logo

Presa, divizată în funcţie de simpatiile şi antipatiile electorale


https://www.ipn.md/ro/presa-divizata-in-functie-de-simpatiile-si-antipatiile-electorale-7965_985926.html

Ziarele, agenţiile de ştiri şi portalurile on-line continuă şi în această campanie să aibă favoriţi şi duşmani. Se menţine divizarea presei în funcţie de simpatii sau antipatii electorale ale editorilor şi jurnaliştilor. Constatarea aparţine lui Petru Macovei, expert în campania de monitorizare desfăşurată de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul Coaliţiei pentru Alegeri Libere şi Corecte, transmite Info-Prim Neo. Printre publicaţiile care comit „infracţiuni profesionale” Petru Macovei a numit ziarele „Moldova Suverană”, „Nezavisimaia Moldova” şi portalul www.omg.md, care fac partizanat politic în favoarea PCRM. În toate ştirile şi materialele de opinie această formaţiune este prezentată doar pozitiv. Publicaţiile în cauză au decăzut până la nivelul unui limbaj de bulevard. Mai mult, susţine expertul, autorii materialelor de opinie se bazează, în cea mai mare parte, pe surse anonime, ceea ce demonstrează că materialele sunt trucate. Contrar normelor deontologice, cele mai multe materiale de critică la adresa alianţei de guvernare nu oferă dreptul la replică. Referindu-se la ziarele „Timpul de dimineaţă”, „Jurnal de Chişinău”, „Cuvântul”, „Gazeta de Sud” şi agenţia de ştiri „Moldpres”, Petru Macovei a declarat că acestea, ca şi în campaniile electorale precedente, prezintă PCRM în context negativ. În acelaşi timp, Alianţa pentru Integrare Europeană apare în aceste ziare, de regulă, favorabil. Ziarele „Evenimentul zilei”, „Panorama” şi parţial „Komsomolskaya pravda v Moldove”, manifestă, din punct de vedere al politicii editoriale şi al selectării ştirilor pentru publicare, o atitudine mai mult sau mai puţin critică faţă de AIE şi faţă de unele partide componente ale Alianţei, dar, deocamdată, nu favorizează niciun alt concurent electoral. Ziarul „Flux” prezintă în context negativ toţi concurenţii electorali principali şi favorizează Partidul Popular Creştin-Democrat. Cel mai bine s-au prezentat în prima perioadă de monitorizare agenţia de ştiri „Infotag” şi portalul www.unimedia.md, care au avut un comportament editorial relativ echilibrat şi au prezentat opinii şi poziţii diferite ale partidelor în contextul campaniei electorale. Proiectul „Monitorizarea mass-media în campania electorală” se realizează în parteneriat cu Asociaţia Presei Independente şi Institutul de Marketing şi Sondaje IMAS-INC Chişinău. Zece radiodifuzori şi 16 ziare, agenţii de presă şi portaluri on-line sunt urmăriţi cum eflectă campania electorală pentru alegerile parlamentare anticipate. Perioada de monitorizare este 28 septembrie – 28 noiembrie 2010. Rezultatele vor fi făcute publice prin rapoarte bilunare, în prima lună a monitorizării, apoi prin rapoarte săptămânale. Proiectul este susţinut financiar de Ambasada Regatului Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord în Moldova, de Consiliul Europei şi de Fundaţia Est-Europeană, din resursele acordate de Agenţia Suedeză pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională (Sida/Asdi), Ministerul Afacerilor Externe al Danemarcei, Fondul Naţional pentru Democraţie (NED), Agenţia Statelor Unite pentru Dezvoltare Internaţională (USAID), prin intermediul Fundaţiei Eurasia.