Preşedintelui Partidului Liberal
D-lui Mihai Ghimpu
Corupţie fără precedent la Ministerul Transporturilor
Scrisoare deschisă
Mult stimate Domnule Preşedinte,
Noi, un grup de transportatori auto internaţionali, suntem nevoiţi să ne adresăm către Domnia voastră, ca la un lider politic stimat, consecvent, cinstit şi principial.
Credem că Dvs. deja sunteţi informat, că la sfîrşitul anului precedent, la repartizarea autorizaliilor multilaterale CEMT pentru anul 2011, s-au comis incălcări serioase.
La prima şedinţă a comisiei au fost repartizate CEMT tuturor transportatorilor, care au depus cereri până la 29 octombrie 2010. Unii transportatori, care au comis incălcări, au fost sancţionaţi în corespundere cu cerinţele Regulamentului in vigoare. La unii transportatori li s-a micşorat cota CEMT, altora, care au comis incălcări pe teritoriul Federaţiei Ruse, li s-a redus numărul CEMT cu permisiuni ,,Rusia". Toţi transportatorii credibili au primit 100% CEMT, în corespundere cu cererile depuse, dintre care numai 50% cu permisiune ,,Rusia" (cu dreptul de intrare pe teritoriul Rusiei), adică toţi transportatorii au primit CEMT proporţional numărului de camioane aflate in gestiune. Dar, dat fiind faptul că 90% din numărul transporturilor efectuate de către transportatorii moldoveni au destinaţia Rusia, s-a format un deficit mare de CEMT-uri cu permisiunea ,,Rusia". De această situaţie au şi profitat cinovnicii corupţi.
La a doua şedinţă, a comisiei s-au produs nişte lucruri foarte stranii şi ciudate. Directorul ANTA, d-ul T. Călugăreanu, a prezentat o listă a întreprinderilor, cărora, după opinia sa, este necesar de a repartiza suplimentar nu CEMT, dar doar permisiunile cu ţara ,,Rusia" la CEMT-urile deja repartizate la comisia precedentă.
Membrul comisiei - reprezentantul nostru din partea AITA, D-ul D. Albulesa a încercat să explice membrilor comisiei, că acest lucru nu este corect şi nu corespunde cerinţelor Regulamentului, principiilor, criteriilor de repartizare corectă şi proporţională a CEMT între transportatorii care nu au comis incălcări. Dumnealui a cerut explicaţii, de unde a apărut această listă, după care principii şi criterii a fost alcătuită, de ce a fost pregătită din timp şi de ce nu se discută de către membrii comisiei?! Fără dezbateri, fără lămuriri membrii comisiei, cu excepţia reprezentantului nostru, au votat aprobarea acestei liste. Acest lucru ne vorbeşte despre o înţelegere preventivă, cointeresată (complot) între membrii comisiei. Fiecare membru a avut câteva întreprinderi simpatizate, care până la urmă s-au regăsit pe lista susmenţionată.
Este foarte straniu şi inexplicabil faptul, că în calitate de membri ai comisiei au fost şi reprezentanţi ai SIS, CCCEC, care au menirea principală lupta cu corupţia.
Cel mai regretabil şi obijduitor lucru este, că în urma acestei anarhii, haos, unii transportatori au primit 70% - 80% permisiuni ,,Rusia", alţii l00%, iar cei care au importat camioane dupa 29 octombrie 2010 - nici o autorizaţie. Mai mult decât atit, unii transportatori, care au comis incălcări, la prima comisie au fost sancţionaţi şi pedepsiţi prin votarea unanim a membrilor comisiei, ca la a doua şedinţă a comisiei, aceiaşi membri, cu excepţia reprezentantului nostru, să voteze ca infractorilor, ca ,,încurajare", să li se repartizeze suplimentar autorizaţii CEMT cu permisiunea ,,Rusia". Printre aceste întreprinderi se numără: ,,EURO MOTOR TRANS", ,,ADNAD TUR", ,,CARGO LUX SERVICE", ,,VALVITRANS EXPEDITIE" şi altele.
Mai mult de 100 CEMT cu permisiunea ,,Rusia" au fost scoase din CEMT-urile de rezervă a Ministrului, plus celea care s-au format după prima repartizare şi vîndute (nu ne temem de acest cuvînt) întreprinderilor, indiferent că sînt credibile sau ca au comis incălcări. Preţul unui CEMT cu permisiunea ,,Rusia" a variat între 1500 Euro şi 4500 Euro (fără plata oficială - 700 Euro), în dependenţă de care membru a comisiei a fost vîndut.
