Programul „Drumuri bune pentru Moldova” nu are nimic în comun cu strategiile de dezvoltare economică. Dimpotrivă, afectează grav dezvoltarea economică, deoarece scoaterea banilor din Fondul Rutier va duce la faptul că Moldova nu va avea trasee pentru tranzit, în schimb vor exista drumuri mici fără valoare economică în fiecare sat. De asemenea, programul este o pomană electorală. Opinia a fost exprimată de managerul de programe în cadrul Comunității „WatchDog.md”, Valeriu Pașa, ca urmare a unui studiu de caz pe acest subiect. Subiectul a fost abordat în cadrul unor dezbateri publice organizate astăzi, 16 octombrie, de Expert Forum și Fundația Konrad Adenauer, Programul Statul de Drept Europa de Sud-Est, transmite IPN.
Potrivit lui Valeriu Pașa, programul „Drumuri bune pentru Moldova” a produs scoaterea banilor din Fondul Rutier, drumuri făcute în fugă și necalitativ, dar și alocarea disproporționată și populistă a resurselor în an preelectoral. De exemplu, în Chișinău, care este principalul oraș în infrastructura economică, nu s-a alocat niciun leu. Cele mai mari sume pe cap de locuitor în cadrul acestui proiect au fost alocate în satele și raioanele unde primarii sunt afiliați partidului de guvernare. Totodată, niciun bănuț nu a mers în bugetele locale, chiar dacă aceste drumuri, conform legii, sunt gestionate de acestea. Nu s-a calculat nici costul de oportunitate a reparării sau construcției drumurilor incluse în program.
Vitalie Rapcea, ex-viceministru al transporturilor și infrastructurii drumurilor, a menționat că analiza demonstrează că s-a încălcat legislația în ceea ce privește modul în care acești bani sunt administrați și repartizați. „Legea stabilește foarte clar că de drumurile locale răspunde administrația publică locală și investițiile în infrastructura locală trebuie decisă de către organele decizionale la nivel local, nu de administrația publică centrală”, a spus Vitalie Rapcea.
Chiril Moțpan, secretarul general al Partidului Politic Platforma Demnitate și Adevăr, a remarcat că întotdeauna a existat clientelism politic, de la independență încoace, dar în ultimii ani s-a aprofundat. „Sunt convins că noua clasă politică trebuie să ia ca exemplu acest raport pentru că altfel țara nu ar avea nici un viitor”, a adăugat secretarul general PPPDA.
Programul „Drumuri bune pentru Moldova” prevede reparația sau construcția a 1200 kilometri de sectoare de drum din peste o mie de localități din țară și va costa, potrivit autorităților, circa un miliard, șase sute de milioane lei. În luna septembrie a acestui an, a fost anunțată lansarea a Programului „Drumuri bune pentru Moldova II”, care prevede reparația sau construcția, în 2019, a 2600 de kilometri de drum. Pentru acest lucru, din Fondul Rutier se vor aloca două miliarde de lei pentru reabilitarea a 1600 de kilometri de drum. Celelalte cheltuieli vor fi acoperite prin programe internaționale.