logo

Prezentarea studiului ”Turismul în arealul dunărean al Moldovei”


https://www.ipn.md/ro/prezentarea-studiului-turismul-in-arealul-dunarean-al-moldovei-7542_1065326.html



Recent, Asociația de Dezvoltare a Turismului în Moldova a elaborat un studiu Turismul în arealul dunărean al Moldovei. Dezvoltarea capacităților muzeelor locale pentru promovarea mobilității de transport și turismului la Dunăre, în care își propune promovarea unei zone deosebit de interesante din sudul țării.

Studiul cuprinde situația detaliată a turismului și mobilității turistice din raioanele Cahul, Cantemir, Taraclia și UTA Găgăuzia. În raza de 100 km de la Dunăre pe teritoriul Moldovei se descrie atracțiile dintr-o zonă turistică limitrofă celui mai mare fluviu european. Anual aici sunt înregistrate cca. 10% din intrările străinilor în țară (adică peste 184 mii de vizitatori străini), cca. 18 mii turiști se cazează în unitățile de cazare (11% la nivel de țară). Fiecare al 20-cilea turist cazat aici este turist străin. Tradițional, cel mai mare număr de turiști (67%) se cazează în stațiunea balneoclimaterică Cahul. 

Studiul este structurat în 6 capitole, inclusiv:

  • Situația generală în Arealul dunărean al Moldovei
  • Atracția Arealului dunărean al Moldovei
  • Starea turismului în Arealul dunărean al Moldovei
  • Managementul vizitatorului
  • Modele de Centre de informare a turiștilor în ADM
  • Muzee și colecții în Arealul dunărean al Moldovei
     

Totodată în anexe sunt date 2 trasee turistice recomandate în Arealul dunărean al Moldovei, precum și coordonatele tuturor muzeelor de aici.

Promovarea acestui studiu răspunde necesității strigente de a acoperi golul informațional despre una dintre cele mai interesante destinații din Rep. Moldova, care este amplasată lîngă cel mai mare fluviu European, are cele mai mari lacuri naturale, una dintre cele mai mari rezervații naturale și cea mai mare diversitate etno-culturală din țară.

Destinatarii studiului sunt turiștii și oaspeții Arealului dunărean al Moldovei, ghizii din muzee, autoritățile locale și gestionarii atracțiilor turistice.

Această publicație va fi tirajată în 1000 exemplare și va fi distribuită gratis la toate muzeele și bibliotecile din Arealul dunărean al Moldovei, precum și persoanelor interesate de turismul la Dunăre în cadrul expozițiilor naționale și regionale.

29.01.2015
Viorel Miron, Președinte, Asociația de Dezvoltare a Turismului in Moldova


                                                                  TRANSDANUBE
Proiect UE de dezvoltare a mobilității durabile în turism de-a lungul Dunării

TRANSDANUBE – Transport durabil şi turism de-a lungul Dunării – este un proiect dezvoltat de către Agenţia Austriacă de Mediu. Finanţat prin Programul Sud-Estul Europei, Transdanube a început la data de 1 octombrie 2012 şi se va finaliza în ianuarie 2015. 15 parteneri de proiect, finanțați din 9 țări – în principal la nivel regional – au implementat activități de mobilitate soft & turism în regiunea Dunării. Asociația de Dezvoltare a Turismului in Moldova (ADTM) este partener în cadrul acestui proiect şi are ca atribuţii analiza situaţiei de pe traseul moldovenesc al Dunării, iar ca studiu de caz, Arealul moldovenesc al Dunării. În realizarea atribuțiilor ce-i revin în cadrul acestui proiect, ADTM a fost susținut în activitățile sale de către Autoritățile publice locale, aceasta având rolul de  parteneri strategici în cadrul proiectului.

TRANSDANUBE urmărește să identifice soluții pentru managementul mobilității prin accesibilitate durabilă și interconexiune între orașe și regiuni de-a lungul Dunării și între regiunile participante, prin utilizarea de mijloace de transport ecologice, cum ar fi trenuri, autobuze, biciclete, vase de croazieră, bărci, etc. O atenție specială se acordă accesibilității ecologice prietenoase a regiunilor turistice și parcurilor naturale.

Până în prezent a fost realizat un raport transnațional al stadiului actual privind mobilitatea durabilă în cadrul regiunilor Dunărene precum și o colecție de bune practici existente în regiunile studiate. Acestea au reprezentat baza realizării viziunii comune asupra mobilității soft pentru regiunea Dunării.  Documentul privind viziunea comună  a fost semnat în cadrul Conferinței  Intermediare  de la Bratislava din data de 17 Septembrie 2013 de către reprezentanții legali ai partenerilor proiectului  și are rolul de a ghida partenerii  proiectului pe parcursul implementării acestuia și, în același timp va fi utilizat drept ghid și de către autorități, companiile din turism și transport, organizații regionale de dezvoltare, ONG-uri și mediul academic.

Bazându-se pe rezultatele analizei stadiului actual regional și transnațional și pe obiectivele definite în viziunea comună, partenerii proiectului au realizat  planurile regionale de acțiune. În urma unui Workshop Regional, organizat de ADTM și ținând cont de discuțiile cu factorii de decizie și de documentele de dezvoltare ale unităților administrativ teritoriale  existente, ADTM a definitivat Agenda turistică pentru Arealul moldovenesc Dunării. Aceste planuri au servit drept ghid în implementarea ofertelor de transport durabil și a dezvoltării de pachete de mobilitate soft în strânsă cooperare cu principalii stakeholderi de la diferite niveluri. Totodată, ofertele de mobilitate și turism existente, informațiile referitoare la acestea au fost concretizate prin intermediul unei hărți digitale aceasta reprezentând  un alt output transnațional important al proiectului.

Pe parcursul acestui proiect au avut loc 5 întâlniri parteneriale transnaționale; Viena – Austria, Vidin – Bulgaria, Bratislava – Slovacia, Veszprem – Ungaria, Tulcea – România, Belgrad - Serbia.

ADTM împreună cu Autoritățile publice locale își propune ca prin aportul adus la realizarea acestui proiect să susțină dezvoltarea turismului în Arealul moldovenesc al Dunării prin găsirea unor măsuri adecvate de îmbunătățire a mobilității soft și oferirea alternativelor de transport durabil în condițiile păstrării integrității mediului. În ultimile 2 luni au fost realizate în cadrul proiectului un Studiu de fezabilitate pentru dezvoltarea turismului la Dunăre și găsirea de soluții de  promovare a zonei, pentru a putea integra obiectivele turistice regionale importante (Prutul de Jos, diversitatea etno-culturală, atracțiile istorice) în strategia de dezvoltare a Dunării, dar şi pentru integrarea zonei în brandul turistic regional. Mai multe informații cu privire la TRANSDANUBE, precum și activitățile și rezultatele proiectului sunt disponibile pe:

www.transdanube.eu și www.facebook.com/transdanube
www.adtm.md și www.facebook.com/ADTM.MD