Acest lucru noi il cunoaştem la sigur din simplul motiv, că unele înreprinderi, cărora li s-a propus cumpărarea CEMT cu ,,Rusia" (evident că s-a anunţat şi preţul) pînă la urmă au renunţat nefiind siguri in această escrocherie. Dar chiar şi unii prieteni, care au plătit aceste sume, ne-au mărturisit, cerînd anonimatul.
Asemenea situaţie fără precedent în istoria Ministerului Transporturilor nu a avut loc niciodată de când ţinem minte noi. Chiar cînd la putere erau comuniştii, pentru un CEMT se cerea de la 500 Euro pină la 1000 Euro maximum. Dar acum, nu pentru CEMT, ci doar pentru o permisiune ,,Rusia" în CEMT, s-au cerut pînă la 4500 Euro.
Ceea ce s-a intimplat ne vorbeşte despre o corupţie fără precedent in cadrul Ministerului Transporturilor şi de aceea sîntem nevoiţi să ne adresăm către Domnia voastră, deoarece ministrul transporturilor, d-ul A. Şalaru, care după desemnarea dînsului în funcţia de ministru, a declarat lupta împotriva corupţiei, a devenit cel mai corupt, a aprobat prin semnătura personală hotărîrea comisiei, ne dorind s-o verifice.
Stimate domnule Preşedinte.
O mare parte din noi am votat întotdeauna pentru Partidul Liberal, mai ales la ultimele alegeri, după ce Ministerul Transporturilor şi infrastructurii drumurilor a fost condus de către reprezentantul partidului Dvs.
Am făcut acest lucru datorită faptului ca Dumneavoastră personal tot timpul aţi dat dovadă de modestie, corectitudine, consecvenţă în viziunile D-stră politice, şi cel mai important, aţi fost, cel puţin din punctul nostru de vedere, cel mai cinstit lider politic din ţară.
Cu mare regret şi părere de rău, în societate se vorbegte că Domnul ministru A. Şalaru a impărţit cu Dumneavoastră banii ,,murdari" câştigaţi în urma vinderii CEMT-urilor cu permisiunea,,Rusia".
Noi dorim şi credem, că Dumneavoastră aţi rămas acelaşi Ghimpu, pe care l-am cunoscut şi nu faceţi parte din clica aşa numiţilor ,,luptători cu corupţia" cu numele A. Şalaru şi T. Călugăreanu. Răspuns la această întrebare vom primi doar numai în cazul când Dumneavoastră veţi dori foarte mult să verificaţi veridicitatea informaţiei prezentate de către noi. Să verificaţi de asemenea fidelitatea şi devotamentul ,,luptătorilor contra corupţiei" din partidul Dumneavoastră.
Cea mai simplă variantă de descoperire a adevărului este invitaţia de către Domnia voastră la o discuţie sinceră pe membrul comisiei - reprezentantul nostru, d-ul D. Albulesa. Dînsul deţine dovezi şi probe suficiente şi incontestabile, care V-ar ajuta să Vă faceţi o concluzie corectă.
Ca dovadă suplimentară, că noi spunem adevărul, serveşte doar un simplu exemplu: Cum este posibil ca la prima şedinţa a comisiei, întreprinderea ,,X" pentru încălcări serioase pe teritoriul Federaţiei Ruse, i se ridică un număr oarecare de autorizaţii CEMT, ca apoi, la următoarea comisie (după o perioadă de timp nu prea îndelingată), din rezerva ministrului şi cea formată după prima repartizare, tot la această întreprindere se repartizează suplimentar un număr oarecare de CEMT cu permisiunea ,,Rusia". Oare acest fapt nu demonstrează multe lucruri?!
Domnul A. Şalaru şi d-ul T. Călugareanu vă duc în eroare. Dacă dînşii motivează repartizarea suplimentară ca o hotărîre colectivă a comisiei, atunci Dumneavoastră trebuie să ştiţi, că hotărîrea comisiei se aprobă de către minstru şi responsabilitatea îi aparţine.
Noi rămînem în continuare simpatizanţii Domniei voastre, cu speranţa precăutării obiective a demersului nostru.
Cu multă stimă,
Un grup de transportatori auto internaţionali.
(preluat de pe «Эксперт Новостей», nr. 30 (97) din 12.08.2011)