logo

Primarul de Chişinău cere să fie recalculat consumul de apă pentru luna trecută


https://www.ipn.md/ro/primarul-de-chisinau-cere-sa-fie-recalculat-consumul-de-apa-pentru-luna-trecuta-7966_969696.html

Consumatorii din capitală, ale căror contoare de apă nu corespund cerinţelor tehnice stabilite de furnizor, vor trebui să plătească pentru diferenţa dintre volumul de apă înregistrat de contorul la branşament şi volumul declarat de către locatarii blocului. Acest lucru este prevăzut de noul Regulament de organizare şi funţionare a serviciilor publice de alimentare cu apă şi de canalizare din mun. Chişinău, aprobat de către Consiliul Municipal Chişinău la 25 martie, anul curent. Diferenţele au fost deja reflectare în facturile pentru luna aprilie curent, fapt care a trezit nemulţumirea unor consumatori. Conducerea „Apă-Canal Chişinău”(ACC) susţine, însă, că aceasta este unica posibilitate de a stopa falimentarea întreprinderilor municipale de gestionare a fondului locativ, cât şi, în consecinţă, a SA”Apă-Canal Chişinău”, transmite Info-Prim Neo. Noul Regulament oferă consumatorilor opţiunea de a încheia cu ACC contracte directe atât pentru furnizarea serviciilor de apă şi de canalizare, cât şi de instalare, exploatare a contoarelor din apartamente. Acest lucru fa fi posibil doar după ce ACC va obţine coordonarea contractului tip de către Serviciul Standartizare şi Metrologie a RM, iar CMC va stabili tariful distinct pentru aceste servicii impuse prin HG nr.1228 din 13.11.2007. Consumatorii, de asemenea, au libertatea să renunţe la contorul din apartament, adresând o cerere în acest sens gestionarului fondului locativ. În acest caz, plata pentru serviciile de alimentare cu apă şi canalizare se va face în baza normei de consum în vigoare. „A pune pe seama cetăţeanului astăzi diferenţa de volum şi pierderile de venituri înregistrate de ACC înseamnă sabotarea a însuşi procesului de ameliorare a situaţiei în ceea ce priveşte furnizarea apei potabile în Chişinău”, a declarat primarul Dorin Chirtoacă în cadrul şedinţei operative de luni, 19 mai, de la Primărie. În replică, Constantin Becciev , directorul ACC, a menţionat că proiectul Regulamentului respectiv a fost înaintat spre examinare şi aprobare CMC încă din martie anul 2007 şi aprobat tocmai în martie 2008, timp suficient pentru verificare. Constanti Becciev susţine că ÎMGFL- urile, cât şi ÎM „Imfocom” sunt obligate să aplice aceste metode din moment ce CMC a votat în unanimitate noul Regulament. Potrivit sursei citate, problema diferenţei de volum trebuie rezolvată cât mai urgent, deoarece şi ACC se află într-o criză financiară extraordinară, pierderile la acest capitol fiind de circa 165 mln lei. Constantin Becciev mai spune că diferenţa dintre volumele de apă nu este problema ACC, ci a consumatorilor din blocurile locative indicate, cât şi a gestionarilor fondului locativ legal fondaţi de către aceştia. „Noi aducem apa până la bloc, iar gestionarul trebuie sa plătească pentru volumul de apă înregistrat la contorul de la branşament, conform prevederilor contractelor încheiate între părţi”, a precizat Constantin Becciev. Dorin Chirtoacă a fost de acord cu faptul că ACC se află într-o situaţie dificilă, dar consideră că întreprinderea aplică selectiv regulamentul aprobat. Potrivit edilului, prin asemenea metode se contribuie şi mai mult la creşterea gradului de nemulţumire a populaţiei, mai ales că modificarea respectivă vine după ce administraţia publică locală şi-a asumat responsabilitatea de a majora tarifele la serviciile de canalizare şi furnizare a apei potabile în 2007 cu 37% după o perioadă de şapte ani, perioadă în care nu s-a soluţionat în nici într-un mod problema respectivă. Dorin Chirtoacă i-a reproşat directorului ACC că nu a perfectat încă contractul-tip pentru montarea contoarelor. Primarul a declarat că, din moment ce ACC este monopolist pe piaţa din Chişinău, întreprinderea trebuie să vină cu soluţii concrete, optime, cele mai bune pentru consumatori, şi să nu lase loc de alegere la discreţia consumatorului. Primarul general a spus că problema care nu a fost rezolvată timp de şapte de ani de zile nu trebuie să aibă o asemenea soluţie selectivă, pusă în mod incorect pe seama cetăţeanului, când problema ţine mai ales de proasta contorizare a apartamentelor de acum câţiva ani. Situaţie care potrivit primarului s-a creat deoarece la momentul respectiv nu li s-a explicat cetăţenilor despre calitatea contoarelor. Dorin Chirtoacă a cerut ca Regulamentul ACC, aprobat de către CMC, să fie aplicat consecutiv şi integral, dar în logica serviciului şi beneficiului consumatorului. Potrivit sursei citate, mai întâi de toate, trebuie să se rezolve problema fondurilor locative, lucrându-se în această direcţie în cooperare şi abia mai târziu să se recurgă la metodele prevăzute de acest document. „În momentul în care va expira perioada de exploatare a contoarelor actuale, atunci se poate pune problema montării unor noi contoare de precizie mai înaltă pentru a exclude aceste pierderi. În paralel trebuie să se efectueze o gestionare mai bună a fondului locativ. Trebuie să găsim împreună aceste soluţii”, a subliniat Dorin Chirtoacă. Prezent la şedinţa operativă de la Primărie, consilierul AMN, preşedinte al Comisiei pentru gospodărie comunală şi ecologie, Oleg Cernei, a spus că decizia CMC privind aprobarea Regulamentului pentru furnizarea apei potabile în municipiul Chişinău este o decizie politică votată de CMC în unanimitate. Potrivit sursei citate, primarul general nu are nici o competenţă de a modifica sau ajusta o decizie adoptată de către CMC. Orice decizie politică poate fi modificată doar de organul care a adoptat această decizie, a conchis alesul local.