Proiectul Codului educaţiei pune pe seama autorităţilor locale prea multe responsabilităţi, Congresul Autorităţilor Locale
https://www.ipn.md/ro/proiectul-codului-educatiei-pune-pe-seama-autoritatilor-locale-prea-multe-respon-7967_982888.html
Proiectul Codului educaţiei pune pe seama autorităţilor locale prea multe responsabilităţi şi poveri financiare. Reprezentanţii din teritoriu sunt de părere că o mai bună comunicare între autorităţile locale şi centrale ar elimina dificultăţile la aplicarea legii. Avizul Congresului Autorităţilor Locale din Republica Moldova a fost prezentat la o dezbatere organizată de IDIS „Viitorul”, transmite Info-Prim Neo.
Avizul semnalează discrepanţe între prevederile Codului şi legislaţia din domeniul APL. Deşi Codul prevede că instituţiile de învăţământ general publice se subordonează APL, toate competenţele legate de numirea directorilor, gestionarea procesului educaţional, aparţin Ministerului Educaţiei, remarcă aleşii locali. „Chiar la nivel conceptual, proiectul dat nu răspunde la întrebarea cui aparţine educaţia în calitate de domeniu de competenţă: autorităţilor centrale sau autorităţilor locale?”, a subliniat expertul Viorel Furdui. Potrivit Congresului Autorităţilor Locale din Republica Moldova, incerte şi declarative rămân şi competenţele Direcţiilor raionale de învăţământ.
De asemenea, proiectul Codului educaţiei ignoră capacitatea financiară a APL atunci când îi atribuie competenţe. Una din ele ar fi asigurarea tinerilor specialişti cu locuinţe gratuite şi indemnizaţii unice, dar şi anumite compensaţii pentru energia electrică şi termică. Asta în condiţiile 80% din bugetul local este direcţionat către educaţie, a mai spus Viorel Furdui.
O soluţie propusă este descentralizarea educaţiei sub aspect administrativ sau plasarea acestui domeniu în competenţa exclusivă a statului. În condiţiile sistemului actual de finanţe publice locale, rolul APL în domeniul educaţiei poate fi doar unul subsidiar, sunt de părere reprezentanţii autorităţilor locale. În rest, întreaga responsabilitate privind asigurarea activităţii instituţiilor educaţionale, financiară şi managerială trebuie să fie asumată de autorităţile centrale.
Decizie despre structura pre-finală a proiectului Codului Educaţiei va fi adoptată la un congres republican al pedagogilor, după care va fi transmit Guvernului.