilor din Codul cu privire la ştiinţă şi inovare, la actele normative similare ale României şi Franţei, propunând o serie de completări care, însă, n-au fost luate în considerare.
„Atenţionăm factorii de decizie ai Republicii Moldova că nu dispersarea comunităţii ştiinţifice în cea academică, universitară şi de ramură, ci doar consolidarea acesteia va conduce la realizări performante. În perspectiva evitării eventualelor coliziuni juridice în lanţ şi a degradării ştiinţei autohtone, insistăm asupra ajustării prevederilor Codului educaţiei la cele ale Codului cu privire la ştiinţă şi inovare al Republicii Moldova”, solicită savanţii.
Semnatarii declaraţiei nu sunt de acord nici cu crearea Agenţiei Naţionale pentru Cercetare, Inovare şi Transfer Tehnologic şi Agenţiei Naţionale de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior şi Cercetare, ambele subordonate Guvernului.
Oamenii de ştiinţă solicită şi prelungirea termenului de dezbatere a proiectului Codului Educaţiei. Documentul a fost prezentat la 21 aprilie şi a fost propus pentru dezbateri publice timp de 30 de zile.