logo

#prințuldinLeova: Balerinul moldovean care s-a regăsit pe scenele europene


https://www.ipn.md/ro/printuldinleova-balerinul-moldovean-care-s-a-regasit-pe-scenele-europene-7978_1046199.html

Oamenii cu spirit de inițiativă sunt cei care mișcă lucrurile într-o societate. „Creat în Moldova” este genericul unei campanii IPN despre oamenii care s-au făcut remarcați în 2018 prin diverse performanțe, creații, tehnologii sau acțiuni.

Balerinul și profesorul de balet Maxim Clefos, originar din Leova, de la 16 ani cucerește spectatorii de pe scenele din Europa. A început să facă balet pe când avea 9 ani, la îndemnul mamei. Pas cu pas, a devenit o profesie, care peste hotare este și bine plătită. Acum stă în Lituania, unde este profesor de balet, dedicându-și timpul educării tinerei generații.

Până la vârsta de 16 ani, Maxim a învățat la Colegiul Naţional de Coregrafie din Chişinău, după care și-a continuat studiile la Academia de Balet din Washington câștigând o bursă. „Am făcut un video cu evoluția mea și am trimis-o în SUA. Mai mulți oameni fac asta. După care, cei de acolo selectează persoanele care îi interesează”, spune tânărul. Schimbarea mediului de educație la o vârstă fragedă i-au format caracterul și l-au făcut să fie mai independent.

După școala din Statele Unite a lucrat în Danemarca, apoi în Elveția, Spania, Portugalia și Franța. Își amintește că primul său rol principal a fost în baletul „Coppélia” la Teatro Real din Madrid. Și-a îndeplinit și visul să interpreteze rolul prințului Siegfried din „Lacul Lebedelor”. Visul său a devenit realitate în Portugalia, țară unde a petrecut în jur de cinci ani. După acest spectacol, presa locală l-a supranumit „prințul din Leova”.

S-a hotărât să plece din țară deoarece în Moldova  oamenii din cultură, dansatorii, au mai puține oportunități. Peste hotare, baletul este o profesie bine plătită. Balerinii sunt la mare căutare, dar și competiția între ei e mare. „La audiții pot fi, de exemplu, 200 de fete și 100 de băieți. Din 200-300 de oameni se aleg patru. Competiția e destul de acerbă”, povestește Maxim Clefos.

Tânărul spune că mereu se simte când publicul este mulțumit de ceea ce vede în scenă, prin durata aplauzelor. „Dacă nu le place, publicul se scoală și pleacă. Dar, de obicei, publicul este foarte primitor. Acum, pentru că sunt profesor, sunt și eu sunt în public și văd reacțiile oamenilor mai bine”.

Tot timpul liber și-l dedică antrenamentelor, cu excepția unei zile pe săptămână. „Tot timpul trebuie să fii activ, să păstrezi forma fizică bună. Pentru că, dacă un spectacol s-a terminat, peste 3-4 zile este alt spectacol și permanent trebuie să faci ceva nou. Lucrul este neîntrerupt”.

În Moldova nu ajunge prea des, de două ori pe an. Vine în vizită la părinți și bunici. La Teatrul Național de Operă și Balet nu a fost demult.  „Știu foarte puțin ce se întâmplă în teatrul de la noi, știu doar că repertoriul rămâne același de foarte mulți ani”, spune tânărul. Acum un an, Maxim Clefos a susținut un master-class pentru tinerii dansatori de la Chișinău, în cadrul unei școli de vară. A văzut potențial, dar regretă că mulți nu vor reuși să îl valorifice.  „Cariera de artist e prea scurtă ca să faci tot timpul aceleași spectacole, trebuie să faci mereu ceva nou, așa ca persoanei să i se mențină interesul”, spune balerinul și profesorul Maxim Clefos.

Sabina Rebeja, IPN